2020-03-26, 05:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag vet redan några som tillhör en riskgrupp som fått stanna hemma för sin arbetsgivare, säkert i de flesta fall utan lön eller med sjuklön, men med bibehållen anställning. En bra lösning enligt mig. Bättre att riskgrupperna och folk med förkylningssymtom låser in sig, än att hela samhället stänger ner.
Vem fan tror du kan stanna hemma i flera månader utan lön? Är du verkligen så dum?
Citera
2020-03-26, 05:52
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Stefan Löfvén.

”Vi har varit naiva, vi har låtit bli att gå till jobbet, vi har stängt oss inne och varit osolidariska. Det är dags att återgå till arbetena och det är nu det är tid att hålla ihop och visa på den svenska moralen; nu måste vi alla jobba till 75 års ålder. Pensionerna är slut, a-kassorna är slut, sjukpenningen är slut. Det är allas vårat ansvar att betala, vi har människor i nöd att mätta munnarna på. Sverige bygger inga murar, alla är välkomna att bli försörjda. Utom du som har privilegiet att vara svensk, har fått en utbildning och har arbete, du ska vara solidarisk och betala.”

Arnstad fliker in med ”att det var precis så det började på 30-talet i Tyskland...” när någon som knegat sen han var 18 vill gå i pension vid 65.

Tror du det? OK. Vi får se. Jag tror ingen kommer att ha det mandatet i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jag är inte den förste, men jag kommer läsa ditt första stycke en gång till för att samla mod till att göra vad jag viłl.

Vad som behövs i framtiden är en stor dos av realism samt att pissa på alla som tror de har framtidens svar. Framtiden ska ske naturligt utan agendor och bäste dräng reder sig själv som talesättet säger. Det här viruset och kommande mutationer har effektivt tagit död på översitteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
FHM säger ju det är lugnt o vi kan leva nästan som vanligt. Bara vi nyser i armhålan o inte i händerna som Tengele. Så i Sverige behöver vi inte säga faran är över då det aldrig varit nån fara här

Tror inte det är så enkelt. Du har en hel värld där ute som har en egen åsikt om vad som händer nu.
Citera
2020-03-26, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
Stefan Löfvén.

”Vi har varit naiva, vi har låtit bli att gå till jobbet, vi har stängt oss inne och varit osolidariska. Det är dags att återgå till arbetena och det är nu det är tid att hålla ihop och visa på den svenska moralen; nu måste vi alla jobba till 75 års ålder. Pensionerna är slut, a-kassorna är slut, sjukpenningen är slut. Det är allas vårat ansvar att betala, vi har människor i nöd att mätta munnarna på. Sverige bygger inga murar, alla är välkomna att bli försörjda. Utom du som har privilegiet att vara svensk, har fått en utbildning och har arbete, du ska vara solidarisk och betala.”

Arnstad fliker in med ”att det var precis så det började på 30-talet i Tyskland...” när någon som knegat sen han var 18 vill gå i pension vid 65.

Även om coronaepidemin skulle passera utan att slå ut landet totalt så har vi förmodligen århundradets lågkonjunktur i antågande.

I norge är redan arbetslösheten 10%, upp från 2% på två veckor!

Jag har sett 90-talskrisen, IT bubblan, 2008 krisen och det här är 10ggr värre, hela världen gjorde en tvärnit på en månad och ingen köper något förutom toalettpapper.

Alla de tusentals miljarder som regeringar världen över nu vräker över sina länder hur tror ni det går med det?
-man använder upp all ammunition nu.
-företag kommer få bidrag i onödan, dom säger upp ändå och tar pengarna.
-företag kommer ge utdelningar ändå och får gratispengar.

det enda rätta hade varit att ta bort arbetsgivaravgifterna, sänk skatter kraftigt, inför amorteringsstopp, inför matkuponger, inför hyresstopp.

allt detta görs en månad i stöten och får ses över löpande, man får bara del av lättnaderna mot att man är arbetslös och har man tidigare gått på bidrag får man såklart bara de bidrag man hade tidigare.

alla utbetalningar stoppas till -
-internationellt bistånd
-föreningar (ingen går ju dit ändå)
-ALLA satsningar läggs på is, kulturella, konstruktion ALLT.

Ovan skulle väl hjälpa på rätt ställe.

Nästa som kommer är hyperinflationen, har man vräkt så mycket pengar över systemet så måste den komma härnäst.

enda sättet att skydda sig mot den är fast egendom. Alla som sitter med cash blir luspanka.
Det positiva här är väl att man kommer slå ut svarta marknaden och de kriminella
Citera
2020-03-26, 05:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Intressant könsfördelning. Männen dominerar i alla ålderskategorier. Hoppas vi snart får reda på anledningen till denna könsobalans.

Det är en feministisk pandemi så därför tar Sverige emot den med öppna armar
Citera
2020-03-26, 05:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Stod ju från Italien att de lämnade ut alla dödsfall som Corona

Så tex 600 döda hur många av dem då av Corona ?

Å hur vet man att alla länder inte gör så ?

Hur många svenskar dör per dag ?

Något skumt detta
ALLA de döda har haft corona men de gör ingen skillnad på om personen dog AV ellr MED viruset. Är du dum eller?
Citera
2020-03-26, 05:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
När sjöng den tjocka dammen?
Du menar damen?
Citera
2020-03-26, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Karantän och isolering fungerar, ju tidigare man tar tjuren vid hornen desto mer effektivt.

