2020-03-25, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur stor är chansen för höjd ränta?
Vilka faktorer skulle kunna ge höjd ränta för bolånetagare?

Den största risken som jag ser är bankernas exponering mot fastighetsbolagen.

När butiker, restauranger och företag (med kontor) går i konkurs så tappar fastighetsbolagen sina största intäkter.
Frö det är inte hyresintäkter från privatpersoner som fastighetsbolag tjänar sina pengar.
Då går även fastighetsbolagen i konkurs.
Bankerna är extremt exponerade mot fastighetsbolagen och får då ökad risk.
Bankerna måste därför höja räntan för att inte själva gå under.

Är det en korrekt analys av risken för vad som skulle kunna vara startskottet för höjd för bolånetagare?

Det andra är att runt hälften av bostadsobligationerna är i utländsk valuta och känsliga för fallande krona och ökande internationella räntor.
Citera
2020-03-25, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamAdams
Många kommer att börja jobba hemifrån mer och mer och det kommer betyda att det kvittar vart du bor, följaktligen kommer folk flytta ut ur städer och priserna kommer gå ner där.

Det pågår redan, upp till lägre administrativ medelklass lämnar stockholm för dom får hus i andra kommuner för samma pris som 2rok här.
Citera
2020-03-25, 07:37
Medlem
mjohan84s avatar
300 miljarder upp i rök bara på våra pensioner... många som snart ska gå i pension lär försöka avyttra objekt snart
Citera
2020-03-25, 07:41
Medlem
Jag köpte min villa i stockholm vinter 2018.

Lite förenklat, priserna toppade i augusti 2017 på 10-11 miljoner i området, det kunde bara gå upp, upp, upp.

Det började ta fart ned under hösten 2017 och vi la skambud efter skambud men ingen nappade.

Säljaren ville starta på 9 och förväntade sig 10.
Vi var enda spekulant och köpte för 7.2miljoner i slutändan.

Om jag får spekulera vilt så kommer det finnas guldklimpar för de enträgna och den stora prissänkningen finns att hitta i objekt där säljaren måste sälja, då kan man buda ner rejält.

Gör inte misstaget att titta på total statistik eller vänta. Välk ett par områden, följ dom noga, skambuda och ge inte upp.

Jag tror jag hade fem områden i bromma som vi följde noga på hemnet.

Året innan, sent 2016, hade jag börjat titta på objekt och bjuda men vi gav upp rätt snabbt för det var för dyrt.

Visst kommer det en rejäl sättning nu
Citera
2020-03-25, 08:27
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag köpte min villa i stockholm vinter 2018.

Lite förenklat, priserna toppade i augusti 2017 på 10-11 miljoner i området, det kunde bara gå upp, upp, upp.

Det började ta fart ned under hösten 2017 och vi la skambud efter skambud men ingen nappade.

Säljaren ville starta på 9 och förväntade sig 10.
Vi var enda spekulant och köpte för 7.2miljoner i slutändan.

Om jag får spekulera vilt så kommer det finnas guldklimpar för de enträgna och den stora prissänkningen finns att hitta i objekt där säljaren måste sälja, då kan man buda ner rejält.

Gör inte misstaget att titta på total statistik eller vänta. Välk ett par områden, följ dom noga, skambuda och ge inte upp.

Jag tror jag hade fem områden i bromma som vi följde noga på hemnet.

Året innan, sent 2016, hade jag börjat titta på objekt och bjuda men vi gav upp rätt snabbt för det var för dyrt.

Visst kommer det en rejäl sättning nu

Många inslag med människor på tv nu som inte har t ex a-kassa osv... jag tror att vi snart får se inslag med människor som får lämna sina hem.

