2020-03-26, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Min käre Krmkr, gå inte vilse i trollskogen nu, du vet hur det var i Bjärred-tråden, trollen stod bakom varje sten och buske och viskade sina trollsagor.

Backman och den andra behöver inte jobba med yviga gester och annat som syns det räcker med att de ställer de rätta frågorna till de som vittnar, t.ex som de gjorde om DNA.

Där fick de in sina poänger på ett bra sätt, de behöver ju inte bevisa MGM,s oskuld det räcker för dem att väcka "rimligt tvivel" om åklagarnas upplägg.

Dessutom har du ju den undermåliga rapporteringen från NA, den är ju under all kritik så det går inte från den att bilda sig en uppfattning om hur advokaterna jobbar.

He he he he.
Men jösses Reimer.
Du får inte ta mina ord på allvar.
Jag ville nog mest bara snacka lite skit om Stefans försvarare, och Självklart så har nog Backman kontroll på vad dom håller på med annars så hade nog Stefan begärt att få en ny försvarare.
Men utifrån den lilla lilla rapporteringen samt dom enstaka frågorna som NA har delgett oss så finns ändå känslan av att dom skiter totalt i honom.
Nu har NA bara gett oss 1% av försvararnas arbete och bemötande i rätten, men just den 1% är inte direkt imponerande.
Kan vara så förbannat illa att dom resterande 99% är så jäkla bra att Stefan blir frikänd .........
Visst kan det bli så, och då har självfallet Backman gjort exakt vad han skall.

Men som sagt, det lilla lilla lilla lilla (1%)jag har läst och hört från Backman & Co har inte imponerat.

Men vi vet allihopa att rimligt tvivel räcker. Hans oskuld behöver inte bevisas utan det är rimligt tvivel som räknas.

Tänk på possenten Helge !!!
Citera
2020-03-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlar om vilken typ, det vill säga, vilken sorts tillhygge som Gärningspersonen brukade sig av vid det då aktuella tillfället bakom bullerplanket mot sitt offer [LW], och det handlar även om vilken form av tillhygge som med hjälp av STÖTNING eller svingande slag mot en trädstam, och som orsakar ett splittrings-sår i trädets stam där det uppstår en diagonal linje eller kant.

Ett tillhygge skall i detta fallet tänkas med två front-sidor så som dess långsida.

Exempel på ett tillhygge: En grov träregel med fyra sidor viken har fyra stycken vassa sido-kanter och fyra platta sidor, man kan konstatera om slaget har träffat offret:s huvud med en av de vassa sido-kanterna eller om offret har träffats med en av träregeln:s platta sidor.

Mvh/ @JokerMannen
Näe, trä mot trä ger inte såna spår. Var det inte runda spår?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
De har inte samma glöd som en försvarare som tror på sin klients oskuld. De hittar inte uppslag eftersom det knappast finns något att bita i. Samtidigt måste de ju visa att de jobbar lite för arvodet men lamt är rätta ordet.

Ja, visst är det.
I alla fall jag uppfattar det så.
Men vi har ju i princip inte fått se eller höra nåt av deras "försvars-arbete" eller alla frågor som dom ställer, men det pyttelilla vi fått ta del av har inte imponerat på mig direkt.

Men, vem vet.... Backman kanske lägger fram ett otroligt fint bemötande mot alla anklagelser när väl pläderingen börjar. Visst kan det vara så, även om det inte känns så just nu.

Nä, lamt är det rätta ordet.
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Övertydligt och klart - och det är vid det tillfället som hon bara var försvunnen - det tillfället när de inte fick fortsätta sin undersökning fullt ut. Tänk vad de hade hittat mer om de hade fått göra klart.
Faktiskt helt obegripligt att undersökningen avbröts!
Citera
2020-03-26, 12:54
Medlem
Smhfs avatar
Aktbilaga 168, s 52. LW messar med A*nders L*indström.

Lena Wesström
Tänker på ATT du BAR MIG!
26 apr 2018 21 :33
A*nders L*indstrom
Du var naken
26 apr 2018 21 :33
A*nders L*lndstrom
Tänker på när jag bar dig till sängen
26 apr 2018 21 :32
Lena Wesström
Jag med!
A*nders L*indstrom
Jag tyckte det var toppen

Vem denna A*nders L*inström är har jag noll koll på, svårt att hålla reda på alla män=objekt <<<< som LW kallar sina, män.