Vad fan väntar vi på? Ut med militären på gatorna.

Men läser man fler intervjuer så säger borgmästaren att det fungerade för det var en mindre geografiskt område med en begränsad befolkning. Det fungerar inte i större städer.
Citera
2020-03-26, 05:59
Medlem
Hen är kritisk mot hur vissa andra länder hanterat krisen.

– Det som gör mig förvånad är de här länderna där de föser in folk. Då har man missat att upplysa om att coronan är en typisk inomhussmitta. Allt som smittar via luften är i princip inomhussmittor. De smittar alltid väldigt mycket bättre i slutna rum. Smittsamheten är väldigt låg utomhus.

– Om man då börjar, som i Frankrike, med att man inte får gå ute och föser in folk.
Citera
Medlem
ambereons avatar
Hur är det med besvär i lungorna under insjukning? Man får ju höra att allt fler o fler ”unga och friska” som upplever shortness of breath, andnöd etc.
En bekant till mig som har det sa att det kändes som att andas genom ett sugrör.

Är detta från person till person eller har det o göra med olika typer av Corona virus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vad fan skulle karln ha gjort?

Han insåg väl på 15 minuter att det var kört.

Brist på test kitt.
Brist på skyddsmaterial.
Brist på vårdplatser.

Att ställa sig i TV o säga att: Sorry det är kört. Var 5e av er behöver snart sjukhusvård o vi har varken plats, utrustning, medicin o när det drar ihop sig ingen personal. Sedan flaxa med händerna o skrika att spring o göm er...

På mötet så har någon frågat Tegnell att när tar den här mardrömmen slut. O Tegnell svarade att vetenskapen säger att pandemier dör ut när flockimmunitet inträffar. Vi kör på det. Vi säger att flockimmunitet är vår räddning. Då låter det som om det finns en plan.

Det känns verkligen som det är så det är. Förvånad är jag att det inte är mer debatt eller kritik kring det här. Sverige har kapitulerat. Det kommer bli som i Italien. Vi springer rakt mot stupet med öppna ögon. Vården kommer få ett helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det känns verkligen som det är så det är. Förvånad är jag att det inte är mer debatt eller kritik kring det här. Sverige har kapitulerat. Det kommer bli som i Italien. Vi springer rakt mot stupet med öppna ögon. Vården kommer få ett helvete.

Problemet med det ni skriver är ju att Sydkorea och Japan var hårt drabbade i början men har klarat sig bra med hjälp av tidiga och riktade åtgärder.

Sverige ville inte föbjuda flyg från Iran och Kina, och sen Italien, för det vore synd om dom.
Man ville inte att folk skulle jobba hemma för det var ojämlikt.
Osv. osv.

Vi har gjort tvärtemot vad resten av världen har sett som rimliga åtgärder.

nu är vi inte där ännu men skulle sk1ten träffa fläkten så har regeringen ett och annat och förklara.

Hade man fattat samma beslut som resten av världen så hade man iallafall gjort så gott man kunnat. Jag hade personligen gjort det för att kunna sova om nätterna om det blev kaoz. Att ha tusentals människors liv på sitt samvete är betungande gissar jag.
Citera
2020-03-26, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Hen är kritisk mot hur vissa andra länder hanterat krisen.

– Det som gör mig förvånad är de här länderna där de föser in folk. Då har man missat att upplysa om att coronan är en typisk inomhussmitta. Allt som smittar via luften är i princip inomhussmittor. De smittar alltid väldigt mycket bättre i slutna rum. Smittsamheten är väldigt låg utomhus.

– Om man då börjar, som i Frankrike, med att man inte får gå ute och föser in folk.

Om man då inte har talat om för dem att det inte är utomhusmiljön som är farlig utan att träffa folk så träffas de ju hemma i stället, vilket ger en mycket större risk för smittöverföring än när man är utomhus.
Citera
2020-03-26, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu hade dom ju gjort en undersökning och det var 80% av de äldre som struntade i social distansing mot coronaepidemin.

sen har ju våra äldre celebriteter gått man ur huse på twitter för att förklara för oss att dom måste visst få leva.

Ett fåtal är alltså här 80%.

Min gamla mor isolerade sig för en månad sedan och familjen har isolerat sig hemma med en höggravid dotter och jag själv sitter isolerad i Kuwait, på en femstjärning resort förvisso, men landet är stängt.

Nu kommer ju dessa 80% svämma över vården om några veckor och landet behöva vara stängt ännu längre än om dom hade gjort som dom blev tillsagda och gått i hemmakarantän.
Coronaviruset kryper ju inte direkt in genom brevinkastet.

Men just nu är det tuffare att visa att man är orädd 70 plussare än att förbereda sig för det värsta och problemet här är ju att coronaviruset sprider sig i tysthet genom asymptomatiska bärare så blir det en explosion så har dom fått det långt innan dom tror att dom utsatt sig för risk.
Jag förstår. Der är klart att i din sits så vill man få dom gamla att förstå att det inte är en lek just nu. Men dom vet inte om det och jag vet inte hur man kan nå ut till dom så dom förstår det. Å andra sidan, graviditeten går nog bra, de gamla är säkert stolliga, men de har överlevt allt möjligt. Så de spelar främst med sina egna liv som insats. Det är andra delar av sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in