2020-03-25, 10:47
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
det är samma mäklare som jag köper av, som ska sälja huset.

tror du det är svårare att få huset sålt pga corona eller?

Fastighetsmarknaden kämpar för att hålla uppe priserna, Bytiksägare får ingen kompensation för myran och kommer kursa pga detta. Det gör att många lokaler kommer stå tomma och att fastighetsbolagen kommeratt få ta ordentliga smällar.. Detta lär påverka alla typer av fastigheter och priser är min tanke..

Folk vill inte handla hus eller lägenhet nu utan ser möjligheterna till lägre priser efter corona.

Kanske en nedgång med 20-305 eller mer. Detta skulle slå hårt på fastighetsmarknaden då många lånat till sig dessa uppblåsta fastighetsvärden.. Så gosse jag skulle inte vilja vara i din sits nu.

Försök komma överens med din mäklare och förhandla fram en lösning som kan passa alla. Men du får räkna med en förlust och det är nog bättre att ta den förlusten än att hamna i en rättslig tvist när priserna faller och värderingarna sjunker på lägenheter och hus.
Citera
2020-03-25, 10:57
Avstängd
Du är KanonTorzzkk grabben - separation som kostat.

Ny bostad som du betalat för mycket för o är skadeståndspliktig mot säljaren som
måzztte leta upp Ny Köpare - SOM INTE KOMMER ATT BETALA LIKA MYCKET SOM DU

o som Lök På Laxen kommer du långt ifrån att få det pris för gamla bostaden som du
hoppats på.

Men RumpNisse o Bolund o Haggan har ju lovat att hjälpa dig - in med ansökan -
börja med skatteanstånd o fyll på
Citera
2020-03-25, 12:52
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Mäklaren ska se till båda parters intresse, vara opraktiskt. Han ska berätta för ts att det finns en möjlighet att ta in en sådan klausul och risken att inte ha en sådan.

Om säljaren inte önskar en sådan klausul (vilken är fullt förståligt) och köparen skriver på ett överlåtelseavtal utan en sådan klausul, blir köparen skadeståndsskyldig till säljaren om han inte kan fullgöra affären.
Säljaren informeras om huruvida finansieringen är klar. Bevis på finansiering och handpenning redovisas för säljaren av mäklaren. Grus i maskineriet för köparen kan uppstå om banken bedömer att osäkerheten är för stor, t ex att köparen överskattar sina möjligheter att få ut tänkt pris vid försäljningen av sin nuvarande bostad. Utan lån ingen färdig finansiering, varpå säljaren rimligen väljer ett bud där finansieringen är färdig.
Citera
2020-03-25, 12:53
Medlem
CureMes avatar
Det är ju en ganska vanlig sits att befinna sig i. Jag satt med en lägenhet i runt ett halvår innan jag fick den såld till det pris jag ville ha. Jag hade redan köpt och tillträtt en ny bostad.

Tiden där i mellan ser man till att ha ett överbryggningsdslån, högre ränta än bostadslån så klart, men man löser det ju i sin helhet när bostaden är såld. Prata med din bank eller din mäklare så ordnar de saken.

https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/overbryggningslan.html

Både SBAB och Swedbank säger "Löptiden är max 3 månader." Men det är bara att ringa och förlänga om det behövs, så länge man sköter sina inbetalningar har de inget mot att förlänga.
Senast redigerad av CureMe 2020-03-25 kl. 12:56.
Citera
2020-03-25, 14:15
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Det är ju en ganska vanlig sits att befinna sig i. Jag satt med en lägenhet i runt ett halvår innan jag fick den såld till det pris jag ville ha. Jag hade redan köpt och tillträtt en ny bostad.

Tiden där i mellan ser man till att ha ett överbryggningsdslån, högre ränta än bostadslån så klart, men man löser det ju i sin helhet när bostaden är såld. Prata med din bank eller din mäklare så ordnar de saken.

https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/overbryggningslan.html

Både SBAB och Swedbank säger "Löptiden är max 3 månader." Men det är bara att ringa och förlänga om det behövs, så länge man sköter sina inbetalningar har de inget mot att förlänga.
"För att få ett överbryggningslån måste du ha undertecknat ett köpekontrakt eller överlåtelseavtal både för den bostad du köper och den du säljer"

Detta villkor finns på alla banker. Ingen kommer vilja ge ett överbrygg utan ett säljkontrakt.
Citera
2020-03-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
"För att få ett överbryggningslån måste du ha undertecknat ett köpekontrakt eller överlåtelseavtal både för den bostad du köper och den du säljer"

Detta villkor finns på alla banker. Ingen kommer vilja ge ett överbrygg utan ett säljkontrakt.