LW satt/låg inte med benen i kors det var full action dygnet runt.
Citera
2020-03-26, 12:59
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är helt vilset, ja. Eller tämligen. Hon är ute efter nån som inte vill ha henne. Och med metoder som inte precis fungerar. Men vem kan döma...

LW:s sökande efter en man gick till ytterligheter.
Citera
2020-03-26, 13:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det står att läsa i 160/110 till exempel. Dock ej i klartext, utan i rapportform, eller hur jag ska uttrycka det.

(Det nämns två tops, och att man tar prover från fronten och luckan på tvättmaskinen. Jag vet inte på rak arm vilken tops som tillhör vilket parti av tvättmaskinen, men ovanstående citat från 160 övertygar åtminstone mej om att blod med LW:s DNA hittats på SD:s tvättmaskin, och att detta skett 16/5 -18. Ingenstans står att läsa att "gojs och tvättmedel tillsammans kan indikera blodförekomst".)

Jag har förstått att du är övertygad om att blod med LW:s DNA har hittats på SD:s tvättmaskin, men det jag inte förstår är hur du kommer fram till det. Åtminstone verkar det varken ha undersökts eller hittats någonting på tvättmaskinen den 16/5-2018 som du är inne på. Det gjordes tre platsundersökningar av SD:s bostad 2018:

1.Undersökningsprotokoll, 15:e maj 2018 (aktbil.157, s.224-245)
2.Undersökningsprotokoll, 16:e maj 2018 (aktbil.157, s.246-268)
3.Undersökningsprotokoll, 28:e sep 2018 (aktbil.157, s.269-279)

På sid.277 kan du läsa om topsningen av tvättmaskinen (S099-100) som alltså gjordes vid den tredje undersökningen 28/9 2018, och det är den här topsningen du kan läsa om i NFC-rapporten du hänvisar till (aktbil. 160, sid. 110).
Senast redigerad av Draifos 2020-03-26 kl. 13:16.
Citera
2020-03-26, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Mm det är så jävla illa! Såhär sa kriminalteknikern om det i rättssalen

– Vi hade blod och hade en misstänkt person som kunde ha med detta att göra. Jag ville gå vidare och undersöka handfat och dusch.

– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta. Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false

Det har ju spekulerats om en eventuell relation mellan Stefan Davidsson och jouråklagaren jag ej minns namnet på, någon skrev det igår(?). Men det har inte grävts något nämnvärt i det eller?

NA:

"Polisteknikern berättade under rättegången att hans magkänsla var att något inte stod rätt till.

– Det kändes som att skulle den här personen ha med händelsen att göra så hade det varit väldigt viktigt att fortsätta här och nu för att kunna undersöka bättre. Jag var själv där och hade inte med mig utrustningen.

I inledningen av utredningen var en jouråklagare inkopplad på fallet. Det handlar om samma åklagare som tidigare lade ned utredningen där Lena Wesström anmälde 45-åringen för misshandel i november 2016."

Nu blir det lite surrigt där, eftersom i nov- 16 är anmälan om ofredande.

Aktbil 161, sid 16-18
Verkar vara en M*ats B*erg som är den åklagare som la ned anmälan om ofredandet.
Om jag fattade det rätt.

Misshandeln ägde rum jan-17.
Den har jag inte kollat på.

Har sett att någon i tråden skrev något annat namn på åklagare, så det jag har skrivit kanske inte stämmer alls.

Kan det inte vara så att det var på alltför vaga grunder som SD misstänktes initialt och att det inte fanns tillräckliga skäl för att ge tillstånd för husrannsakan?

Huuuu, vilken dålig start för att klara detta brott.

Om SD går fri i TR, eller HR; då är det en hemsk situation för många människor.
Citera
2020-03-26, 13:18
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har rätt i sak, men du menar väl psykiskt störda, inte psykiskt sjuka? Ja, det vimlar av interner med psykiska störningar på anstalterna och man räknar dessutom med att 50% har empatistörningar högt upp på psykopat-skalan.

Ja psykiskt störda var det jag menade.
Citera
2020-03-26, 13:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Elektroniskt underskriven av Ulf Svensson 2019-06-19 10:56
at1one t orens1s t centrum • Sakkunnigutlåtande (Slutredovisning) Datum Vårt diarienummer 2019-06-19 2018010081 Ert datum Er beteckning 2018-05-16

Dokumentet skrivs ett datum, proverna tas ett annat datum.

