2020-03-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for informasjon! Jeg forstår at det er ille å ikke få antibiotika når man virkelig trenger det. Noen leger er nok for strenge. Jeg synes at man bør få antibiotika når man har lungebetennelse.

Ja, det är bra att få antibiotika om man är drabbad av något som svarar på någon sorts antibiotika. Om DU gärna vill ha antibiotika när du har snuva kan jag rekommendera att du åker till Libanon och besöker en "doktor". Därstädes skrivs det ut bredspektral antibiotika för precis allt, ty "patienten" (eller kunden) kräver alltsomoftast att få "det starkaste ni har" oavsett vad hen lider av. Detta är en anledning till att många bakteriestammar blir resistenta mot antibiotika.
Senast redigerad av Bobbyboi 2020-03-26 kl. 00:46.
Citera
2020-03-26, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är väl lite tidigt att säga? Rysslands och Taiwans siffror stiger fortfarande exponentiellt.

Kinas siffror tycker jag man ska ta med en nypa salt, eftersom samma strategi än så länge inte funkat i andra länder.

Taiwan ”stiger fortfarande exponentiellt”!?

Ja, möjligtvis för att vara Taiwan då. Som ligger på sjukt låga nivåer som alla länder i Europa bara kan drömma om...

Taiwan:

New cases:+19
Total cases: 235 (På flera månader)
Total deaths: 2
New deaths: 0

Sverige har jämförelsevis tio gånger fler smittade/per dag och nästan lika många på en enda dag som de har totalt sett:

227 new cases (av dom få som testas/bekräftas).

Samt 62 döda, varav 22 bara senaste dagen.

Vi har inte legat på Taiwans nivåer sedan starten i början på mars, så jag antar att vi måste ligga på en ”galet sjuk exponentiell” nivå idag om Taiwans nivåer är exponentiella.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-26 kl. 00:43.
Citera
2020-03-26, 00:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vilken kris är värre än denna? WW2?

Världskrigen, vulkanutbrottet 1816 som mörklade stora delar av norra halvklotet, pesten, spanska sjukan, torka, svält, istiden...

Vi kommer klara detta dude.
Senast redigerad av JeffDavis 2020-03-26 kl. 00:41.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

1300-talets européer kanske borde kanske ha bemött Digerdöden med flockimmunitet?

Ja alltså om Digerdöden varit ett virus och inte bakteriellt hade vi såklart fått flockimmunitet tillslut och sluppit ytterligare epidemier ända fram till 1800-talet.

Flockimmunitet är inget man väljer, det blir så automatiskt med de sjukdomar som innebär immunitet för en smittad om denne överlever. Finns i djurvärlden bland populationer av hunddjur och fåglar tex.

Sen kan man av massa andra anledningar införa karantän eller lockdown, men det är liksom inte för att slippa flockimmunitet som folk verkar tro är ett hittepå av Miljöpartiet när fenomenet i själva verket är äldre än hela jävla mänskligheten.
Citera
Bannlyst
Hur många döda i corona i respektive ålderskategori?

Hur många dör i respektive ålder varje år, av andra sjukdomar/ålder ?

Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Enligt SVT är det just nu:
125 män och 43 kvinnor.

20-29 år, 4 män - 1 kvinna
30-39 år, 5 män - 1 kvinna
40-49 år, 14 män - 5 kvinnor
50-59 år, 31 män - 10 kvinnor
60-69 år, 32 män - 14 kvinnor
70-79 år, 32 män - 10 kvinnor
80-89 år, 7 män - 2 kvinnor

77% är män.
9,0 dagar innan vård på IVA.
76,2% har någon riskfaktor.

Dock tror ja inte att allt är uppdaterat för hela dygnet.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hahaha, du skojar. Sverige har 200 döda per dag om en vecka. 1000 om en månad med eran taktik.

200 om en vecka tror jag inte på, men utvecklingen hittills är som man kunde vänta sig.

Med statens taktik finns det inte heller något som hindrar att vi når till 200.

Det skall bli intressant att se hur det kommer att låta då. Och på vad reaktionerna blir ifall vissa invandrargrupper fortsätter att vara de värst drabbade.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det där kan vara den bästa frågan jag har läst i tråden.

Tror vi alla kan komma överens om att viruset endast kan stoppas genom isolering. Hur länge lever corona-viruset?

Obs!

VIRUS lever inte. Det sprids i och från en VÄRD till en annan.

( = Just nu människor och som jag tror även t.ex katter )

/
Citera
2020-03-26, 00:40
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Va bra då vet vi det.
Har verkligen inte alla förstått vad exponentiell tillväxt är ännu?

Hur skulle de ha förstått det? De kan ju inte ens räkna här!? Även fast de har tillgång till miniräknare, och det säger inte lite det!

Antingen har jag blivit grymt mycket smartare genom åren, eller så blir folk fan allt dummare med allt sämre resultat i skolan.

...jag tror ju på det senare förstås
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Hur många döda i corona i respektive ålderskategori?

Hur många dör i respektive ålder varje år, av andra sjukdomar/ålder ?

Intressant att det är sådan snedbelastning för män i alla länder vad gäller corona. Varför är det så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
1/3 av dom döda i sverige är ju dock somalier. verkar ju vara något som gör att just de är mera känsliga för viruset. finns inte många somalier i våra grannländer tex.

Ja den bieffekten gråter man ju inte över direkt.
Citera
2020-03-26, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hur har sverige skyddat de äldre?
Finns det något förbud eller är det bara "tvätta händerna", "Gå inte ut om du inte behöver" etc ?

Informationen har hunnit sprida sig i större utsträckning eftersom vi har haft mer tid
Citera
2020-03-26, 00:41
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hur ska arbetsföra i riskgrupp göra då menar du? Säga upp sig från jobbet?

Jag vet redan några som tillhör en riskgrupp som fått stanna hemma för sin arbetsgivare, säkert i de flesta fall utan lön eller med sjuklön, men med bibehållen anställning. En bra lösning enligt mig. Bättre att riskgrupperna och folk med förkylningssymtom låser in sig, än att hela samhället stänger ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in