Är detta något nytt krav? Jag har haft 2 övergångslån genom åren utan dessa krav, men faktum är att jag haft klart med kontrakten innan jag behövt lånen men jag har intehaft något sådant krav när jag fick lånelöftet.
Givetvis var detta tvunget att finns på plats när jag skrev på köpekontrakten.
Citera
2020-03-25, 14:49
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är detta något nytt krav? Jag har haft 2 övergångslån genom åren utan dessa krav, men faktum är att jag haft klart med kontrakten innan jag behövt lånen men jag har intehaft något sådant krav när jag fick lånelöftet.
Givetvis var detta tvunget att finns på plats när jag skrev på köpekontrakten.
På den bank jag jobbar på har vi haft det så länge jag varit här iaf vilket är fyra år.
Utan ett säljkontrakt finns det ingen som helst garanti för banken att få tillbaka pengarna.

Edit: Detta gäller alltså för att få den riktiga ansökan godkänd. För ett lånelöfte krävs inga kontrakt.
Senast redigerad av chran508 2020-03-25 kl. 15:12.
Citera
2020-03-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Säljaren informeras om huruvida finansieringen är klar. Bevis på finansiering och handpenning redovisas för säljaren av mäklaren. Grus i maskineriet för köparen kan uppstå om banken bedömer att osäkerheten är för stor, t ex att köparen överskattar sina möjligheter att få ut tänkt pris vid försäljningen av sin nuvarande bostad. Utan lån ingen färdig finansiering, varpå säljaren rimligen väljer ett bud där finansieringen är färdig.

Självklart väljer säljaren budet där finansieringen är klar vid två likartade bud.
Citera
2020-03-25, 15:43
Medlem
Citat:

Exakt. Är mer regel en undantag att man inte får det. Har du en väl ordnad ekonomi och ett högt förtroendekapital hos banken brukar det dock gå att lösa. Men utifrån hur ts (ber om ursäkt ts) utrycker sig i tråden, tror jag inte det är fallet här.

Det jag ser som en möjlighet för ts är att förlänga tillträdet, pausa sin bostad i 23 dagar (nollar den på hemnet) och sänka priset på sin bostad.

Om banken lånelöften är sökt efter nuvarande försäljningsnivå hos banken som
Ts har just nu, försök att kolla om den nivån går att sänka hos banken.
Citera
2020-03-25, 15:49
Medlem
Tillssons avatar
Hittade denna artikel - kanske är den till någon nytta...

Först fakta och sedan ett litet forum/kommentarer.

Citat:
Den eviga frågan som uppstår när man skall byta bostad, skall man sälja eller köpa först? Det finns inget givet svar. Vilket alternativ som är bäst skiljer sig från person till person.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/salja-bostad-guide/salja-eller-kopa-forst-bostad
Citera
2020-03-25, 16:13
Medlem
Citat:
På den bank jag jobbar på har vi haft det så länge jag varit här iaf vilket är fyra år.
Utan ett säljkontrakt finns det ingen som helst garanti för banken att få tillbaka pengarna.

Edit: Detta gäller alltså för att få den riktiga ansökan godkänd. För ett lånelöfte krävs inga kontrakt.

Jag har haft detta vid 2 tillfällen, nu har jag inte haft problemet. Men jag har alltid dubbelkollat med banken och enligt mina dåvarande bankmän har det inte varit några problem, senast för 3.5år sen och tidigare 6år tidigare
Men jag är väl i och för sig en "relativt" solvent person och skulle ha klarat 2 bostadslån under en längre tid och skulle rent ekonomiskt klarat att sälja för ett lågt pris

Till TS, ta direkt kontakt med din bank och mäklare om du inte har någon klausul om detta i ditt köpekontrakt.
Att inte kunna fullfölja en bostadsaffär kan blien dyr historia, men jag kan mycket väl tänka mig att banken kan ha ett visst överseende i nuvarande situation.
Citera
2020-03-26, 10:05
Medlem
Alternativet kan också vara att sälja om den bostadsrätt du köpt. Men det förutsätter ju i princip att ursprungssäljaren kan vara behjälplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in