2020-03-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nja, lombardiet är väl klart mest ansatt i Italien. Svårt räkna och jämföra länder rakt av.

Precis. Det blir lite skevt. Tror Sverige kommer klara sig relativt bra överlag förutom Stockholm som säkert lär bli ett nytt Lombardiet..
Citera
2020-03-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om man ser på vad som hänt sedan 00.00 GMT+0 sedan igår, worldometers siffror, så kan man konstatera att ökningstakten för nya, officiellt, rapporterade fall/dag i många länder ligger på runt 10%. Detta gäller också Sverige. I andra länder ligger ökninstakten ännu högre, runt 20%. Jag kan inte se någon avgörande skillnad mellan Sverige oxh de länder som valt lockdown som metod. Detta är ett bevis på att Sveriges åtgärder slår ganska precis emot smittspridningen och dämpar den något.

AT är ett geni!

Vi vet att du har våta drömmar om AT, men att jämföra nya fall är helt irrelevant eftersom det testas olika mycket i länderna.

Hur många döda om dagen krävs för att du ska fatta att AT balanserat över på andra sidan genigränsen?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tvärt om, vi hade knappt haft några smittade, eftersom jag hade förbjudit alla resor samma sekund som antal smittade skenade i Italien, och det var väl 23 februari om jag inte minns fel.

Då hade vi idag sluppit hålla på att arbeta hemifrån och ena med det andra. Företag hade sluppit att varsla i den omfattning som de gör nu, etc.

Frågan var vad myndigheterna hade för befogenheter att kunna vidta åtgärder då för 4 veckor sedan.

O vilka ekonomiska påföljder det skulle ha fått att förbjuda/stoppa 10 000-tals skidresor under sportlovet bara för att några enstaka fall rapporterats i Italien.

Likaså att stänga gränser o den heliga rörligheten i det liberala europa ligger inte på den politiskt fogliga svenska politiska kartan (en orsak till varför Sverige nu är i den situation vi nu är i).

Då var det fortfarande en importsmitta som skulle försvinna utav sig självt.
Dagens ord var då: importsmitta.

Dessutom så saknades det då testkitt att testa alla resenärer. O myndigheterna o landets styrande ville inte skapa panik.

Om 5 år så kommer vi få se en dramadokumentär om förloppet.

Jag tror faktiskt de gjort vad man kan. Problemet är att man kan inte mer än så här.

Inga/få testkitt
Begränsat med material.
Underdimensionerad sjukvård.
Dålig regional ekonomi.
Dålig nationell ekonomi.
Politiskt svag samlingsregering.
Inga/små beredskapslager.
Karriärstyrda ämbetsverk.
Ett EU som sviker.

Det är synd om svenskarna.

Så man har nu ställt fram kyl containers så att liken inte ska ruttna i vårvärmen.

Den förnuftige har hållit sig hemma de senaste 3 veckorna o varit isolerade de sista 10 dagarna.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ditt utvecklingsstörda helvete, varför skulle jag multiplicera dina infantila siffror menar du? Jag multiplicerar mina egna. 2000 x 10 = 20.000 och 2000 x 100 = 200.000.

Kom inte med influensasiffror och annat skit! Covid-19 är ingen vanlig influensa. Få in det i din efterblivna hjärna någon gång, snälla?

Du är en optimist men jag tror inte vi har ett botemedel för utvecklingsstörningar.

En av fem personer som smittas behöver vård enligt WHO så det är jävligt långt ifrån en vanlig influensa.
Citera
2020-03-26, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Ni som jämför covid med influensa, är ni efterblivna? Covid är 10-20 gånger dödligare i varje åldersgrupp än vad influensa är.

