Citat:
I denna tråd tycks konsensus vara, med något enstaka kortfattat undantag, att det underliggande problemet fortsatt är olöst, och att marknaden uppenbarligen kommer att vända ner framöver efter dessa två, och möjligen några till, gröna dagar.
Marknadspriserna består inte bara i ett värde "här och nu", utan består även av ett förmodat framtida värde. Det jag menar är att om man till 100% säkerhet visste att ERIC B kommer att stå i 100 SEK imorgon kl 14 så skulle kursen gå upp till 100 SEK omedelbart, eftersom man skulle vara garanterad en vinst, och således blir marknadspriset en reflektion av det nutida värdet och ett framtida värde.
Mot denna bakgrund önskar jag svar från flashbacks kära björnar; varför går marknaden just nu upp? Är det att alla (tämligen omfattande) ekonomiska interventioner lurar investerare in i en fälla, eller finns det något annat som jag missar? Om det är så ni tänker, varför är inte det uppenbart för alla? Vilka fakta är det som investerare har missat enligt er?
Marknadspriserna består inte bara i ett värde "här och nu", utan består även av ett förmodat framtida värde. Det jag menar är att om man till 100% säkerhet visste att ERIC B kommer att stå i 100 SEK imorgon kl 14 så skulle kursen gå upp till 100 SEK omedelbart, eftersom man skulle vara garanterad en vinst, och således blir marknadspriset en reflektion av det nutida värdet och ett framtida värde.
Mot denna bakgrund önskar jag svar från flashbacks kära björnar; varför går marknaden just nu upp? Är det att alla (tämligen omfattande) ekonomiska interventioner lurar investerare in i en fälla, eller finns det något annat som jag missar? Om det är så ni tänker, varför är inte det uppenbart för alla? Vilka fakta är det som investerare har missat enligt er?
Inte vet jag något om hur marknaden beter sig med 100% säkerhet. Som vi sett ett antal gånger så slänger folk in pengar i en övervärderad marknad som spricker med "jämna" mellanrum när skillnaden mellan den verkliga marknaden och börsen blivit för stor.
Jag anser att detta inte är något annat än detta, men jag kan förstås inte säga om detta nu trots allt är en situation där marknaden fortsätter att gå upp från övervärderad till lika galet övervärderad som den var för någon månad sedan, eller vid 2008 eller it-bubblan. Sist och slutligen är det ju fast av hur de flesta investerare agerar och om man inte vill hoppa av racet fast det börjar se farligt ut.
Kan ju vara att jag missar detta race nu och får se över mina investeringar med mycket som jag missade.
Dock tror jag själv att när det kommer kvartalssiffror från världen och coronan ytterligare fått tid på sig i västvärlden, så finns det något som väcker investerarna och får vissa att fly och drar resten med sig i paniken.
Nog hade jag själv en lätt panikkänsla igår då börsen sköt iväg och mina investeringar blev och stå. Jag loggade in och höll nästan på att lyfta alla mina bud över vad kurserna stod på vid det ögonblicket "för att bara inte missa detta sista fina köptillfälle", men tog ett par andetag och loggade ut och fortsatte att jobba. Jag kunde likväl ha kastat mig i av bara farten med alla andra, men tänkte själv om av någon anledning. Ser som sagt om några månader om jag gjorde rätt eller fel.