2020-03-21, 12:03
Medlem
Sen är det kul med de så kallade experterna. Säger att det är billigt. Hur kan man säga så? Har ju ingen aning om hur företagen ska värderas nu.

https://omniekonomi.se/a/g7AVGA
Citera
2020-03-21, 12:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Sen är det kul med de så kallade experterna. Säger att det är billigt. Hur kan man säga så? Har ju ingen aning om hur företagen ska värderas nu.

https://omniekonomi.se/a/g7AVGA

Man kan naturligtvis inte påstå att något är billigt (om man inte äger en tidsmaskin), man kan däremot påstå att något är billigare än för X tid sedan.

Man lurar folk lite genom att använda fel ordval.

I regel bör man lägga benen på ryggen så fort någon säger något som indikerar att de skulle behöva en tidsmaskin (att de kan se in i framtiden eller resa fram och bakåt i tiden).
Citera
2020-03-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Man kan naturligtvis inte påstå att något är billigt (om man inte äger en tidsmaskin), man kan däremot påstå att något är billigare än för X tid sedan.

Man lurar folk lite genom att använda fel ordval.

I regel bör man lägga benen på ryggen så fort någon säger något som indikerar att de skulle behöva en tidsmaskin (att de kan se in i framtiden eller resa fram och bakåt i tiden).
Ja jag är medveten om att de har en en agenda. Tycker bara det är så kul med experter, ingen skyddad titel och betyder inget alls. Ändå triggar folk på det. Fantastiskt.

Citat:
Men nu börjar det bli billigt på börsen, menar han.

– Man kan tycka att en hel del bolag blivit väldigt billiga, säger han och lägger till att hans förhoppning är att ”vi inte är jättelångt ifrån botten”.

Snömos, men säkert många som läser det som något sorts beslutsunderlag.
Citera
2020-03-21, 13:03
Medlem
Alla dessa bolag har stora problem

Svar: Jajamän,såklart dom har problem men min tes är kortsiktiga vinster på 1-2 månader. Långsiktigt har jag en helt annan portfölj.
Var och en bestämmer sin egen risk/reward strategi.
Citera
2020-03-21, 13:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Ja jag är medveten om att de har en en agenda. Tycker bara det är så kul med experter, ingen skyddad titel och betyder inget alls. Ändå triggar folk på det. Fantastiskt.

Snömos, men säkert många som läser det som något sorts beslutsunderlag.

Reagerar också på det där med botten. Visserligen var OMXS30 och nosade på EMA21 på 4h-grafen och öppnade över denna i fredags (trendbrott), men ... Det finns ännu inget bekräftat trendbrott sett till 4h och därför knappast sett på 1 dag, 1 vecka och 1 månad. Jag förstår inte riktigt vilken data de tittar på när de pratar om botten. RSI14 (dagliga) för index har visserligen varit på bottennivåer, men något sådant nämns inte.

Det man kan säga som inte vore helt uppåt väggarna är att vi historiskt sett fall om -30% för index utan att vi för den sakens skull gått in i lågkonjunktur. Detta bekräftar dock ingen nuvarande botten. Däremot är sannolikheten för det högre, men då endast sett till historisk data. Det var ett tag sedan vi hade en global pandemi trots allt, något som bör påverka i vilken grad folk är benägna att ta på sig risk då osäkerheten bör bli något högre än normalt.
Citera
2020-03-21, 13:41
Medlem
hannybannys avatar
Igår!
Dock inte vilka brancher som helst.
Citera
2020-03-21, 13:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min son 20 år har börjat gå in på börsen med pyttebelopp, han köper bull eller bear ca varannan dag och han tjänar pengar varje gång. Det är nästan regelbundet att börsen tokdippar eller tokstiger, och med hävstång x 10 så tjänar man oerhört när det går upp men förlorar sitt lilla belopp när det går ner. Garanterat win i det långa loppet.

