2020-03-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
kan inte köpa lägenheten, måste få huset sålt för att få ta lånet.
Frågan är hur långt lägenhetsköpet avancerat, om köpet anses fullbordat i nuläget. Kan absolut inte regelverket kring detta i detalj, så säger inte mer än att det är något du bör undersöka med en jurist som har bostadsöverlåtelser på sitt program.
Citera
2020-03-25, 04:52
Medlem
miikoss avatar
Överlåtelsen är endast bindande efter en skriftlig köpehandling, som både säljare och köpare har skrivit under. Köpehandlingen ska innehålla information om lägenheten och priset.

Muntliga avtal eller vinnande av budgivning är inte bindande.

Om du inte har skrivit under ett köpavtal, så kan du vara lugn då har du inte köpt lägenheten, då borde du inte behöva betala något alls, förutom ev. avgift till mäklare om den är fast och inte procentbaserad.

Om du har skrivit under köpavtalet så är det nog svårare, du får nog fråga säljarna om de vill häva då.
Citera
2020-03-25, 06:39
Medlem
Citat:
hittar inget om detta, kanske är en unik situation?

Jag köpte en lägenhet, innan jag fått mitt hus sålt. Det var jävligt dumt, jag vet, men det var pga separation och ville flytta snabbt. har inte råd med min hyra nu, klarar definitivt inte dubbla hyror.

Men sen så kom coronaviruset och folk verkar inte vara lika köpglada längre.
Igår så kom ingen på min visning...

Vad händer om jag inte får sålt huset?

Handpenningen har jag lånat till är på ca 120k, och har ca 100k jag är skyldig i skatt ifrån förra lägenhetens vinst.

jag måste då häva köpet, eftersom jag inte får ha lån på både huset och på nya lägenheten. blir jag skyldig till något sorts avtalsbrott då? Vilka konsekvenser kan det tänkas bli?

hjälp!

Fråga säljaren via mäklaren om ni kan upprätta ett tilläggsavtal där ni förlänger tillträdet.
Citera
2020-03-25, 06:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
om jag blir skyldig typ 200 tusen, hur lång tid har jag på mig att betala det?

Det kanske tar över 10 år liksom.

Är det dessutom ränta på det?

Det skall (om situationen uppstår) betalas utan dröjsmål, ja ränta får såklart utkrävas.
Citera
2020-03-25, 06:47
Medlem
Förmodligen vill säljaren till din nya lägenhet inte behöva lägga ut den på marknaden igen då den är så skakig som den är nu. Erbjud dig att stå för kostnaderna och be att få skjuta upp tillträdet med några månader. Det är inte en ovanlig sits du hamnat i och är inte säljaren en omöjlig person så går det att lösa utan skadestånd.
Citera
2020-03-25, 07:10
Medlem
Prata med mäklaren, du förstår uppenbarligen inte hur detta fungerar.
Du säger att det är samma mäklare som säljer din bostad, mäklaren bör då ha skrivit in detta i köpeavtalet, dvs att köpet enbart "går vidare" förutsatt att du får huset sålt.

Det är liksom standard när man säljer sin bostad och köper ny om man inte har ekonomin att köpa rakt av utan några lån.. Så när det även är samma mäklare så förutsätter jag att det redan är ordnat!

Kolla upp det.

I värsta fall kan du alltid be säljaren förlänga tillträdet mot att du betalar alla kostnader fram tills dess.. Hellre betala X månaders avgift ("hyra") för säljarens bostad, än att möjligen betala 100-tusen+ i skadestånd.
Citera
2020-03-25, 07:53
Avslutad
Frågan är som säljaren för lägenheten har möjlighet att vänta några månader på att få in pengarna?
Att han står för månadshyra under tiden hjälper föga om de köpt större lägenhet och pengarna ska in där.

Ofungerande marknad, ja 100%.
Citera
2020-03-25, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Du säger att det är samma mäklare som säljer din bostad, mäklaren bör då ha skrivit in detta i köpeavtalet, dvs att köpet enbart "går vidare" förutsatt att du får huset sålt.

Det är liksom standard när man säljer sin bostad och köper ny om man inte har ekonomin att köpa rakt av utan några lån.. Så när det även är samma mäklare så förutsätter jag att det redan är ordnat!

Kolla upp det.

I värsta fall kan du alltid be säljaren förlänga tillträdet mot att du betalar alla kostnader fram tills dess.. Hellre betala X månaders avgift ("hyra") för säljarens bostad, än att möjligen betala 100-tusen+ i skadestånd.

Mäklaren ska berätta att det finns en möjlighet med en försäljningsklausul, mäklaren har en omsorgsplikt för köpare och säljare. Men det är naturligtvis inte standard att man tar med en sådan i ett kontrakt.

Säljaren gick eventuellt inte med på det. Säljaren kanske hade två budgivare att välja på där ts gav det högst budet, där en den andra budgivaren inte var i behov av en försäljningsklausul. Han kanske valde ts mot att han fick ta risken med att inte fick ha med en sådan klausul. Säljaren kanske behöver få bostaden såld på grund av att han sitter i samma sits som köparen, etc.
Citera
2020-03-25, 10:07
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man skriver självklart in en förbehållsklausul om att köp förutsätter att du får din tidigare bostad såld. Om du inte har någon sådan klausul så är du, i klarspråk sagt, rejält rövknullad.
Varför skulle det vara självklart? Vilken säljare eller mäklare skulle gå med på det tror du?
Citera
2020-03-25, 10:12
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Kolla upp det.

Bevisa att detta skulle vara standard. Varför skulle en säljare välja att på obestämd tid (?) vänta på att affären realiseras? Visst, en mäklare som har hand om båda affärerna skulle kunna försöka, men inte sjutton är det standard. I Stockholm är detta ett mycket välkänt riskmoment för köpare. På säljarnas marknad kommer du aldrig att vinna en budgivning med förbehåll som fördröjer eller kan stjälpa affären.
Citera
2020-03-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Bevisa att detta skulle vara standard. Varför skulle en säljare välja att på obestämd tid (?) vänta på att affären realiseras? Visst, en mäklare som har hand om båda affärerna skulle kunna försöka, men inte sjutton är det standard. I Stockholm är detta ett mycket välkänt riskmoment för köpare. På säljarnas marknad kommer du aldrig att vinna en budgivning med förbehåll som fördröjer eller kan stjälpa affären.

Jag håller med dig. Vill bara förtydliga om man tar in en sådan klausul så är det tidsbestämd. Om säljaren inte fått bostaden såld till ett visst pris, ett visst datum går köpet tillbaka.
Citera
2020-03-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Varför skulle det vara självklart? Vilken säljare eller mäklare skulle gå med på det tror du?

Mäklaren ska se till båda parters intresse, vara opraktiskt. Han ska berätta för ts att det finns en möjlighet att ta in en sådan klausul och risken att inte ha en sådan.

Om säljaren inte önskar en sådan klausul (vilken är fullt förståligt) och köparen skriver på ett överlåtelseavtal utan en sådan klausul, blir köparen skadeståndsskyldig till säljaren om han inte kan fullgöra affären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in