Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Nej, din dotter är sina egna skulder skyldig. Ni kan inte bli utmätta som föräldrar.
Det är i så fall väldigt goda nyheter att huset och bilen är säkra.
Det jag tänkte övrigt är naturligtvis att fogden skulle komma hem till oss och ta grejer som in dotter äger, de kan ju inte veta huruvida hon äger några smycken eller annat värdefullt lösöre tänkte jag. Jag antar att de inte bara snällt frågar om hon har något av värde och om hon då svarar nej så tror de på det och gör ingen utmätning överhuvudtaget? Speciellt om hon missbrukat droger och inte är/varit tillförlitlig
Det är möjligt att fogden inte tycker det är är värt besväret och kostnaden att utmäta någon som inte har bil, hus, båt eller andra uppenbara objekt som är av större värde, men det vet jag inte. Jag vet inte om de tex bryr sig om att komma och ta en TV eller typ en dyr kamera, smycken etc som min dotter äger. Fogden kan ju inte veta vad hon har för sådant lösöre sedan tidigare.
Det var en sådan situation jag tänkte mig, där fogden kom för att plocka sådant och att jag då måste bevisa att andra saker i hemmet ägs av mig och sambon, och inte dottern. Och att man då kunde behöva förbereda sig på ett sådant scenario.