2020-03-26, 05:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ja. Vill man dö så vill man antar jag. Folk har blivit varnade.

Alla har ju inte något direkt val. Jag har t.ex. en vän som har hela batteriet av riskfaktorer: svår astma, högt blodtryck, en läckande hjärtklaff, något konstigt med aortan som setts på röntgen, grav övervikt, och dessutom en återkommande infektion i ett ben. Han åker med bussen i rusningstid varje dag! :O Han vågar inte fråga chefen om att få arbeta hemifrån, trots att han har ett sådant jobb där det skulle gå bra, för att han känner att han sitter för löst på jobbet (lönebidragsanställd), och kan förlora det om han krånglar...
Citera
2020-03-26, 05:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det där kan vara den bästa frågan jag har läst i tråden.

Tror vi alla kan komma överens om att viruset endast kan stoppas genom isolering. Hur länge lever corona-viruset?
Man har påvisat virus i hytter på Diamond Princess efter 17 dagar från att människorna lämnade skeppet.

Det var någon dag sedan jag läste detta. De har tidigare sagt att viruset kan leva upp till sju dagar beroende på omständigheterna. Det beror på ytan och de yttre förhållandena.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-26 kl. 05:43.
Citera
2020-03-26, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Min fråga är, vem kommer att vara den förste människan som säger att "faran är över, återgå till det vanliga livet"? Vem kommer det att vara och hur kommer vederbörande kunna övertyga resten att denne har rätt? Detta kommer ju givetvis inte att ske på väldigt länge men frågan måste ställas.

Stefan Löfvén.

”Vi har varit naiva, vi har låtit bli att gå till jobbet, vi har stängt oss inne och varit osolidariska. Det är dags att återgå till arbetena och det är nu det är tid att hålla ihop och visa på den svenska moralen; nu måste vi alla jobba till 75 års ålder. Pensionerna är slut, a-kassorna är slut, sjukpenningen är slut. Det är allas vårat ansvar att betala, vi har människor i nöd att mätta munnarna på. Sverige bygger inga murar, alla är välkomna att bli försörjda. Utom du som har privilegiet att vara svensk, har fått en utbildning och har arbete, du ska vara solidarisk och betala.”

Arnstad fliker in med ”att det var precis så det började på 30-talet i Tyskland...” när någon som knegat sen han var 18 vill gå i pension vid 65.
Citera
2020-03-26, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jo jag förstår dig, men väldigt många har inte det lyxproblemet med att få sina räkmackor från Östermalmsgallerian, de är ett fåtal. Vet att bostadsbristen suger. Men det kan ju lätta när vissa panchisar leker tonårsrebeller, vem vet? 😉

Nu hade dom ju gjort en undersökning och det var 80% av de äldre som struntade i social distansing mot coronaepidemin.

sen har ju våra äldre celebriteter gått man ur huse på twitter för att förklara för oss att dom måste visst få leva.

Ett fåtal är alltså här 80%.

Min gamla mor isolerade sig för en månad sedan och familjen har isolerat sig hemma med en höggravid dotter och jag själv sitter isolerad i Kuwait, på en femstjärning resort förvisso, men landet är stängt.

Nu kommer ju dessa 80% svämma över vården om några veckor och landet behöva vara stängt ännu längre än om dom hade gjort som dom blev tillsagda och gått i hemmakarantän.
Coronaviruset kryper ju inte direkt in genom brevinkastet.

Men just nu är det tuffare att visa att man är orädd 70 plussare än att förbereda sig för det värsta och problemet här är ju att coronaviruset sprider sig i tysthet genom asymptomatiska bärare så blir det en explosion så har dom fått det långt innan dom tror att dom utsatt sig för risk.
Citera
2020-03-26, 05:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vad fan skulle karln ha gjort?

Han insåg väl på 15 minuter att det var kört.

Brist på test kitt.
Brist på skyddsmaterial.
Brist på vårdplatser.

Att ställa sig i TV o säga att: Sorry det är kört. Var 5e av er behöver snart sjukhusvård o vi har varken plats, utrustning, medicin o när det drar ihop sig ingen personal. Sedan flaxa med händerna o skrika att spring o göm er...

På mötet så har någon frågat Tegnell att när tar den här mardrömmen slut. O Tegnell svarade att vetenskapen säger att pandemier dör ut när flockimmunitet inträffar. Vi kör på det. Vi säger att flockimmunitet är vår räddning. Då låter det som om det finns en plan.

Det känns verkligen som det är så det är. Förvånad är jag att det inte är mer debatt eller kritik kring det här. Sverige har kapitulerat. Det kommer bli som i Italien. Vi springer rakt mot stupet med öppna ögon. Vården kommer få ett helvete.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Karantän och isolering fungerar, ju tidigare man tar tjuren vid hornen desto mer effektivt.

