2020-03-26, 10:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Haha ja det finns nog inget allternativ. Tror inte nog många människor i världen tappar förtroendet för den typ av ekonomi som bedrivs i större delen av länderna.

Inget alternativ? Du menar att det är precis som nu om 5 år? När tror du att börsen bottnar?
Citera
2020-03-26, 10:30
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du tror alltså att USD kommer sjunka i värde? Hur mycket?
USDs status som världsvaluta gör den lite speciell. Eftersom det finns en stor marknad för USD även utanför USA är det inte bara FED som reglerar penningmängden. Vi kan mycket väl se en inhemsk inflation samtidigt som yttre efterfrågan balanserar eller tom ökar värdet av USD gentemot andra valutor, iaf på kort och medellång sikt. På lång sikt kommer nog verkligheten komma ikapp, det kommer bli hyperinflation och dollarn kommer att förlora sin status som världsvaluta.
Citera
2020-03-26, 10:33
Medlem
Citat:
Inget alternativ? Du menar att det är precis som nu om 5 år? När tror du att börsen bottnar?
Ja, vad skulle vara allternativet till kapitalism menar du?

Om 5 är är det väll högst troligt att vi tagit oss förbi denna recession/depression.

Börsen bottnar inom 2-3 månader.
Citera
2020-03-26, 10:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja, vad skulle vara allternativet till kapitalism menar du?

Ja, rent teoretiskt finns det ju alternativ beroende på hur man definierar kapitalism.

Citat:
Om 5 är är det väll högst troligt att vi tagit oss förbi denna recession/depression.

Börsen bottnar inom 2-3 månader.

Ok, hur likvid är du just nu? Har du någon strategi som du håller dig till?
Citera
2020-03-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ja, rent teoretiskt finns det ju alternativ beroende på hur man definierar kapitalism.

Ok, hur likvid är du just nu? Har du någon strategi som du håller dig till?
Ja, teoretiskt. Men vi behöver en världsomvälvande händelse för att gå från det system vi har globalt idag. Tror inte coronan är den händelsen.

Är ca 75-80% likvid, den andra delen daytradar jag med.
Vill se dow på ca 17500 innan JAG tycker vi ens är nära en botten.
Citera
2020-03-26, 11:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ja, teoretiskt. Men vi behöver en världsomvälvande händelse för att gå från det system vi har globalt idag. Tror inte coronan är den händelsen.

Nice, gillar du volatiliteten när du daytradear? Själv är jag fullinvesterad och har köpt på mig i kraschen och ligger f.n. plus - vi får se hur det går! Jag tror inte att corona-viruset i sig är särskilt farligt, men om man stänger ner den ekonomiska aktiviteten för länge så kan det få konsekvenser som kan vara svåra att repa sig ifrån snabbt.
Citera
2020-03-26, 11:12
Medlem
Citat:
Nice, gillar du volatiliteten när du daytradear? Själv är jag fullinvesterad och har köpt på mig i kraschen och ligger f.n. plus - vi får se hur det går! Jag tror inte att corona-viruset i sig är särskilt farligt, men om man stänger ner den ekonomiska aktiviteten för länge så kan det få konsekvenser som kan vara svåra att repa sig ifrån snabbt.
Har man fullinvesterat sig under kraschen här så har man inte gjort en dålig affär. Skulle inta sova dåligt om jag köpt på mig kvalitets bolag under de större dipparna som varit.

Ja, vollan har varit positiv. Brukar inte köra bear/bull med hävstång, men har kört hårt på det några dagar. Ska dock sluta med det nu då jag egentligen ser det lite som hazzzard spel. Men tycker det har varit öppet mål vissa dagar.

Har som sagt även några poster i aktier som jag säljer om de går över en viss nivå, annars sitter jag kvar med dem.
Citera
2020-03-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Det här enorma stödpaketet som Trump föreslår, skapat genom att öka penningmängden, kommer att leda till inflation.
Det finns ju inget substantiellt som stöder penningvärdet, tvärtom...
Samma gjordes under finanskrisen, utan någon större effekt på inflationen, behöver inte bli annorlunda denna gången.

Ska dock bli intressant att se effekterna av helikopterpengar i så stor skala.
Citera
2020-03-26, 11:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Coronaviruset är den utlösande faktorn som kommer trigga andra världsomvälvande händelser som kommer ändra det system vi har idag.

1. Kallt krig mellan Kina och USA. Amerikanarna kommer dra sig ifrån Kina för man har nu sett hur sårbar man är att låta Kina sköta allt. Alla ägg i en korg är inte optimalt med andra ord.
2. Geopolitiska faktorer, globalism kommer försvinna mer och mer antagligen och fler länder kommer bry sig om sitt eget först och främst.
3. Oljekrisen/kriget kan eskalera ytterligare.

På så vis tror jag vi långsiktigt kommer gå ner ett bra tag framöver i vågor, svårt att säga när botten är. Bästa man kan göra är att börja köpa på sig vid nästa ras och fortsätta så ett tag framöver. Nu vid dessa nivåer kommer jag hålla mig undan men det är jag.
Citera
2020-03-26, 12:27
Medlem
Då de sätter gränsen till 30 anställda, så kommer ju det mer eller mindre uppmuntra företagare som är precis över det till att sparka folk.

https://www.nyteknik.se/samhalle/krispaket-med-40-miljarder-kronor-ska-radda-smaforetagen-6991872
Citera
2020-03-26, 12:44
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Har du ett par favvo-aktier som du daytradar med? Går det bra? Har du några tips?

Citat:

Bra jobbat. Jag ligger också plus men störigt nog 35 procent likvid.
Citera
2020-03-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Coronaviruset är den utlösande faktorn som kommer trigga andra världsomvälvande händelser som kommer ändra det system vi har idag.

1. Kallt krig mellan Kina och USA. Amerikanarna kommer dra sig ifrån Kina för man har nu sett hur sårbar man är att låta Kina sköta allt. Alla ägg i en korg är inte optimalt med andra ord.
2. Geopolitiska faktorer, globalism kommer försvinna mer och mer antagligen och fler länder kommer bry sig om sitt eget först och främst.
3. Oljekrisen/kriget kan eskalera ytterligare.

På så vis tror jag vi långsiktigt kommer gå ner ett bra tag framöver i vågor, svårt att säga när botten är. Bästa man kan göra är att börja köpa på sig vid nästa ras och fortsätta så ett tag framöver. Nu vid dessa nivåer kommer jag hålla mig undan men det är jag.

Det är därför vi behöver ha som prio ett att återgå till det normala, även om det så skulle krävas en stor internationell mörkläggning. Vi bara måste återgå till det normala.

Globalismen har misslyckats. Jag tycker egentligen illa om den extrema globalismen som har funnits, där länder inte tillåts ha en egen identitet, utan alla måste vara likadana. Men i en tid som denna då globalismen verkligen skulle behövas, så lyser den med sin frånvaro. Alla bara går sin egen väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in