Precis som vi såg vid nittiotalskrisen i Sverige

Ta t ex en person som inte får ersättning och äger en bostadsrätt , den får inga pengar av socialen och blir därmed tvungen att avyttra och t ex flytta hem till föräldrarna
Citera
2020-03-25, 08:31
Medlem
mjohan84s avatar
Arbetslösheten i Sverige väntas nå 10 procent redan till sommaren, uppger Swedbank i en ny prognos.
– Förloppet är snabbare än under finanskrisen och 90-talskrisen. En skillnad mot då är att hushållens konsumtion faller mer under corona-krisen, säger Andreas Wallström, tillförordnad chefekonom på Swedbank.
Citera
2020-03-25, 09:36
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RCI856645964
Du missar poängen. En hyresrätt innebär noll risk inför den krasch som med stor sannolikhet kommer att komma.

Och din mäklarkompis som hade sålt "dyra ställen de senaste veckorna", sålde de just "de sista veckorna." Inte denna vecka. Inte nästa vecka. För nu är det tvärstopp.
Nej då, jag förstår din poäng, svårt att undgå när den använts som argument för att inte äga sitt boende under drygt tjugo år. Sedan tjatet började har priserna gått upp med över 500%. Sedan tjatet för 10 år sedan med 100%. Jaja, sådan här meningsväxling leder aldrig någon vart. Bo på, bo på, bo på som du vill. Hoppas att du inte köper dig något om priserna faller. Då blir det du som får förklara för nästa tjatpelle.
Citera
2020-03-25, 10:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RCI856645964
Du missar poängen. En hyresrätt innebär noll risk inför den krasch som med stor sannolikhet kommer att komma.

Och din mäklarkompis som hade sålt "dyra ställen de senaste veckorna", sålde de just "de sista veckorna." Inte denna vecka. Inte nästa vecka. För nu är det tvärstopp.
Att bo i hyresrätt är att ge bort sina pengar till någon annan som är smartare. Det finns inget som gjort fler miljonärer i Sverige än att äga sitt boende de senaste 30 åren. I princip alla som köpt 2016 och tidigare har bott gratis de senaste 5 åren, och de som köpte före 2005 i Stockholm är alla miljonärer.

Det hela är logiskt. Vi blir snabbt fler och fler i Sverige. Men marken och antalet bostäder är begränsat. Att äga mark eller bostad är alltså det bästa man kan göra, så länge vi blir fler.

Det finns fördelar med hyresrätt, under en kortare period om man t.ex flyttar eller söker något annat. Annars är det bara stollar, latmaskar, lyxpersoner, och personer som inte fattar pengar, som bor i hyreslägenhet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-25 kl. 10:17.
Citera
2020-03-25, 11:48
Medlem
Citat:
Många kommer att börja jobba hemifrån mer och mer och det kommer betyda att det kvittar vart du bor, följaktligen kommer folk flytta ut ur städer och priserna kommer gå ner där.

Nä, jag köper inte det. En sådan teknisk revolution och ny vana tar en generation minst men jag tror ändå inte det kommer ersätta fysiska möten. Vi är människor, inte robotar. Folk kommer alltid vilja bo centralt. Det här kommer inte förändra ett skit.
Citera
2020-03-25, 12:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nä, jag köper inte det. En sådan teknisk revolution och ny vana tar en generation minst men jag tror ändå inte det kommer ersätta fysiska möten. Vi är människor, inte robotar. Folk kommer alltid vilja bo centralt. Det här kommer inte förändra ett skit.

Det är en långsiktig trend med distansarbete i virtuella organisationer (spridda globalt) och e-handel. Fysiska möten och workshops har man vid behov. Utvecklingen går snabbare än många tror och en corona-situation skyndar på den.

Varför tränga in sig i liten lägenhet i en smutsig stad för dyra pengar när man kan ha en stor villa för halva priset?
Citera
2020-03-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Arbetslösheten i Sverige väntas nå 10 procent redan till sommaren, uppger Swedbank i en ny prognos.
– Förloppet är snabbare än under finanskrisen och 90-talskrisen. En skillnad mot då är att hushållens konsumtion faller mer under corona-krisen, säger Andreas Wallström, tillförordnad chefekonom på Swedbank.

Bankerna kommer att trycka in ännu mer amorteringsfria månader helt enkelt. Går kunderna omkull så går banken omkull.
Citera
2020-03-25, 13:05
Medlem
Citat:

Det där kommer bara gälla någon-några månader till. Det är ingen permanent förändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in