2020-03-26, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caputo
Menar du att innan du var myndig och bodde med din far och mor, så ägde du och syskon bil, båt och hus och fogden kunde då inte ta dem? Det verkar märkligt.

[Nej jag skrev ju att vi var barn när vi ägde päronens grejjer...

Men det borde väll funka även om man e över 18?
Citera
2020-03-26, 10:57
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Dottern var 20 år då lånekarusellen startade och är 23 nu, så ja, hon var över 18 under hela händelseförloppet så att säga. Gällande situationen i övrigt med dottern, så kommer jag att försöka hjälpa henne framöver utan tvekan, sen på vilket sätt är inte klart ännu, inga enkla beslut att ta :-(

Hjälpa va innebär det..stå med hus säng mat så hon kan knarka bekvämt??

Du måste ställa krav
Citera
2020-03-26, 10:57
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud.skapade.detta.
Låter hemskt. Men skicka henne på SIS LVM så kanske hon vaknar...

Även om hon e paj psykiskt så måste hon endå hitta styrkan inom sig. Gör hon inte det är hon körd och kommer alltid att vara tills hon tar tag i allt.

Du menade nog att citera TS
Citera
2020-03-26, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Du menade nog att citera TS

Helt rätt. Ändrade citatet i inlägget.
Citera
2020-03-26, 11:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tack för svar.

Följande citat kan vara aktuellt:

Hur påverkas du om din partner eller sambo har skulder?
Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem – om du inte kan bevisa att det är ditt.

Jag vet inte hur det fungerar med ett barn som bor hemma i vuxen ålder. Det framgår inte av någon text som ligger på fogdens sida.

Nej, din dotter är sina egna skulder skyldig. Ni kan inte bli utmätta som föräldrar.
Citera
2020-03-26, 11:11
Medlem
Din dotter har förmodligen inga ägodelar av större värde som är hennes och kronofogden kommer inte hem till er för att plocka saker. Har hon en inkomst så kan det vara så att de utmäter en del av hennes inkomst för hon har antagligen inga större utgifter när hon bor hemma hos er så skulden kommer nog vara där den är och förränta sig till hon har större betalningsförmåga.

Ni kanske borde kontakta missbruksenheten i kommunen tillsammans om hon själv vill ha hjälp med missbruket. något bör väl göras om hon ska få en någorlunda dräglig framtid.
Det är en god del av dessa långivare som har upp mot 30% ränta så att få det avklarat så snart som möjligt är en god ide.
Citera
2020-03-26, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nej, din dotter är sina egna skulder skyldig. Ni kan inte bli utmätta som föräldrar.

Det är i så fall väldigt goda nyheter att huset och bilen är säkra.

Det jag tänkte övrigt är naturligtvis att fogden skulle komma hem till oss och ta grejer som in dotter äger, de kan ju inte veta huruvida hon äger några smycken eller annat värdefullt lösöre tänkte jag. Jag antar att de inte bara snällt frågar om hon har något av värde och om hon då svarar nej så tror de på det och gör ingen utmätning överhuvudtaget? Speciellt om hon missbrukat droger och inte är/varit tillförlitlig

Det är möjligt att fogden inte tycker det är är värt besväret och kostnaden att utmäta någon som inte har bil, hus, båt eller andra uppenbara objekt som är av större värde, men det vet jag inte. Jag vet inte om de tex bryr sig om att komma och ta en TV eller typ en dyr kamera, smycken etc som min dotter äger. Fogden kan ju inte veta vad hon har för sådant lösöre sedan tidigare.

Det var en sådan situation jag tänkte mig, där fogden kom för att plocka sådant och att jag då måste bevisa att andra saker i hemmet ägs av mig och sambon, och inte dottern. Och att man då kunde behöva förbereda sig på ett sådant scenario.
Senast redigerad av Caputo 2020-03-26 kl. 11:19.
Citera
2020-03-26, 11:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är i så fall väldigt goda nyheter att huset och bilen är säkra.

Det jag tänkte övrigt är naturligtvis att fogden skulle komma hem till oss och ta grejer som in dotter äger, de kan ju inte veta huruvida hon äger några smycken eller annat värdefullt lösöre tänkte jag. Jag antar att de inte bara snällt frågar om hon har något av värde och om hon då svarar nej så tror de på det och gör ingen utmätning överhuvudtaget? Speciellt om hon missbrukat droger och inte är/varit tillförlitlig

Det är möjligt att fogden inte tycker det är är värt besväret och kostnaden att utmäta någon som inte har bil, hus, båt eller andra uppenbara objekt som är av större värde, men det vet jag inte. Jag vet inte om de tex bryr sig om att komma och ta en TV eller typ en dyr kamera, smycken etc som min dotter äger. Fogden kan ju inte veta vad hon har för sådant lösöre sedan tidigare.

Det var en sådan situation jag tänkte mig, där fogden kom för att plocka sådant och att jag då måste bevisa att andra saker i hemmet ägs av mig och sambon, och inte dottern. Och att man då kunde behöva förbereda sig på ett sådant scenario.

Enda undantaget är om ni gått i borgen för dotterns skulder. Men det har ni väl inte?
Citera
2020-03-26, 11:34
Medlem
Nu är ni ju inte skyldiga att betala hennes skulder oavsett vilket, men det kan vara bra att veta att KFM knappast tar huset för en skuld på 200 tusen. På de nivåerna handlar det om löneutmätning.
Citera
2020-03-26, 12:08
Medlem
Etta.Places avatar
De kan nog inte ta någonting från er så länge dottern är myndig. Det enda som kan drabba er, men det har det väl redan, är väl att de räknar på att ni i stort sett försörjer henne vad gäller dagliga nödvändiga utgifter som bostad och mat etc, hon kommer inte bli berättigad mycket kvar av sina egna inkomster om hon har några. (Hon skulle fått behålla mer av eventuella egna inkomster om hon bott i en egen bostad)
Citera
2020-03-26, 12:15
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Nu är ni ju inte skyldiga att betala hennes skulder oavsett vilket, men det kan vara bra att veta att KFM knappast tar huset för en skuld på 200 tusen. På de nivåerna handlar det om löneutmätning.

Du har fel. En miljonvilla kan mätas ut för så små skulder som några tusenlappar. En bostadsrätt mättes ut för 273 kr för ett antal år sedan. Men man har blivit mycket hårdare med sådant. En villa mättes ut, skulden betalades men det kom in en ny skuld som var falsk och bestriden. Villan såldes och Kronofogden fick betala 1,8 miljoner i skadestånd.
Citera
2020-03-26, 12:25
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Vet inte om KF tycker det är värt att göra utmätning av lösöre i hennes fall men vill ni vara på säkra sidan så kan ni kanske förvara allt av större värde i någons förråd som ni känner eller t.ex hyra hos Shurgard om ett beslut för utmätning kommer med posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in