2020-03-25, 13:57
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jupp, mycket paniksälj nu när folk inser att vi inte nådde botten förra veckan?

Mycket möjligt. Riktigt intressant dag. Kan bli avgörande för resten av veckan. DOW Future pendlar fortfarande fram och tillbaka från +0,5 till -0,5%
Citera
2020-03-25, 13:58
Medlem
AoE3#1s avatar
Stora rörelser på silver också. Jävla AVANZA
Citera
2020-03-25, 14:09
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Detta med svängningar lär väl vara något vi kommer få se resten av året? Ena dagen upp 5%, nästa dag ner lika många procent.

Jag tror att det många som närmsta tiden(6-12 mån) kommer att ägna sig åt daytrading enligt principen "Buy the rumor, sell the news"

https://www.thebalance.com/what-does-buy-the-rumor-sell-the-news-mean-1344971

Ena dagen kommer ett rykte om att viruset inte är så farligt som vi har trott, och så rusar börsen den dagen. Nästa dag kommer ett rykte om att en viss näring får svårt att återhämta sig på många år i kölvattnet av åtgärdena för Corona, och så faller kurserna.

Jojofenomen på börsen kommer vi få se länge. Som upplagt för skickliga daytraders att göra sig stora pengar.

Vad gäller börserns absoluta botten 2020 så är min bedömning att vi inte har sett den än. Vi ska ner lite till. Bottennoteringen för i år ser vi någon gång i April.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-03-25 kl. 14:15.
Citera
2020-03-25, 14:09
Medlem
GrayGrays avatar
Som någon tidigare var inne på: ännu ett stimulansregn är redan inprisat. OMXS30 bör sakta men säkert tugga nedåt även under eftermiddagen.
Senast redigerad av GrayGray 2020-03-25 kl. 15:00. Anledning: Uppd
Citera
2020-03-25, 14:27
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Märkligt... Igår gick den upp 11% på förhoppningen att ett avtal om stimulanspaketet skulle nås, nu när de är överens vänder börsen ner. Förtroendefråga?

Det handlar om det jag skrev i inlägget ovan - Buy the rumor, sell the news. Viktig princip i all investeringspsykologi.

https://www.thebalance.com/what-does-buy-the-rumor-sell-the-news-mean-1344971
Citera
2020-03-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Du verkar inte veta någonting om dom instrument du handlar med vilket är illavarslande. Det är utfärdaren som ligger ute med köp och sälj ordrar på 50k - just för att man ska kunna handla med värdepappret. Och dom priserna ändras hela tiden eftersom den underliggande tillgången ändras hela tiden.

Nu var det inte utfärdaren utan det låg en till och pendlade med 50-75k andelar som hela tiden försökte pressa ner kursen på Bull trots att börsen fortsatte stiga. Därav min fråga.
Citera
2020-03-25, 15:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Gick in i denna bear:

https://www.avanza.se/handla/certifikat.html/kop/844475/bear-omx-x10-ava-4

Ska bli kul att se om ädelmetaller följer de stora indexena i USA eller om de drar sin egna väg uppåt

Min fetning

Varför?
Citera
2020-03-25, 15:29
Medlem
nitecores avatar
Jag får känslan av att de galna svängningarna beror på att folk som har backat mycket ser att kurvan vänt upp och säljer för att iaf rädda lite mer av sina besparingar.

Typ: "Nu är vi bara 20% back och det räcker till kontantinsatsen, sälj aktierna Gösta!"
Citera
2020-03-25, 15:34
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Köpte i Carlsberg idag

Försöker fynda i något annat än SEK, som var värdelös redan innan nedgången.

Säger inte att detta är en dålig investering, har inte Carlsberg på någon som helst bevakning.

Valutafrågan dock. DKK är peggad mot EUR. I kris flödar kapitalet till ”trygga” valutor som USD (hur detta är möjligt med USA:s statsskuld och ett FED som trycker sedlar för triljoner) samt numera EUR.

När krisen är över kommer kronan stärkas mot dessa. Hade aldrig köpt en globalfond idag (USD) ej heller investerat med exponering mot EUR som DKK är. Detta är förövrigt enda orsaken till att jag inte börjat småhandla Danske Bank på dessa nivåer.

NOK är tvärtom därför intressant. Den kommer inte handlas runt 0.90 mot SEK för evigt. 20 % uppsida i era investeringar på relativt kort sikt bara på valutan om ni handlar norskt.

Är fortfarande 100 % likvid. Börserna kommer falla ytterligare.
Citera
2020-03-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayGray
Som någon tidigare var inne på: ännu ett stimulansregn är redan inprisat. OMXS30 bör sakta men säkert tugga nedåt även under eftermiddagen.
Vad Fed har gjort, det är som att stå utanför rehabkliniken för heroinister och dela ut flygblad till alla som kommer ut där ifrån, som säger att nu är heroinet gratis och det finns i obegränsad mängd, vad kan gå fel liksom!
Citera
2020-03-25, 15:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Är fortfarande 100 % likvid. Börserna kommer falla ytterligare.

Högg ditt inlägg

Vad är det som du menar pekar på det just nu?

Jag kan se en faktor som innebär en möjlig ytterligare botten, men var är det du ser/menar att det pekar på att det ska 'falla ytterligare'; alltså falla under nuvarande två bottnar?
Citera
2020-03-25, 15:47
Medlem
Aston-Martins avatar
Aktiechefen: Aktierna jag köper inför vändningen

Botten är ännu inte nådd på börsen – tisdagens lyft till trots, enligt två experter.

Lars Söderfjell på Ålandsbanken ger Di sin prognos för när marknaden kommer att vända upp på riktigt, och tipsar om aktier han själv köper i nuläget.