Någon som har en teori om varför det svajar så enormt? Uppenbarligen finns det ett inneboende tryck uppåt, kanske de som fortfarande inte fattat vad som hänt och ser otroligt låga priser. Men varannan dag så bestämmer sig någon, indexfonder?, att allt ska säljas oavsett pris så det blir inte långlivat.

Någon som har en teori om vem som säljer oavsett pris?
https://www.spiltanfonder.se/nyheter/senarelaggning-av-handel-i-fondandelar-i-spiltan-rantefond-sverige-och-spiltan-hograntefond-pga-ext

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2020/riksbanken-koper-sakerstallda-obligationer/

Det är säkert Ingves och Co som sitter och köper upp massa ruttna obligationer. Det är en mycket bra fråga vem som har så mycket köpkraft och är såpass perma-bull att köpa just nu, och svaret är att den som har noll att förlora och ett oändlig kassa är svaret.

Jag tror att nyckeln till allt här i Sverige är dessa vidriga räntefonder.

Idiotförklara mig gärna jag vill veta hur detta hänger ihop.
Citera
2020-03-21, 13:58
Medlem
Arbetslösheten och konkurserna kommer snart slå i taket. 2008 kommer Inte kännas som en krasch jämfört med det här.

Fler kommer dö av de ekonomiska försämringarna än av viruset.
Citera
2020-03-21, 14:02
Medlem
sinewaves avatar
Om man tittar på veckografen över S&P500 har vi endast varit så här översålda (RSI14) vid dessa tillfällen tidigare:

1. september 2008
2. juli 2002
3. augusti 1974
4. maj 1970
5. juli 1966
6. maj 1962
7. december 1931
8. februari 1877

Ponera att man gick 'all-in' i S&P500 de två senaste tillfällena, då skulle det se ut som nedan:
1. sep 2008: +96%
2. jul 2002: +145%

Vid 2008 köper man dock hela +30% från botten, ett dåligt köp skulle många här säga.
Ett ganska bra köp skulle de flesta andra säga.

Skärmdump, S&P500 (SPX) via TradingView:
https://i.imgur.com/CDPrK3h.png
Citera
2020-03-21, 14:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ingen aning om exakt hur mycket det påverkar men en sak man måste ha i bakhuvudet när man jämför historisk data och tittar på krascher för 100, 50 och bara 10 år sedan är att aktienhandeln utvecklats något enormt, fler har tillgång till den och kan reagera fortare, fler nya instrument finns som gör handeln mer komplex och svår överblickbar när olika positioner ska täckas och bildar kedjereaktioner, en hel del handel sker genom robotar som kanske inte är optimerade för sådana här extrema svängningar och förstärker dom ytterligare etc.
Jag tror som du att internet komplicerat analysen av aktiekurserna rejält. Redan vid IT-bubblan 2000 när jag själv började handla stod det klar att det var förvirrade 25-åringar som stod för mycket av aktiehandeln, det var exakt då man kunde börja handla själv.

Numera är allt ett gungfly, det finns ingenting inräknat i några kurser alls utan allt går på fear and greed. Det ingår i mitt spekulerande om framtiden, att aktiehandeln till stor del styrs av en bunt förvirrade får som läser allt de kan på nätet minut för minut och därmed kommer längre och längre ifrån verkligheten. Medans jag sitter i lugn och ro och prickar in bottnar när tillfälle ges. Som denna månad.
Citera
2020-03-21, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Garanterat win win? Mmm... ska suga på den! Blondinbellas ex Hampus Jarlbo torskade 30 miljoner på sina liknande affärer!
Jag har en tvingande max-gräns på 1000 kr per affär för min son... Så som mest kan han förlora en dagslön. Jag hade själv aldrig någonsin provat samma strategi, men den känns rätt kul om man haft tonårshjärnan kvar och såg börsen som ren gambling. Undrar hur bitcoin går?...
Citera
2020-03-21, 15:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Bra att du som varit med länge kan vittna om hur världen gått under flera ggr.
Hur fan kan du ens inbilla dig att detta pajas-argument skulle vara ett bra motargument?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in