2020-03-25, 19:37
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
I denna tråd tycks konsensus vara, med något enstaka kortfattat undantag, att det underliggande problemet fortsatt är olöst, och att marknaden uppenbarligen kommer att vända ner framöver efter dessa två, och möjligen några till, gröna dagar.

Marknadspriserna består inte bara i ett värde "här och nu", utan består även av ett förmodat framtida värde. Det jag menar är att om man till 100% säkerhet visste att ERIC B kommer att stå i 100 SEK imorgon kl 14 så skulle kursen gå upp till 100 SEK omedelbart, eftersom man skulle vara garanterad en vinst, och således blir marknadspriset en reflektion av det nutida värdet och ett framtida värde.

Mot denna bakgrund önskar jag svar från flashbacks kära björnar; varför går marknaden just nu upp? Är det att alla (tämligen omfattande) ekonomiska interventioner lurar investerare in i en fälla, eller finns det något annat som jag missar? Om det är så ni tänker, varför är inte det uppenbart för alla? Vilka fakta är det som investerare har missat enligt er?

Inte vet jag något om hur marknaden beter sig med 100% säkerhet. Som vi sett ett antal gånger så slänger folk in pengar i en övervärderad marknad som spricker med "jämna" mellanrum när skillnaden mellan den verkliga marknaden och börsen blivit för stor.
Jag anser att detta inte är något annat än detta, men jag kan förstås inte säga om detta nu trots allt är en situation där marknaden fortsätter att gå upp från övervärderad till lika galet övervärderad som den var för någon månad sedan, eller vid 2008 eller it-bubblan. Sist och slutligen är det ju fast av hur de flesta investerare agerar och om man inte vill hoppa av racet fast det börjar se farligt ut.
Kan ju vara att jag missar detta race nu och får se över mina investeringar med mycket som jag missade.

Dock tror jag själv att när det kommer kvartalssiffror från världen och coronan ytterligare fått tid på sig i västvärlden, så finns det något som väcker investerarna och får vissa att fly och drar resten med sig i paniken.

Nog hade jag själv en lätt panikkänsla igår då börsen sköt iväg och mina investeringar blev och stå. Jag loggade in och höll nästan på att lyfta alla mina bud över vad kurserna stod på vid det ögonblicket "för att bara inte missa detta sista fina köptillfälle", men tog ett par andetag och loggade ut och fortsatte att jobba. Jag kunde likväl ha kastat mig i av bara farten med alla andra, men tänkte själv om av någon anledning. Ser som sagt om några månader om jag gjorde rätt eller fel.
Citera
2020-03-25, 19:42
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Är inte aktier i storbanker bra investeringar för tillfället? De har väl alla gått ner rätt rejält och kommer räddas av pappa staten. Det är väl inte en chans att Danmark låter Danske konka, Sverige SEB, Norge DNB osv?

Sen med det här: https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-riksbanken-och-coronapandemin/riksbankens-atgarder-i-samband-med-coronapandemin/sa-fungerar-riksbankens-lan-till-foretag-via-bankerna/ kan väl bankerna tjäna in en del förlorade inkomster gratis?

Det står klart och tydligt att det är affärsbankerna som står för risken med lånen. Detta beslutet trycks ner i halsen på affärsbankerna, och det motiveras från statens sida med att affärsbankerna ska agera som en samhällsnytta

Sedan är det även väldigt stor skillnad på att något är en bra investering och att det är väldigt osannolikt att något går i konkurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Det känns som det är mycket euforiinvestering just nu. Folk vill banne mig inte missa den eventuella uppgången. Jag vidhåller att jag tror det är ett misstag. Börsen kommer förvisso vända så småningom men det händer inte nu, det är alldeles för tidigt för en långsiktig uppgång med tanke på vad som händer inom den globala ekonomin. Vad vi ser, tror jag, är en bubbla av positivitet som kommer spricka när framförallt USA kommer ner från sin stimulansdopade sockerfylla och viruspaniken på riktigt greppar tag i landets invånare. Detta kommer sen skapa svallvågor i resten av världen.

