2020-03-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Stater i flertalet länder, primärt USA, har spelat ut korten med stimulanspaket. Vad annat positivt har rapporterats eller finns kvar att rapportera i närtid?

Fler folk dör. Nya länder går in i lock downs, senast Indien. Stor oro att USA tar över stafettpinnen som krisens epicenter från Europa. Hur påverkar Manhattan och hur ser det ut i övriga USA om 10-15 dagar? Varsel ökar i Sverige. Permitteringar ökar. För varje dag som går i detta elände ser den samhällsekonomiska situationen värre ut. Inköpschefernas index i botten. BNP-prognoser i botten. Arbetslösheten befaras skena.

Vad i något ser bättre ut än för 5 dagar sedan när det kommer till bolagens lönsamhet?
Ditt inlägg slår huvudet på spiken. Det finns egentligen inga goda nyheter kvar. De har bränt allt krut nu, det enda som skulle kunna förhindra börskraschen är ett vaccin eller ett effektivt läkemedel och det existerar bara i Trumps huvud.

Snart blommar viruset ut ordentligt i USA. Kommer bli chockartat, då det faktiskt finns en hel del hjärndöda republikaner som tror på det Trump säger.

Har sålt av både igår och idag, kommer följa min magkänsla och sunda förnuft nu, ta, fundamenta osv osv är bara att slänga i tunnan.
Senast redigerad av Bavertass 2020-03-25 kl. 18:27.
Citera
2020-03-25, 18:33
Medlem
Kh4ns avatar
Jag är fortfarande 80% likvid. Blev nervös redan förra året då Kina körde fast pga Coronaviruset [edit: början av året] och marknaden har varit rejält övervärderad i 2-3 år redan så lyckades sälja nästan på topp.

Har köpt mig långsamt tillbaka med fin marginal nu. Jag hade dock inte räknat med att kurserna skulle svänga så här hårt ännu och snarare att de skulle ha tappat i lugn takt under ett par veckor. Förväntningarna av stödpaketet har enligt mig haft en alldeles för positiv effekt på börderna, med tanke på att inga av de underliggande problemen försvunnit och det kan bli tungt för marknaden över kommande månader.

Hade själv över 10% av de likvida medlen på inköp som blev ogjorda denna vecka (om inte börsen plötsligt faller tillbaka) då de stod och väntade efter veckoslutet med insatta köppris. Vissa gick förbi med riktigt liten marginal och hade räckt med ett dropp på ytterligare 0,1-0,5% för att de skulle ha gått igenom.

Tänker nu ta det lugnt mot slutet av veckan och sitta på pengarna. I veckoslutet ser jag lite över vad som ser intressant ut.

Min egen gissning är att detta är endast en kortare, rejäl uppgång, då det lovats "gratis" pengar för investerarna. Dock är marknaden svår att uppskatta då investerare nu kastar lånade pengar på företag vars värden stiger avsevärt snabbare än den verkliga tillväxten och stater låter lånen växa hejdlöst i framtida skattebetalares namn.

Om det inte svänger mot förra veckas siffror inom 2-3 veckor så måste jag dock se över min strategi.
Vad jag gissar är att Dow Jones bottnar vid ca 16000 inom 2 månader. Jag får se hur rätt eller fel jag hade om ett halvår när man vet säkert.
Senast redigerad av Kh4n 2020-03-25 kl. 18:45.
Citera
2020-03-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Jag är fortfarande 80% likvid. Blev nervös redan förra året då Kina körde fast pga Coronaviruset och marknaden har varit rejält övervärderad i 2-3 år redan så lyckades sälja nästan på topp.

Har köpt mig långsamt tillbaka med fin marginal nu. Jag hade dock inte räknat med att kurserna skulle svänga så här hårt ännu och snarare att de skulle ha tappat i lugn takt under ett par veckor. Förväntningarna av stödpaketet har enligt mig haft en alldeles för positiv effekt på börderna, med tanke på att inga av de underliggande problemen försvunnit och det kan bli tungt för marknaden över kommande månader.

Hade själv över 10% av de likvida medlen på inköp som blev ogjorda denna vecka (om inte börsen plötsligt faller tillbaka) då de stod och väntade efter veckoslutet med insatta köppris. Vissa gick förbi med riktigt liten marginal och hade räckt med ett dropp på ytterligare 0,1-0,5% för att de skulle ha gått igenom.