Citat:
Italiensk stad stoppade smittan på två veckor

Två dagar efter det första dödsfallet beslutades att hela staden skulle isoleras och att varenda invånare skulle sitta karantän. Allt utom mataffärer och apotek stängdes.
Alla medborgare testades också för coronaviruset två gånger. Första testet visade att 89 var smittade – men bara 35 insjuknade. Efter nio dagar visade en andra testning att sex personer fortfarande bar på smittan. De blev kvar i ytterligare karantän i fjorton dagar.

https://omni.se/italiensk-stad-stoppade-smittan-pa-tva-veckor/a/zGjEzv

Citat:
– Det har försvunnit helt och hållet. Inga nya fall sedan mitten av mars, säger borgmästare Giuliano Martini till SvD.

Vad fan väntar vi på? Ut med militären på gatorna.
Citera
Medlem
Citat:
Glöm aldrig att ovissheten är en av mänsklighetens bästa vänner. Det är den som odlar innovationer, uppfinningar och framsteg när ingen kraft kan ta tillfället i akt och tvinga på sin agenda. Ovissheten är släkt med nöden och nöden har som sagt ingen lag. Det är faktorer som dessa som i det långa loppet skyddat mänskligheten från permanenta övergrepp av krafter som tror att de vet bäst. Dessa krafter är vad man kan benämna psykopati och det är också en faktor hos människan. Det är en kamp som alltid funnits där. Om faraonerna gick i graven så kan eliten sedan slutet av 1700-talet också göra det. Det är force majeure som gäller nu och eliten har ingen makt längre. Det är SARS-CoV-2 som regerar nu och de har ingenting att sätta emot.

Min fråga är, vem kommer att vara den förste människan som säger att "faran är över, återgå till det vanliga livet"? Vem kommer det att vara och hur kommer vederbörande kunna övertyga resten att denne har rätt? Detta kommer ju givetvis inte att ske på väldigt länge men frågan måste ställas.
Jag är inte den förste, men jag kommer läsa ditt första stycke en gång till för att samla mod till att göra vad jag viłl.
Citera
2020-03-26, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lever alla..? Det var ett skämt i den här tråden varje morgon för två månader sedan, men nu är det på riktigt. Man VET faktiskt inte vem eller vilka som har försvunnit från Flashback och andra ställen, som kanske inte finns längre. Eller ligger i respirator någonstans...

Ja det blir lite som i filmerna, färre och färre som kommenterar härinne och på slutet är det 2-3 stycken kvar
Citera
2020-03-26, 05:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Intressant könsfördelning. Männen dominerar i alla ålderskategorier. Hoppas vi snart får reda på anledningen till denna könsobalans.
De verkar vara mer mottagliga för infektioner.
Citera
2020-03-26, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alla har ju inte något direkt val. Jag har t.ex. en vän som har hela batteriet av riskfaktorer: svår astma, högt blodtryck, en läckande hjärtklaff, något konstigt med aortan som setts på röntgen, grav övervikt, och dessutom en återkommande infektion i ett ben. Han åker med bussen i rusningstid varje dag! :O Han vågar inte fråga chefen om att få arbeta hemifrån, trots att han har ett sådant jobb där det skulle gå bra, för att han känner att han sitter för löst på jobbet (lönebidragsanställd), och kan förlora det om han krånglar...

Japp, många nu som helt enkelt inte vågar stanna hemma för snart kommer yxan gå på arbetsplatserna och då vill man ju inte vara först på listan.

Det är EXTREMT oansvarigt av vår regering att inte vara tydligare.

Vi ser bussarna från mälaröarna varje morgon och dom är helt proppfulla, rena coronaexpressen.
Citera
2020-03-26, 05:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Sverige har 13e mest dödsfall i världen.
Kan man faktiskt inte tro när man följer media/FHM.

Mayor of New York. Mycket mer klarspråk i USA.... Ändå ligger Sverige högre på dödslistan/capita.

“The world we knew is gone and it’s not coming back – not for the next few months,” he said.

“So I’m going to tell you what I’m seeing, what’s going on,” de Blasio said. “Every day, I’m going to offer a brief message to all New Yorkers, to tell my people what’s happening to all of us and to give you the best information I have. I want to make sure we’re honest about the reality.”
Citera
2020-03-26, 05:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Glöm aldrig att ovissheten är en av mänsklighetens bästa vänner. Det är den som odlar innovationer, uppfinningar och framsteg när ingen kraft kan ta tillfället i akt och tvinga på sin agenda. Ovissheten är släkt med nöden och nöden har som sagt ingen lag. Det är faktorer som dessa som i det långa loppet skyddat mänskligheten från permanenta övergrepp av krafter som tror att de vet bäst. Dessa krafter är vad man kan benämna psykopati och det är också en faktor hos människan. Det är en kamp som alltid funnits där. Om faraonerna gick i graven så kan eliten sedan slutet av 1700-talet också göra det. Det är force majeure som gäller nu och eliten har ingen makt längre. Det är SARS-CoV-2 som regerar nu och de har ingenting att sätta emot.

FHM säger ju det är lugnt o vi kan leva nästan som vanligt. Bara vi nyser i armhålan o inte i händerna som Tengele. Så i Sverige behöver vi inte säga faran är över då det aldrig varit nån fara här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in