5702/23383-18/S099
Polismyndigheten
Två tops Vä frontsida på tvättmaskin i källare Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S099 Forums materialnr: 201801008141 Materialhantering: Materialet återgår Metodik: 852*, 666*, 869*, 744*,7 27*, 736*
Två tops. Vä frontslda på tvättmaskin i källare Forums materia/nr: 201801008141 Vid en förnyad analys av den tops som gav indikation på blodförekomst (se delredovisning 2 daterad 2018-10-05) påvisades DNA, Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Det är kanonsvårt att kopiera, så det kan verkligen bli knas. Men, om man (jag) läser så får man (jag) fram att
* den 16/5 -18 ("er beteckning") topsades vänster frontsida på tvättmaskin hos SD
* denna tops gav indikation på blodförekomst
* vid förnyad (förfinad?) undersökning av denna tops med blodförekomst så påvisades DNA från LW

Det står att läsa i 160/110 till exempel. Dock ej i klartext, utan i rapportform, eller hur jag ska uttrycka det.

(Det nämns två tops, och att man tar prover från fronten och luckan på tvättmaskinen. Jag vet inte på rak arm vilken tops som tillhör vilket parti av tvättmaskinen, men ovanstående citat från 160 övertygar åtminstone mej om att blod med LW:s DNA hittats på SD:s tvättmaskin, och att detta skett 16/5 -18. Ingenstans står att läsa att "gojs och tvättmedel tillsammans kan indikera blodförekomst".)

Det är fruktansvärt tråkigt att det har blivit så många missar och svårigheter de första dagarna av brottet.

Att forensikern själv berättar om sin magkänsla, att något var fel i huset, gör att man anar att det skulle kunna ha hittats mycket mer om man hade fått göra husrannsakan ordentligt direkt.

Och så sitter SD och flinar och skrattar i rättssalen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Ser att mordvapnet flitigt diskuterats och kastar in min teori som tog fart efter bilderna på trädstammen offentliggjordes. (tillägger möjligheten om att ett par arbetsskor med stålhätta kan skapat några av skadorna)

Slagytan på en ev hammare har diskuterats, dels p.g.a de märken som anträffats på trädstam vid BP, men även det obduktionsprotokoll där det framgår att det skulle varit skador som INTE motsvarar en hammare. Skador på kraniet har "vassare" träffyta, OM INTE det handlar om en s.k "bänkhammare" alt "penhammare" där förstnämnda har en fyrkantig slagyta respektive en rund. Båda är dock försedda med en baksida som har en "vassare kant". se bild på nedanstående länk)...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ammare-100042/

(Det skall tilläggas att en s.k "hammer" är ett vanligt verktyg bland klättrare).

I det s.k eftersöket då man "krattade slänten", fann man 1 st vinkelslip samt 1 st "vanlig hammare" bredvid varandra. Fyndet gjordes i andra änden av planket! (150 m från BP/FP, där även chaufför vittnat om "nattvandrare", aktuell mordnatt)

För egen del tror jag inte dessa har med mordet att skaffa. Det kan t.o.m vara "planterat". Vad som gör mig konfunderad är de beslag man gjorde vid "husis" (eller rättare sagt, INTE gjorde). (Akt bil 157 sid 267) Det finns inga noteringar om någon hammare men en hel del klätterutrustning som skickats till NFC för analys. (tot 240 beslag)

Tack. Den sk bänkhammaren är nog det verktyg som hittills verkar troligast som vapen. Både med tanke på Lenas skador och på hacken i trädet. @lönnrot visade ett stort antal verktyg inatt, men jag minns ej omm det var en bänkhammaren med där.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Mm det är så jävla illa! Såhär sa kriminalteknikern om det i rättssalen

– Vi hade blod och hade en misstänkt person som kunde ha med detta att göra. Jag ville gå vidare och undersöka handfat och dusch.

– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta. Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false

Det har ju spekulerats om en eventuell relation mellan Stefan Davidsson och jouråklagaren jag ej minns namnet på, någon skrev det igår(?). Men det har inte grävts något nämnvärt i det eller?
Fast det som StudebakerHog666 och jag diskuterade var ju eventuellt blod på tvättmaskinen, och det var något man började undersöka först i september. Det du pratar om nu är "de blodiga kläderna" som hittades redan den 15 maj:
Senast redigerad av Draifos 2020-03-26 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in