2020-03-25, 13:29
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Folk är skitskraja nu, övertygade att allt går åt fanders.

Antagligen blir det tvärtom. När coronan drar sig tillbaka och allt återgår till det normala kommer folk vara euforiska, köpa aktier för glatta livet, köpa bostäder, låna pengar i rena glädjefnattet.

Det fanns enorm tillgång på kapital före krisen, nu vräker världens regeringar ut ytterligare biljontals dollar i systemet. Denna nya tsunamivåg av kapital kommer naturligtvis att placeras. Det blir ingen krasch, snarare ett aktie- och fastighetsrace vi aldrig sett maken till.
Citera
2020-03-25, 15:32
Medlem
handkrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag tycker du har fel. Varför kan man inte bo i ett hem under flera år och samtidigt tjäna på det när man ska flytta ut? Jag tänker ju jag köper den för normal pris, skitsamma om jag går plus minus 0 så länge jag känner mig hemma där och det gjorde jag så fort jag steg in.

Det är inte sjuk inställning. Exakt! Jag har pratat med flera mäklare som jag känner och det är lika många på visningarna som vanligt. Det är det jag menar i min tidigare inlägg, det har inte kommit fram till bostadsmarknaden än. Däremot dom som säljer är jätte stressade, dom som hade planerat sälja i sommar/höst har redan börjat lägga ut sina boende till salu.
Jag säger inte att man inte kan tjäna pengar på att bo i sin bostad. Det jag säger är att det är en rätt skev inställning att ha. "Här ska jag bo nu och genom att jag bor här kommer jag tjäna massa pengar".

Jag var spekulant på ett hus här i veckan på vår lilla ort. Jag hoppade av ganska tidigt då priset skenat som attans. Utgångspris 1.7, nuvarande högsta bud 2.5. Jag ser samma mönster på flera bostäder här, de fortsätter skena trots corona. Jag är inte rädd för att köpa nu.

Edit: Det verkar dock som du har en sund inställning, du vill köpa för det känns bra och du vill bo där. Hur har det gått? Blev det köp?
Citera
2020-03-25, 17:56
Medlem
nitecores avatar
Villor på landet kommer att klara sig och till och med öka i värde tack vare sin naturliga social distancing.

Lägenheter i smittohärdarna vi kallar städer kan bli desto mindre intressanta på marknaden om det här sätter sig i bakhuvudet på folk.
Citera
2020-03-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att bo i hyresrätt är att ge bort sina pengar till någon annan som är smartare. Det finns inget som gjort fler miljonärer i Sverige än att äga sitt boende de senaste 30 åren. I princip alla som köpt 2016 och tidigare har bott gratis de senaste 5 åren, och de som köpte före 2005 i Stockholm är alla miljonärer.

Det hela är logiskt. Vi blir snabbt fler och fler i Sverige. Men marken och antalet bostäder är begränsat. Att äga mark eller bostad är alltså det bästa man kan göra, så länge vi blir fler.

Det finns fördelar med hyresrätt, under en kortare period om man t.ex flyttar eller söker något annat. Annars är det bara stollar, latmaskar, lyxpersoner, och personer som inte fattar pengar, som bor i hyreslägenhet.

Detta antagande stämmer inte. Fler invånare är ingen garanti för ökade priser. Andelen äldre i befolkningen ökar kraftigt, och de har lägre inkomster och är mindre riskbenägna. De kommer inte att köpa stora lägenheter och framför allt inte hus. Andelen köpsvaga (nyanlända) ökar mycket snabbt och vi har att se fram emot ökade inkomst- och förmögenhetsklyftor. Gruppen du åsyftar, människor mellan 28 (ish) och 65 år, alltså de köpstarka och riskbenägna, har en nettoutflyttning både i Stockholms stad och Stockholms län sedan två-tre år tillbaka.

Denna grupp kanske ökar på sina håll i landet. Men inte i Stockholm.
Citera
2020-03-25, 20:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Detta antagande stämmer inte. Fler invånare är ingen garanti för ökade priser. Andelen äldre i befolkningen ökar kraftigt, och de har lägre inkomster och är mindre riskbenägna. De kommer inte att köpa stora lägenheter och framför allt inte hus. Andelen köpsvaga (nyanlända) ökar mycket snabbt och vi har att se fram emot ökade inkomst- och förmögenhetsklyftor. Gruppen du åsyftar, människor mellan 28 (ish) och 65 år, alltså de köpstarka och riskbenägna, har en nettoutflyttning både i Stockholms stad och Stockholms län sedan två-tre år tillbaka.

