Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Förlåt, men det finns så många disparata idéer i den här tråden, och ingen människa med ett liv utanför flashback förmår minnas vart och ett av de geniala förslag som presenterats här.
Vad är det du förespråkar?
Vad har du emot partiell och temporär immunitet?
(Och jag för min del sätter inte mitt hopp till något vaccin på ett bra tag. Men det var väl inte det som det handlade om nu, väl???)
Jag för min del hoppas på både farmaka och antikroppstester. Jag tror att bäggedera kommer att vara tillgängliga inom överskådlig framtid, varför det är meningsfullt att "köpa tid" även om det sker till priset av en ekonomisk nedgång som saknar motstycke efter Andra världskriget.
Men vad är din plan?
Jag är inte emot någonting. Nu har jag läst ett flertal rapporter och lyssnat på experter och det är fortfarande oklart om man kan få en permanent immunitet. Med SARS visade det sig att den avtog. Sedan finns det en liten varning kring Coronan och det är det mystiska i att vissa, då främst äldre, blir rejält sjuka och det verkar handla om att immunförsvar ballar ur okontrollerbart. Det ger sig på egna celler i lungorna s.k. cytokin storm. Då kanske det inte är en god idé att trigga igång det med ett vaccin. I fallet SARS som också hade en sådan reaktion där misslyckades man. På försöksdjuren uppnåddes iofs immunitet men samtidigt slogs lungorna ut av reaktionen
Nu arbetar man med en annan och ny teknik med den har aldrig prövats och lyckades det blir det det första vaccin i den klassen. Men som sagt det kommer isf ta tid och då har vi kanske en ny variant av Coronan.
Bättre då att försöka ta fram antivirala och behandlingsmetoder för just cytokin reaktion hos patienterna vilket man inte kan riktigt idag.