Citat:
”Den typen av bolag tycker jag att alla småsparare borde ha i sina portföljer.”

Börsfrossan tog ett uppehåll på tisdagen, då Stockholmsbörsens breda OMXSPI lyfte med 7,3 procent och amerikanska Dow Jones industriindex sköt upp med hela 11,4 procent. Vid 15.30-tiden på onsdagen stiger Stockholmsbörsen med 0,9 procent, efter att som mest ha klättrat med 4,5 procent under morgonen.

Men botten är ännu inte nådd, enligt Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken.

”Vi såg det som en väldigt välkommen andningspaus, men likväl ett ‘bear market rally’”, konstaterar han.

Under de senaste dagarna har marknaden översköljts av olika stimulanspaket, senast från USA och Japan.

”Problemet är att de här stimulanserna inte botar virusoron och osäkerheten kring hur länge de här nedstängningarna varar. Det gör att man hamnar i en situation där det är väldigt svårt att handla på något”, säger Lars Söderfjell.

Paketen lägger dock en väldigt bra grund för en kraftig återhämtning när osäkerheten kring coronapandemin släpper, tillägger han.

”Man krattar i manegen. Man har gjort det man kan – att försöka stödja ekonomin under en period som visar alla tecken på att bli väldigt besvärlig. Sedan får vi se hur långt det räcker.”

När till och med Tyskland börjar släppa efter på budgetkranarna så är det tydligt att det är påställ på alla fronter, poängterar aktiechefen.

”Vi kommer inte att ha någon brist på budgetstimulanser. USA:s 2.000 miljarder i stimulanser är ganska häftigt. I samband med finanskrisen lanserade Barack Obama ett paket på 800 miljarder dollar. Man menar allvar.”

Kan man vänta sig att de olika stimulanspaketen kommer att skapa en ackumulerad börsglädje när virusoron väl har lagt sig?
”Jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett sådant scenario. Vi kommer alldeles uppenbart att vada i likviditet, givet vad centralbankerna har sagt och även nu gör praktiskt. En analogi är att kavalleriet nu är här, men nu ska man bara vinna slaget också.”

Börsen tenderar att vända upp tre–nio månader innan en recession har avslutats, enligt Lars Söderfjell.

”Om virusoron släpper är det svårt att se att tredje kvartalet skulle bli sämre sekventiellt än andra kvartalet. Så om recessionen upphör i tredje kvartalet bör vi vara ganska nära en botten i marknaden”, säger han, och fortsätter:

”Det kan mycket väl falla 10-15 procent till från de här nivåerna. Men jag tror att vi ser en botten innan maj är slut. Den stora frågan är vilken strukturell skada som nedstängningarna har gjort på ekonomin.”

Även Mattias Isakson, aktiestrateg på Swedbank, har svårt att se att turbulensen redan skulle ha nått vägs ände.

”Det är fortfarande en ytterst osäker situation. Jag skulle inte säga att vi har sett den absoluta botten efter tisdagens kraftiga uppgång, men man kan inte utesluta att det är en tillfällig botten.”

Vad som krävs är konkreta signaler, tillägger han.

”Det kanske räcker med små tecken på att smittspridningen börjar kontrolleras, i kombination med att samhället och ekonomierna börjar öppnas upp igen. Då kan man börja prata om en botten som är mer hållbar än den vi eventuellt ser just nu.”

Den nuvarande andningspausen på marknaden ger Lars Söderfjell på Ålandsbanken en möjlighet att justera i portföljerna. Normalt sett står aktier och räntebärande placeringar för varsin hälft av innehaven. I nuläget utgör aktier 40 procent och räntebärande 30 procent, med återstoden kontant.

”Kassapositionen ska sättas i arbete, men vi är inte riktigt där än. Just nu känns det som en väldigt trevlig position. Vi försöker hålla krutet någorlunda torrt, då vi tror att det kommer en vändning som ligger veckor bort, snarare än flera månader bort.”

Vilka aktier tittar ni särskilt på?
”Under de senaste veckorna har vi köpt lite Atlas Copco, lite Kone i Finland, lite DSV Panalpina i Danmark. Vi är ganska säkra på att de förblir fantastiska bolag på lång sikt, och nu har de dessutom fått en prislapp som vi tycker är överkomlig.”

Ett allmänt råd till sparare under rådande turbulens är att inte jaga lottsedlar.

”Vi får många frågor om man ska köpa bolagen som fallit mest, som exempelvis SAS eller Finnair. Måste man verkligen ta det mest riskabla? Man kan ha ett inslag av förhoppningsbolag eller turnaroundbolag i portföljen, men basen ska bestå av bolag som man tror kan klara sådana här saker.”

Det största innehavet i fonden är den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk.

”Diabetes lär tyvärr inte utrotas av covid-19, så den behandlingen lär vara fortsatt relevant. Vi har även mycket Astra Zeneca, och det är samma sak med cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, så de lär klara det här rätt bra.”

Bägge är bolag med bra balansräkningar och fina kassaflöden, där det är svårt att se materiella effekter av coronapandemin, tillägger han.

”Den typen av bolag tycker jag att alla småsparare borde ha i sina portföljer, innan man börjar fundera över superspännande bolag med dålig likviditet och kanske ingen intjäning.”

Novo Nordisk har backat 5,4 procent sedan årsskiftet, medan Astra Zeneca är ned 13,6 procent.

”Det är klart bättre än börsens genomsnitt, så de har gjort sitt jobb som mer defensiva aktier. De är fortfarande väldigt intressanta på de här nivåerna, och jag tror att det finns potential för en uppvärdering när marknaden väl kommer tillbaka.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in