Denna grupp kanske ökar på sina håll i landet. Men inte i Stockholm.
Du tänker fel. De äldre sitter på överlägset störst och flest bostäder, alla obelånade så det är nästan gratis att bo kvar ensam i 5:an på Söder. Det är väl känt att det inte finns någon motivation för äldre i Sverige att byta ner sig, de får bara betala flyttskatt och hela flytten. Nettoutflyttningen från Stockholm är extremt ny och liten och vi kan nog inte se några spår av den i priserna än. Men visst, blir det ute att bo i Stockholms innerstad så kommer naturligtvis priserna att rasa. Men detta är inte ett generellt problem, de som flyttar måste ju bo någon annanstans, så då driver de upp priserna där.

jag skulle påstå att hela 1900-talet varit en guldgruva att äga mark och bostad i Sverige. Det är visserligen en bubbla sedan 10 år, så i närtid kommer priserna att gå ner. Men sett ytterligare 25 år framåt kommer den investeringen att vara din allra bästa.
Citera
2020-03-25, 20:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Folk är skitskraja nu, övertygade att allt går åt fanders.

Antagligen blir det tvärtom. När coronan drar sig tillbaka och allt återgår till det normala kommer folk vara euforiska, köpa aktier för glatta livet, köpa bostäder, låna pengar i rena glädjefnattet.

Det fanns enorm tillgång på kapital före krisen, nu vräker världens regeringar ut ytterligare biljontals dollar i systemet. Denna nya tsunamivåg av kapital kommer naturligtvis att placeras. Det blir ingen krasch, snarare ett aktie- och fastighetsrace vi aldrig sett maken till.
De pengarna som "vräks ut" ersätter bara alla pengar som vi inte spenderar på flyg, mat, nöjen m.m. Dvs ett nollsummespe, det är ju vi själva som får betala in dem som skattl. Möjligen kan vi som valde att inte flyga utomlands i sommar ha en sparad summa på banken som vi inte haft annars, och den kan möjligen gå till bostaden. men snarare till renovering än att byta upp sig.

Priserna i Stockholm är redan i världsklass. Du har så fel om du tror att de kan stiga. Jag tror inte ens de är hållbara.
Citera
2020-03-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det är en långsiktig trend med distansarbete i virtuella organisationer (spridda globalt) och e-handel. Fysiska möten och workshops har man vid behov. Utvecklingen går snabbare än många tror och en corona-situation skyndar på den.

Det här kommer inte ändra ett skit ur den aspekten. Folk kommer inte flytta ut på landet efter detta. Den moderna människans minne är kort. Det kommer komma ett vaccin eller så ebbar det bara ut, sen är detta inget mer än en gammal meme och man fokuserar på något helt annat. Bostäder centralt är och kommer alltid vara eftertraktade.

Citat:
Varför tränga in sig i liten lägenhet i en smutsig stad för dyra pengar när man kan ha en stor villa för halva priset?

Det där är ett skitdåligt argument och speglar bara din personliga åsikt. Jag har bott i villa längre ut och det var den tråkigaste upplevelsen i mitt liv. Att komma tillbaka till staden var som att få friheten tillbaka. Nära till ALLT, favorithaken runt hörnet, slippa vara bilberoende hela jävla tiden.
Citera
2020-03-25, 23:45
Medlem
Detta kan vara räddningen för bostadskrisen, alltså att det saknas tillgängliga bostäder till alla.

Vad få nog har tänkt på, orkar inte läsa igenom 41 sidor här, är att när en bostads värde underskrider dess belåning kräver långivaren att detta regleras omgående.

Kan man inte betala in detta belopp så tar långivare bostaden då den ju är satt i pant. Sedan säljs den till högstbjudande och om detta inte räcker till skulden så uppstår det en återstående skuld till långivaren.

Hur som så frigörs det en massa billigare bostäder!
Citera
2020-03-25, 23:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det här kommer inte ändra ett skit ur den aspekten. Folk kommer inte flytta ut på landet efter detta. Den moderna människans minne är kort. Det kommer komma ett vaccin eller så ebbar det bara ut, sen är detta inget mer än en gammal meme och man fokuserar på något helt annat. Bostäder centralt är och kommer alltid vara eftertraktade.

