2020-03-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Nu var det inte bara RPV/RPU du "blandade ihop". Du fick ju dessutom in LPT i dina inlägg, men det hedrar dig att du kryper till korset. Du är förlåten.

Ang det fetade: SD är definitivt inte "en fullt frisk människa"!
Han uppvisar klara abnormiter och till dem räknar jag bl a de tecken på sadism och makt-/kontrollbehov vi alla har kunnat se exempel på här via förhören med honom och andra.
Absolut gör han det. Men det ingår inte i "allvarlig psykisk störning". Du kan googla lite på de mördare som åkt dit de senaste åren med kontrollbehov. Alla har åkt in i fängelse. Ingen uppvisar på psykisk störning. Det gäller Tova. Vachareya, Lotta, you name it. Vi normala ser dom som totala freaks som borde vårdas, men lagen ser det inte så.
Citera
2020-03-25, 18:06
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut gör han det. Men det ingår inte i "allvarlig psykisk störning". Du kan googla lite på de mördare som åkt dit de senaste åren med kontrollbehov. Alla har åkt in i fängelse. Ingen uppvisar på psykisk störning. Det gäller Tova. Vachareya, Lotta, you name it. Vi normala ser dom som totala freaks som borde vårdas, men lagen ser det inte så.
Precis så.

Därför är jag fortfarande redo att betta emot dig Carinah! De kommer inte ens försöka, inte som hans försvar sett ut hittills. Dessutom är det ju som sagt lönlöst och Stefan Davidssons abnorma ego skulle knappast gå med på det. Skulle ju betyda att han ska sitta på hispan bland galningar.
Citera
2020-03-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Jag tror också på RPU vid en fällande dom men tyvärr blir det inte så.
Bevisläget?Spottat sperma på en cykel,nej,inte ens det gick att bevisa...

Du äger Carinah78
Det är kanske på sin plats att jag poängterar varför jag ser det som värdefullt att en RPU blir utförd vid fällande dom.

En person med de tydliga drag av allvarliga personlighetsstörningar som SD uppvisar, bör av rättssäkerhetsskäl inte rakt uppochner kastas i fängelse. Han bör undersökas genom en RPU.
Även om den landar i att han kan dömas till fängelse, så kommer i så fall KV ha stor nytta av den genomförda undersökningen när det handlar om hur han skall skötas. T ex hans farlighetsgrad kommer då att vara bedömd redan innan han anländer till Kumla.

Skoj med Carinah-hyllning i dessa trista Corona-tider.
Tack!
Citera
2020-03-25, 18:12
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Det är kanske på sin plats att jag poängterar varför jag ser det som värdefullt att en RPU blir utförd vid fällande dom.

En person med de tydliga drag av allvarliga personlighetsstörningar som SD uppvisar, bör av rättssäkerhetsskäl inte rakt uppochner kastas i fängelse. Han bör undersökas genom en RPU.
Även om den landar i att han kan dömas till fängelse, så kommer i så fall KV ha stor nytta av den genomförda undersökningen när det handlar om hur han skall skötas. T ex hans farlighetsgrad kommer då att vara bedömd redan innan han anländer till Kumla.

Tack!
Du tycker det ja. Men du kanske bör ta rådet att googla dig fram till vilka som faktiskt döms till RPV. Eller framförallt varför.
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-03-25 kl. 18:16.
Citera
2020-03-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Menar hon inte att det var LW som ställde
krav?
När all den här skiten är färdig så ska jag jävlar i tala om för dig hur saker ligger till!! Och hur en känslomässig missandes känns!!
Jag ska klargöra fullständig men nu får du... Det känns som om ett Coronavirus som aldrig går över, om man inte får den lilla pusten av syrgas så dör man!! Och när man får den, om så bara ett andetag, kämpar man livet ur sig för att få den igen och igen!!
Det gjorde LW 😢
Citera
2020-03-25, 18:15
Bannlyst
Citat:
Möta folk på stan. Precis. Lokalblaska som känner halva stan - därför blir det så otroligt subjektivt. Ta in ABs folk istället så det blir ordning på eländet. Detta är ett stort jävla skämt - och jag kommer aldrig någonsin läsa den här blaskan igen. Nånson. Ever. Riktigt jävla dåligt. Nu är jag sur. Hänsyn till befolkningen skall inte ligga i en journalists intresse. Hen skall bevaka media och rapportera om det. Svärmors systersons kompis får faktiskt tåla det. Idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fy faan!
Instämmer i vartenda ord.
Han har grovt missuppfattat sin roll som allmänhetens insyn i våra myndigheter.