Redan på fredag tror jag att börsen vänder rejält neråt igen.

När ska folk tillrättavisa sitt missuppfattning av stimulanspaketen och viruspaniken greppa tag i landets invånare? Genomför USA omfattande tester på sina medborgare, varpå det blir tydligt huruvida viruset sprids eller inte?

I Sverige är min uppfattning att folk inte har en endaste aning om hur det faktiskt går för viruset, eftersom vi inte genomför någon testning av potentiella smittobärare. Hade mörkertalet varit 0 och man faktiskt hade vetat hur situationen ser ut så tror jag att folk hade varit mindre optimistiska i nuläget. Om man inte testar folk i USA, kan samma ovisshet manifestera sig genom uteblivna kursfall?

Som generell fråga så undrar jag om ni har spaning på om det finns statistik som kan agera som katalysator på kursrörelser framöver. När kommer länder med data om sin arbetslöshet, BNP-utveckling etc som innefattar perioden då många länder började uppmuntra social distansering?
Citera
2020-03-25, 19:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
USA rör sig med stormsteg att bli en av världens hårdast drabbade av corona.
Fokuset är stort på USA men sett till antalet fall per invånare ligger de på 1/3 av Tyskland/Frankrike/Holland och 1/6 av Italien/Spanien/Schweiz.
Citera
2020-03-25, 19:44
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Dow jones fortsätter att rusa upp, men min tro är att den kommer dyka inom en månad är jag så säker man kan vara. Idioter som passar på att köpa nu eftersom e tror att det är "rabatt", de kommer ångra sig om en månad när corona verkligheten kommit ikapp dem. USA rör sig med stormsteg att bli en av världens hårdast drabbade av corona.

Herregud. Och du sitter och kallar folk "idioter".
Citera
2020-03-25, 19:50
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta

När ska folk tillrättavisa sitt missuppfattning av stimulanspaketen och viruspaniken greppa tag i landets invånare? Genomför USA omfattande tester på sina medborgare, varpå det blir tydligt huruvida viruset sprids eller inte?

Avsaknaden av tester har bara betydelse upp till en viss gräns. När spridningen är tillräckligt utbredd kan folket se konsekvenserna med sina blotta ögon. Rädslan blir då också än mer påtaglig än om den bara baseras på siffror och statistik.
Citera
2020-03-25, 19:52
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Fokuset är stort på USA men sett till antalet fall per invånare ligger de på 1/3 av Tyskland/Frankrike/Holland och 1/6 av Italien/Spanien/Schweiz.
USA har ju inte hunnit testa ordentligt till skillnad från tyskarna, de redovisar nu drygt tio tusen nya fall per dag nu är det börjar bli ruljans på testandet. Ifall USA håller i restriktionerna i flera månader kommer inte ens Statens 20 biljoner kunna rädda många företag. Ifall USA släpper tidigt, till påsk säger Trump, då kommer dödsfallen rusa och Trump kommer tvingas återinföra restriktionerna. Under 2008 förlorade USA 2,6 miljoner jobb, jag tror på minst lika många 2020. Dow Jones är enligt mig löjligt hög just nu med tanke på omständigheterna.

Trump har bevisligen haft stor inverkan på DJI, men när hans snack visar sig vara skitsnack och USA tvingas vara under restriktioner i flera månader kommer börsen dyka.
Citera
2020-03-25, 20:12
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Så du ligger bear?
100% cash
Jag har inte tid att hålla på och trejda, jag litar inte på att jag klarar det efter jobbet liksom

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur vet du att det är en monumental uppgång på gång, och köper med dina cash, innan den har skett?

Avsevärt mycket större risk att missa uppgången helt om du ligger helt utanför med dina pengar och hela tiden avvaktar. Små köp utspridda under en period är väl det säkraste sättet att pricka en uppgång någorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du förstår inte det enkla konceptet "average out"?