Tvärtom....får man infuensa brukar man bli ordentligt sjuk. Covid19 är lindrigare för det flesta, som en förkylning eller helt symtomfri i vissa fall, för en stark och ståtlig flashbackare bör det inte vara några problem. Så sluta blås upp saker och ting. Gamla och svaga har alltid vart känsliga för infektioner men att flashbacks stora o starka män skulle dö av detta. Visar ju bara vilka fittor ni är egentligen.
Senast redigerad av bul-11-33 2020-03-26 kl. 00:59.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Bra sidor att ha koll på:
Mycket statistik, nyheter och pressträffar.

https://c19.se/
https://www.coronakartan.se/tidslinje/
https://www.bing.com/covid
https://platz.se/coronavirus/
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

https://www.regeringen.se/
https://www.youtube.com/channel/UCQFL1Ag69yNLvR-ULHQKbTg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu säger ja god natt då Flashback går extremt trögt att ladda just nu...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om man ser på vad som hänt sedan 00.00 GMT+0 sedan igår, worldometers siffror, så kan man konstatera att ökningstakten för nya, officiellt, rapporterade fall/dag i många länder ligger på runt 10%. Detta gäller också Sverige. I andra länder ligger ökninstakten ännu högre, runt 20%. Jag kan inte se någon avgörande skillnad mellan Sverige oxh de länder som valt lockdown som metod. Detta är ett bevis på att Sveriges åtgärder slår ganska precis emot smittspridningen och dämpar den något.

AT är ett geni!

Det är bra Ola.., gott att du ej har givit upp hoppet !

Vill bara fråga dig : Vad krävs för att du skall tänka om ?

Hur många dödsoffer är enligt dig, acceptabelt för Sverige i April ?
(slira inte på frågan tack !)
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Större kriser händer med jämna mellanrum och har gjort det så länge någon vandrat på jorden. Även om några procent dör så klarar sig alltid en överväldigande majoritet. Så kommer det med all sannolikhet bli nu med.

Absolut, det är inte domedagen alls, inget jag menar. Men det kommer bli stora konsekvenser under lång period, inte minst ekonomiska ett bra tag framöver, hög arbetslöshet, ökad kriminalitet, personer med sjukdomar som inte kan få vård i tid. Bara i Sverige kan vi ha över 10% arbetslöshet till sommaren.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Hur ser rökningen ut Italien kontra Sverige? Italienarna känns som storrökare. Stämmer det? Finns säkert i tråden några tusen sidor bakåt.
Citera
2020-03-26, 00:56
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ditt utvecklingsstörda helvete, varför skulle jag multiplicera dina infantila siffror menar du? Jag multiplicerar mina egna. 2000 x 10 = 20.000 och 2000 x 100 = 200.000.

Kom inte med influensasiffror och annat skit! Covid-19 är ingen vanlig influensa. Få in det i din efterblivna hjärna någon gång, snälla?
Jo, på sikt kommer vi jämföra den med våra vanliga influensor, nu dör många sjuka i världen sen får vi räkna med ett vaccin och i värsta fall en adderad dödlighet på 1‰ eller så men jag tror kanske influensadödligheten globalt kommer sjunka inom några år.

Förutsatt Kina inte kommer med nya julklappar förstås.

Ja, du är imponerande duktig på multiplikation
Och jämförde mot vanliga flunsan var ju just vad vi gjorde.
Citera
2020-03-26, 00:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Källa? Av de medicinska journaler jag läst från Wuhan så får majoriteten virala lunginflammationer, dvs ospecificerad lunginflammation där lungorna svullnar upp och fylls med vätska.

Jag kan leta upp det imorgon.

Som jag förstod det fick de först viral lunginflammation, sedan immunrespons som förstör lungvävnaden vilken då blir öppen för angrepp av bakterier vilket man inte klarar då immunförsvaret är så utmattat vid det laget.
Citera
2020-03-26, 00:57
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Intressant att det är sådan snedbelastning för män i alla länder vad gäller corona. Varför är det så?

Övervikt är t.ex vanligare bland män, och därigenom lättare att utveckla diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar. En italiensk läkare sa i Aktuellt att en stor del av de som vårdades på salen var överviktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in