NA rättegången:
Eftermiddagsvittnet, som är geocachare. Han ska ha varit med och anordnat event. SD har han bara träffat i geocachingsammanhang. Det borde vara dagens sista vittne K*enneth J*ohansson.
"– Allt som skickades från NN till Lena skickade hon vidare till mig."
//
"- Det var 45-åringen som stod utanför fönstret. Det var sånt. Det var små videos. Hon skickade allt från 45-åringen till mig."
När mordet skedde var vittnet själv bortrest, men han misstänkte och kände på sig att det var SD som var den skyldige och han kontaktade polisen direkt från utlandet för att berätta det. L*ena hade sagt att hon älskade SD men var rädd för honom och på hela situationen. Han tänkte att vem skulle det annars vara?
"Vittnet säger att han i efterhand ångrade att han inte gjorde mer."
//
"- 45-åringen fångade hela tiden tillbaks henne."
//
"Vittnet berättar att han var rak mot Lena och försökte få henne att se situationen hon befann sig i för vad den var.
–Vi hade bra diskussioner jag och Lena. Jag har tagit mig upp från botten och har gjort den resan själv. Jag vet hur viktigt det är att prata"
Vittnet upplevde det som att hon inte kunde ta sig från förhållandet och att hon mådde väldigt dåligt av förhållandet. Det kunde svänga från att hon ville leva resten av livet med honom till senare på dagen hade hon ändrat sig. Han sa till L*ena att anmäla SD.
Vittnet har inte hört att L*ena ska har varit rädd för någon annan.
Försvaret frågar om en person som L*ena inte kom överens med men det säger vittnet inte var någon stor grej. Ytterligare ett namn nämndes av försvaret, men reportrarna uppfattade inte att det kom någon fråga om det.