Tänker nu ta det lugnt mot slutet av veckan och sitta på pengarna. I veckoslutet ser jag lite över vad som ser intressant ut.

Min egen gissning är att detta är endast en kortare, rejäl uppgång, då det lovats "gratis" pengar för investerarna. Dock är marknaden svår att uppskatta då investerare nu kastar lånade pengar på företag vars värden stiger avsevärt snabbare än den verkliga tillväxten och stater låter lånen växa hejdlöst i framtida skattebetalares namn.

Om det inte svänger mot förra veckas siffror inom 2-3 veckor så måste jag dock se över min strategi.
Vad jag gissar är att Dow Jones bottnar vid ca 16000 inom 2 månader. Jag får se hur rätt eller fel jag hade om ett halvår när man vet säkert.
?
Citera
2020-03-25, 18:44
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
?

Förlåt, tiden gick fort. Shanghai-index tappade stort i början av februari. Då sålde jag praktisk taget allt då jag tappade stort på en kina-fond. I januari hade jag dock redan börjat sälja av då Warren Buffets indikator började slå mot skyarna.

Skulle helst undvika allt som inte är indexfonder, då man får betala höga marginaler, men tillika så tappade jag bara en större summa där, istället för att ha tappat rejält på mina andra aktier som jag nästan paniksålde innan paniken slog ut annanstans, så kanske kan hålla lite fonder varstans i världen för att "mäta tempen" på marknaderna.
Senast redigerad av Kh4n 2020-03-25 kl. 18:49.
Citera
2020-03-25, 18:46
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Avanza nere för fler än mig? Skulle precis beara silvret :/

Fan vad deras hemsida är dålig
Hoppas du misslyckades björna silvret, med tanke på eftermiddagsrejset.
Citera
2020-03-25, 19:02
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ditt inlägg slår huvudet på spiken. Det finns egentligen inga goda nyheter kvar. De har bränt allt krut nu, det enda som skulle kunna förhindra börskraschen är ett vaccin eller ett effektivt läkemedel och det existerar bara i Trumps huvud.

Snart blommar viruset ut ordentligt i USA. Kommer bli chockartat, då det faktiskt finns en hel del hjärndöda republikaner som tror på det Trump säger.

Har sålt av både igår och idag, kommer följa min magkänsla och sunda förnuft nu, ta, fundamenta osv osv är bara att slänga i tunnan.

Den goda nyheten som finns kvar är när att allt vänder

Flyglinjer öppnar upp och hotellen bokas! Du kan återigen se en fotbollsmatch på elitnivå spelas. Allsvenskan drar igång och F1 visas på o’learys igen. Arbetare är tillbaka på Scania och tillverkar lastbilar för fulla muggar. Weekend-tips för Paris och Milano fyller kvällstidningarnas sidor.

...men när händer allt detta? Om ett par timmar? Om ngn dag eller ens närmsta vecka? Om två till tre månader?

Varje timme vi står stilla tickar kostnaderna. Detta kommer märkas i bolagens Q2-rapporter.
Citera
2020-03-25, 19:08
Medlem
Är inte aktier i storbanker bra investeringar för tillfället? De har väl alla gått ner rätt rejält och kommer räddas av pappa staten. Det är väl inte en chans att Danmark låter Danske konka, Sverige SEB, Norge DNB osv?

Sen med det här: https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-riksbanken-och-coronapandemin/riksbankens-atgarder-i-samband-med-coronapandemin/sa-fungerar-riksbankens-lan-till-foretag-via-bankerna/ kan väl bankerna tjäna in en del förlorade inkomster gratis?
Citera
2020-03-25, 19:15
Medlem
Tacofiestas avatar
I denna tråd tycks konsensus vara, med något enstaka kortfattat undantag, att det underliggande problemet fortsatt är olöst, och att marknaden uppenbarligen kommer att vända ner framöver efter dessa två, och möjligen några till, gröna dagar.

Marknadspriserna består inte bara i ett värde "här och nu", utan består även av ett förmodat framtida värde. Det jag menar är att om man till 100% säkerhet visste att ERIC B kommer att stå i 100 SEK imorgon kl 14 så skulle kursen gå upp till 100 SEK omedelbart, eftersom man skulle vara garanterad en vinst, och således blir marknadspriset en reflektion av det nutida värdet och ett framtida värde.