Det märktes tidigt i tråden att det inte går att förvänta sig några obekväma frågor från NA i denna utredning.

Citat:
Tack. Då är vi för första gången på lång tid äntligen överens om nåt.

Den får jag också hänga på.
Blir så glad när jag nu äntligen hittat ett enda inlägg där jag håller med näs-täppan.
Det andra pinsamma dravlet är jag gärna utan.

Rapporteringen är totalt hel-kass.
AB var i särklass bättre.
Citera
2020-03-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen.
Kändes som att det borde ha varit åklagarens fråga.
Undrar vad försvaret hade för poäng i åtanke med denna fråga?

Han kan ha varit en av de som JG och SD spårade upp o hotade.
Citera
2020-03-25, 18:28
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Hade Karin något intressant att förtälja idag?Hon vittna väl idag?
Citera
2020-03-25, 18:38
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:

Tack!

Psykopater av SD:s kaliber finns det gott om i svenska fängelser. Och tvärtemot vad man kan tro brukar dom flesta med den här störningen klara sig alldeles ypperligt i fängelse. En "normal" snubbe skulle ha det betydligt tuffare.
Citera
2020-03-25, 18:42
Medlem
Citat:
Tingsrätten kommer f ö inte bifalla en eventuell RPU-begäran. Det är möjligt att de kommer föröka få Sd att begära en sådan, men hans narcissistiska sida kommer nog be advokaterna att inte gå in med en sådan begäran. Och han kommer hamna i finkan vid en fällande dom. Frågor på det?

Har en fråga på det: det är väl ändå TR som helt äger frågan om rpu skall genomföras? På samma vis som det är TR som beslutar om p7a.
Det är alltså inte så att TR inte kan agera i frågan om det inte inkommer om begäran om rpu från endera part.

Det kan ju efter 20 heldagars kontakt med SD ha infunnit sig en uppfattning hos TR att man nog bör evaluera hans psykiska status mer ingående. I det fall att de anser att skuldfrågan står klar.
Inte troligt, men möjligt. Som jag ser det.
Citera
2020-03-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Öh, du läser fup som fan läser bibeln!
Hon tyckte supermycket om R*ger - SOM VÄN. Och JA, man kan ha manliga vänner utan att vilja ligga. Punkt

I samtal med väninnan K*ristin den 11/4 -17 uppger Lena att:
"Legat med R*oger, var som väntat fantastiskt." Jag förmodar
att det är den R*oger som var med på Norgeresan.

Den 7/4 -17 Lena: "Jag åker till M*ats för att få tröst, bekräftelse,
sällskap, vill inte ha sex. Men vet vad han vill. M*ats hatar SD.

Vad gäller J*immy så: "Ligger han högt upp på listan, nu nästan
ramlat ur. Inte alls så intresserad som jag skulle önska."

Lena var väldigt förtjust i J*immy. Lena ville mer än J*immy.
Citera
2020-03-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har en fråga på det: det är väl ändå TR som helt äger frågan om rpu skall genomföras? På samma vis som det är TR som beslutar om p7a.
Det är alltså inte så att TR inte kan agera i frågan om det inte inkommer om begäran om rpu från endera part.

Det kan ju efter 20 heldagars kontakt med SD ha infunnit sig en uppfattning hos TR att man nog bör evaluera hans psykiska status mer ingående. I det fall att de anser att skuldfrågan står klar.
Inte troligt, men möjligt. Som jag ser det.
Nu kan jag ha fel. Men det är åklagaren som beslutar om en P7:a i första hand. Och tingsrätten beslutar om en RPU skall utföras när dom, eller erkännande, fallit. Men domaren beslutar inte självständigt utan en förfrågan.

Alltså: man måste ha en begäran från försvar eller åklagare innan en RPU kan utföras. Oftast är det försvaret som begär detta.

Jag backar gärna. Jag kan ha fel här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in