Det där är ett skitdåligt argument och speglar bara din personliga åsikt. Jag har bott i villa längre ut och det var den tråkigaste upplevelsen i mitt liv. Att komma tillbaka till staden var som att få friheten tillbaka. Nära till ALLT, favorithaken runt hörnet, slippa vara bilberoende hela jävla tiden.

Kommer knappast ske någon green wave ut till landet 2020 på grund av corona, men fler kommer vant sig vid att jobba hemma och kanske se det som ett alternativ.

Är det Stockholm du refererar till som staden med nära till ALLT? Med favorithaken runt hörnet, okay... i ett internationellt perspektiv är Stockholm en trist by. Där du numera trängs med coronasmittade somalier, knarklangande afghaner och hej-hej crona-please romer. Lätt värt 100k+ / kvm
Citera
2020-03-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du tänker fel. De äldre sitter på överlägset störst och flest bostäder, alla obelånade så det är nästan gratis att bo kvar ensam i 5:an på Söder. Det är väl känt att det inte finns någon motivation för äldre i Sverige att byta ner sig, de får bara betala flyttskatt och hela flytten. Nettoutflyttningen från Stockholm är extremt ny och liten och vi kan nog inte se några spår av den i priserna än. Men visst, blir det ute att bo i Stockholms innerstad så kommer naturligtvis priserna att rasa. Men detta är inte ett generellt problem, de som flyttar måste ju bo någon annanstans, så då driver de upp priserna där.

jag skulle påstå att hela 1900-talet varit en guldgruva att äga mark och bostad i Sverige. Det är visserligen en bubbla sedan 10 år, så i närtid kommer priserna att gå ner. Men sett ytterligare 25 år framåt kommer den investeringen att vara din allra bästa.

Nej, jag tänker inte fel. Det intressanta är inte hur äldre bor idag, utan om hur efterfrågan påverkas av demografiska förändringar. Äldre kommer inte vara obelånade i framtiden. Äldre får sämre pensioner och klyftorna ökar; allt fler får incitament att sälja tidigare. Äldre efterfrågar inte samma bredd av bostäder som andra. När vi får en befolkning där en växande andel är (1) äldre och mindre köpstark, och (2) nyanländ, och betydligt mindre köpstark, minskar trycket på vissa bostäder och ökar på andra. Alla bostäder kommer inte öka i pris bara för att befolkningen ökar.

De viktigaste orsakerna till prisökningen sedan 1995 har varit räntesänkningar, stabila reallöneökningar och förväntningar på stigande priser (se analyser från KTH, Veidekke etc). Befolkningsökning kommer först efter det. Jag skulle inte gå i god för att någon av dessa tre faktorer kommer att vara prisdrivande under 2020-talet. Särskilt inte reallöneökningar och förväntningar.

Nettoutflyttningen är ny, det är korrekt. Men det finns ingenting som talar för att den kommer att vändas. Tvärtom. Stockholm börjar bli ganska överfullt. Det är inte alls samma stad som på 1990-talet. Man kan anta att fler kommer jobba mer på distans i framtiden. Det kommer vara enklare att pendla.
Citera
2020-03-26, 00:32
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Få kommer att köpa hus eller lägenhet under tiden som Corona härjar som värst. Och bland de som velat köpa tidigare kan en del vara varslade eller ha det hängande över huvudet.

Så jag skulle tro att folk håller hårt i pengarna ett tag. Likaså kan bankerna inte vara så sugna på att bevilja lånelöften till de som jobbar i osäkra branscher.

Vad har du för belägg för det?
Jag och min partner tänkte då inte sluta leta bostad tillsammans villa/lägenhet.
Lånelöften har det inte varit problem med heller.
Låter med som att mr sitter och tror?

Och folk som säljer, som jag tänkt göra av självklara anledningar. Tänker då FAN inte begära lägre pris.
Och det är det ingen annan som är normalt funtad som gör heller.
Åter igen hur tänker du , med all respekt. Moderator?...
Citera
2020-03-26, 00:33
Medlem
Gått några veckor nu. Finns det några faktiska siffror. Fler lägenheter på Hemmet? Lägre priser än för två månader sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in