Man behöver inte lasta in alla sina likvida medel just nu även om mycket talar för att du kommer gå plus i framtiden, men har du 80% på börsen så är det klart att man gärna ökar sitt innehav nu. Går börsen ner ännu mer, ökar man igen osv. Sen kan man köpa hela vägen upp och ändå gå plus.
Givetvis fattar jag att man inte är tvungen att köpa allt och sälja allt på en gång. Det är bara gratulera dem som sålde innan det ens började och som var inne och köpte förra veckan.

Jag tror bara att vi ska ännu längre ner. Jag kan inte se framför mig hur börsen ska fortsätta gå upp i två-tre månader samtidigt som viruset sprider sig i USA, vi kommer troligen få negativa överraskningar i form av bolag som inte går att rädda med stimulanser och en jävla massa arbetslöshet. Vi kan oxå få kreditkriser till följd av detta. Det här är slutet på en 12 år lång uppgång. Som jag skrev tidigare så tror jag att Trump har skapat ett test redan nu till påsk. Om det inte går att öppna USA då, hur kommer marknaden reagera på det? Som kuriosa kan man erinra sig att Trump skrev att börsen var övervärderad redan innan han blev vald. Det är väl de nivåer vi ligger på idag och nu är det tvärstopp

Om jag kommer in lägre än jag sålde så är jag nöjd jag tror inte att jag kan pricka botten perfekt. Givetvis kommer jag inte bränna allt på en dag förutsatt att vi inte får en skolbokskapitulation efter en ihållande nedgång. Iaf så tror jag vi kommer få fler dagar som när det gick ner med tolv procent och det på lägre nivåer och då ska man köpa. Man ska alltid köpa en dag när allt ser helt värdelöst och rött ut.
Citera
2020-03-25, 20:13
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag hoppas ni lyssnade. Fuel Cell energy upp 33% senaste veckan. 97% verkningsgrad. Kärnkraft har 94.
Citera
2020-03-25, 20:15
Medlem
Cameltotems avatar
Får se om de grön dag imorgon med. Köper förmodligen in på toppen imorgon, någon short warrant.

Kommer krascha hårt på måndag, väldigt säker på det.

Igår och idag är bara en bull trap.
Citera
2020-03-25, 20:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Dow jones fortsätter att rusa upp, men min tro är att den kommer dyka inom en månad är jag så säker man kan vara. Idioter som passar på att köpa nu eftersom e tror att det är "rabatt", de kommer ångra sig om en månad när corona verkligheten kommit ikapp dem. USA rör sig med stormsteg att bli en av världens hårdast drabbade av corona.
Börsen, både i USA och i Sverige, har ju alla fakta på hand nu och kan bedöma hur utvecklingen kommer bli. Och man bedömer uppenbarligen att krisen är över nu. Vi har ett ras hittills i år på 21% på Stockholmsbörsen, det är ingenting. 2002 gick börsen ned -41%, och 2008 -38%. De -21% som vi är ned nu är ingenting, det är som om att Coronakrisen ö h t inte finns. Det är nästan märkligt.
Citera
2020-03-25, 20:19
Medlem
Är man lyckligt lottad och fortfarande har lpn ser jag ingen anledning att inte lägga in en slant redan nu på börsen om pengarna inte behöver användas kommande 10 år

Själv så blir det handla 50 procent indexfonder sedan resten går till silver
Citera
2020-03-25, 20:22
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson

Allt beror på hur snabb ökningstakten blir. Kommer USA bli ett nytt Italien är läget mycket mörkt. Man måste också komma ihåg att många amerikaner inte har råd att stanna hemma en dag från jobbet om de blir sjuka, och många har ingen sjukvårdsförsäkring. Att stanna hemma från jobbet är alltså liktydigt med att gå i personlig konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in