Mot denna bakgrund önskar jag svar från flashbacks kära björnar; varför går marknaden just nu upp? Är det att alla (tämligen omfattande) ekonomiska interventioner lurar investerare in i en fälla, eller finns det något annat som jag missar? Om det är så ni tänker, varför är inte det uppenbart för alla? Vilka fakta är det som investerare har missat enligt er?
Citera
2020-03-25, 19:26
Medlem
Cincinnatis avatar
Det känns som det är mycket euforiinvestering just nu. Folk vill banne mig inte missa den eventuella uppgången. Jag vidhåller att jag tror det är ett misstag. Börsen kommer förvisso vända så småningom men det händer inte nu, det är alldeles för tidigt för en långsiktig uppgång med tanke på vad som händer inom den globala ekonomin. Vad vi ser, tror jag, är en bubbla av positivitet som kommer spricka när framförallt USA kommer ner från sin stimulansdopade sockerfylla och viruspaniken på riktigt greppar tag i landets invånare. Detta kommer sen skapa svallvågor i resten av världen.

Redan på fredag tror jag att börsen vänder rejält neråt igen.
Citera
2020-03-25, 19:31
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
I denna tråd tycks konsensus vara, med något enstaka kortfattat undantag, att det underliggande problemet fortsatt är olöst, och att marknaden uppenbarligen kommer att vända ner framöver efter dessa två, och möjligen några till, gröna dagar.

Marknadspriserna består inte bara i ett värde "här och nu", utan består även av ett förmodat framtida värde. Det jag menar är att om man till 100% säkerhet visste att ERIC B kommer att stå i 100 SEK imorgon kl 14 så skulle kursen gå upp till 100 SEK omedelbart, eftersom man skulle vara garanterad en vinst, och således blir marknadspriset en reflektion av det nutida värdet och ett framtida värde.

Mot denna bakgrund önskar jag svar från flashbacks kära björnar; varför går marknaden just nu upp? Är det att alla (tämligen omfattande) ekonomiska interventioner lurar investerare in i en fälla, eller finns det något annat som jag missar? Om det är så ni tänker, varför är inte det uppenbart för alla? Vilka fakta är det som investerare har missat enligt er?

Underliggande problemet här är att företagen inte tjänar pengar. Hur FED:s stödköp och vita husets krispaket ska hjälpa nedstängda butiker på Manhattan förstår jag inte. Än mindre hur det ska hjälpa svenska företag där OMX slaviskt följer S&P, DJ och Nasdaq.

Framtiden lär utvisa.
Citera
2020-03-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta

Enkelt, gå tillbaka och titta på varje tidigare krasch. Funkar likadant, man pumpar och dumpar för att pröva nivåer, släng in lite goda eller dåliga nyheter så ser det ut så här.
Ändrar inte slutmålet.

Det är heeeelt sjuka räddningsprogram som klubbas igenom och ger ”endast” denna respons. Tror inte det är många som förstår hur sjukt det är, börsen borde vara på ath om de inte vore ruskigt oroliga för vad som ska komma.

Så egentligen kan du kalla både igår och idag bear med tanke på de stödpaket som kommit.
Citera
2020-03-25, 19:34
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Kör med min andra förutsägelse i tråden.

Följande ETF blankas till kurs 203.50, tidshorisont 2-4veckor https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg0/om-fonden.html/299681/spdr-dow-jones-industrial-average-etf

Logiken är identisk som vid min första förutsägelse, amerikanerna har ännu inte insett hur illa corona kommer påverka USAs ekonomi. För varje vecka inser de mer och mer allvaret i situationen. 2020 kommer av allt döma bli värre än 2008. Fan jag önskar att jag hade pengar. Hade pumpat in pengar i denna etf.
Dow jones fortsätter att rusa upp, men min tro är att den kommer dyka inom en månad är jag så säker man kan vara. Idioter som passar på att köpa nu eftersom e tror att det är "rabatt", de kommer ångra sig om en månad när corona verkligheten kommit ikapp dem. USA rör sig med stormsteg att bli en av världens hårdast drabbade av corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in