2020-03-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja. Jag har försökt lyfta det i tråden, att riskgrupper borde få vaccinera sig mot pneumokocker, asap.
Takk for viktig informasjon!
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Stemmer dette, som noen skrev i kommentarfeltet her? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dO9mMj/regjeringen-paa-kollisjonskurs-med-ekspertene

"Som Italia og Spania vil det ikke bli derimot, der dreper resistente bakterier 17000 mennesker i året på sykehusene, i Norge døde 73 i 2019 av resistente bakterier.

65-70% av alle innlagte i Italia med covid-19 har hatt en sekundær bakteriell infeksjon som har oppstått i lungene i det symptomene har blitt kraftigere."
Jag har inte sett några belägg för att det skulle vara så. Det låter mer som en förnekelselögn man har hittat på för att stänga ute det ofattbara...att det som händer där kommer hit.
Sjukdomen är med all sannolikhet lika dödlig i Italien som I alla andras länder. Talen i Italien blir något högre pga en äldre befolkning. Italien är helt enkelt bara i en tidigare fas än övriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Jaha? lika mycket som jag tar vaccin mot influensa kommer jag mot corona

Corona är mycket dödligare än influensa så visst är det oroande.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
2000 är vad de vanliga influensorna tar i liv en hård säsong skrev jag. Och även att då tryckte man ner dödstalen med den årliga vaccinen.

Nu finns ju som du vet inget vaccin mot Wuhanviruset och det smittar även i betydligt större skala så då är det inte konstigt om det för flera gånger fler.

Samtidigt är vi betydligt mer på vår vakt nu vilket kan minska talen för alla virussjukdomar generellt, frånsett sjukvårdskollaps.

Vi pratar om en dödlighet om max 0,2% eller ungefär i klass med våra vanliga influensor och skulle alla svenskar smittas skulle det innebära 20k döda. Men du skriver att detta kan skrivas upp med en faktor 100, alltså 20% dödlighet eller 2 miljoner döda.

Sen erkände du att du räknat fel.
Men nu är du tillbaka igen?

Ditt utvecklingsstörda helvete, varför skulle jag multiplicera dina infantila siffror menar du? Jag multiplicerar mina egna. 2000 x 10 = 20.000 och 2000 x 100 = 200.000.

Kom inte med influensasiffror och annat skit! Covid-19 är ingen vanlig influensa. Få in det i din efterblivna hjärna någon gång, snälla?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg har fått antibiotika noen svært få ganger av min lege, ved alvorlig sykdom. I de andre tilfellene gikk jeg og var syk i 2-4 måneder uten å få medisin. Men kroppen ordnet jo opp til slutt

Og nei , jeg ønsker ikke å få antibiotika hvis jeg har snuva.

Alltid bäst om det ordnar upp sig på naturlig väg, men ibland kan det vara av godo att begagna sig av medikamenter. Ett år gick jag med mykoplasma lunginflammation (innan det var vanligt i Sverige) och många "lärda" läkare förskrev än det ena än det andra antibiotika preparatet, men jag blev lik förbannat inte frisk innan jag fick träffa en infektionsläkare som ställde rätt diagnos, och skrev ut rätt preparat, vid första besöket. Var bra på två dagar efter det.
Citera
2020-03-26, 00:50
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Fast covid orsakar inte bakteriell lunginflammation utan en viral lunginflammation som det inte går att medicinera bort.

Ofta får man sekundär bakteriell infektion också, om jag förstått det rätt.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Det var inte min fråga. Min fråga var huruvida man vet om dom som är under 60 på IVA, om dom alla har underliggande sjukdom eller inte. Står som sagt 76,2% har riskfaktor. Frågan är alltså - klassas att man är över 60 som en riskfaktor i den kalkylen? För annars innebär det att 35% av dom som är på IVA är fullt friska människor under 60. Vilket låter väldigt högt tycker jag.
De har ja inte koll på.
Finns kanske att få fram någonstans men gissar på sekretess.
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Hur många döda i corona i respektive ålderskategori?

Hur många dör i respektive ålder varje år, av andra sjukdomar/ålder ?
Även är är de sökert sekretess.
Dom säger ju inte ens om någon av de yngre har bakomliggade sjukdomar med hänvisning till att man skulle kunna veta vem personen är.
(Ja tolkar det som att många är friska i grunden).
Men med tidningsartiklar kan man kanske pussla ihop en del.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Förlåt, men det finns så många disparata idéer i den här tråden, och ingen människa med ett liv utanför flashback förmår minnas vart och ett av de geniala förslag som presenterats här.

Vad är det du förespråkar?
Vad har du emot partiell och temporär immunitet?

(Och jag för min del sätter inte mitt hopp till något vaccin på ett bra tag. Men det var väl inte det som det handlade om nu, väl???)

Jag för min del hoppas på både farmaka och antikroppstester. Jag tror att bäggedera kommer att vara tillgängliga inom överskådlig framtid, varför det är meningsfullt att "köpa tid" även om det sker till priset av en ekonomisk nedgång som saknar motstycke efter Andra världskriget.

Men vad är din plan?
Jag är inte emot någonting. Nu har jag läst ett flertal rapporter och lyssnat på experter och det är fortfarande oklart om man kan få en permanent immunitet. Med SARS visade det sig att den avtog. Sedan finns det en liten varning kring Coronan och det är det mystiska i att vissa, då främst äldre, blir rejält sjuka och det verkar handla om att immunförsvar ballar ur okontrollerbart. Det ger sig på egna celler i lungorna s.k. cytokin storm. Då kanske det inte är en god idé att trigga igång det med ett vaccin. I fallet SARS som också hade en sådan reaktion där misslyckades man. På försöksdjuren uppnåddes iofs immunitet men samtidigt slogs lungorna ut av reaktionen

Nu arbetar man med en annan och ny teknik med den har aldrig prövats och lyckades det blir det det första vaccin i den klassen. Men som sagt det kommer isf ta tid och då har vi kanske en ny variant av Coronan.

Bättre då att försöka ta fram antivirala och behandlingsmetoder för just cytokin reaktion hos patienterna vilket man inte kan riktigt idag.
Citera
Medlem
Ni som jämför covid med influensa, är ni efterblivna? Covid är 10-20 gånger dödligare i varje åldersgrupp än vad influensa är.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Japp, som jag förstått det så är många av de äldre och svaga corona-patienterna inte på IVA för att de är för sköra för det.
Jaså! Var är de då? Får de ligga och dö hemma eller på äldreboendet?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Världskrigen javisst, tog många människors liv, likaså spanska sjukan som började spridas efter ww1. Under andra världskriget dog 3% av världens befolkning. Det kan nog Covid-19 åstadkomma om det får fäste i Afrika, Indien, Sydamerika och resten av världen. Vilket skulle göra det till den största krisen i modern tid.

Men hahah istiden, pesten, vulkanutbrottet 1815. Kom igen!

Större kriser händer med jämna mellanrum och har gjort det så länge någon vandrat på jorden. Även om några procent dör så klarar sig alltid en överväldigande majoritet. Så kommer det med all sannolikhet bli nu med.
Citera
2020-03-26, 00:51
Medlem
Nederländerna kör på likt Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här