Riktigt tungt att skriva detta.
Min dotter har drogmissbruk och spelmissbruk och har endast bott hemma hos mig och min sambo under sitt liv, hon är alltså mantalsskriven på samma adress.
Vi har försökt hjälpa henne med myndigheter osv men hon har bakom ryggen på oss dragit på sig stora skulder från lånföretag för att finansiera sitt missbrukoch sedan tagit nya lån för att betala tidigare lån. Nu har det uppdagats och det är ca 200 000...
Vi har inte möjlighet att betala tillbaka och dottern i sitt skick kan inte arbeta och det blir omöjligt att följa en betalningsplan. Det går alltså inte att att undvika fogden som kommer att knacka på dörren för eller senare, möjligt att det går att fördröja några månader som bäst.
Jag har aldrig haft något att göra med dem förut alls:
därför har jag följande frågor angående utmätning, efter att jag läste på fogdens hemsida nyligen:
1. Huset och bilen står på mig och min sambo, kan fogden beslagta våran bilen eller huset? Eller är det omöjligt för dem då det är vår dotter som har skulden och inte vi?
2. Det står att fogden kan utmäta grejer som man inte kan bevisa att det inte är vår dotters, eller tvärtom bevisa att det är mitt.
Betyder det att de kan plocka vad som helst i huset som man inte har kvar ett kvitto på där det inte är glasklart vems objekt det är?
3. Om fogden beslagtar ett objekt, låt säga en tavla som jag en gång betalat typ 20 000 kr för, drar de av 20 000 kr på skulden då?
Eller säljer fogden den sedan och drar beloppet de får in oavsett vilket belopp de kan kränga den för? Eller värderar de som gör utmätningen varorna godtyckligt på plats utefter egen förmåga så att säga? Typ ungefär, en tavla, standard belopp 1500 kr, bara för att ta ett exempel.
Anledningen till den frågan är om det är värt att typ paniksälja dyrare objekt som kan vara svåra att bevisa att jag äger för att få ut något ekonomiskt vettigt värde av dem.
Notera att jag önskar diskutera ärendet kring kronofogden och skulden och inte min dotters missbruk och skuld i detta

Tack!