2020-03-25, 10:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Nu vittnar en expert kring våld i nära relationer. Hon har tydligen skrivit någon bok i ämnet också. Ganska ointressant om ni fråga mig men gissar att det fyller någon funktion i rättegången.

Och:

Kanske värt att notera att detta är generellt och inte just rörande SD/LW.
Experten Viveka Enanders vittnesmål kan väl, tillsammans med LW:s DNA på tvättmaskinen och skoplösen, vara helt avgörande för ärendets utgång. Det är ju här vi får själva kopplingen mellan den misstänkte och brottet förklarad.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-25 kl. 10:55.
Citera
2020-03-25, 10:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
SD och HD verkar också ha varit rädda
för att affären skulle komma ut i
GC-gänget. Nu är allt de försökte dölja
allmänt känt.

Allt blev så mycket värre för att de inte tog
konsekvenserna av SDs val och handlingar
direkt. Då hade det inte behövt gå så här
långt.

Striden om att ärofullt leda geocacharna tycks ha föresvävat dem alla tre och SD såg väl det som en otänkbar försakelse. Lätt att haka upp sig på det efemära och förlora det som i realiteten betyder ngt. Insight & blindness...
Citera
2020-03-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ingen rim och reson. Lagom verkar inte finnas i hans värld, inte ens när han ljuger.

Det är mycket med blod i Steffes liv...

” PS: Precis, jo visst, men då om vi säger så här i vart fall då, sammanfattningsvis då är du i alla fall delgiven det här med blodet på cykeln, det är blod på cykeln och det är blod i, i duschutrymmet och det är...
MT:Mm.
PS: Det är i, det kan vi säga att det ligger både i, i brunn och i handfatet.

(147/424)

Ja han slutar aldrig. Det är en patetisk och sjuk bild som han målat upp och han drar ner alla i samma avgrund.

Hanna, om du läser här så lyssna på din vän som vittnar senare i dag- Karin H. Lämna SD för gott. Han är inte värd det. Karin har en sund inställning och vill dig väl.

Alla vet att ditt ex och LW:s relation aldrig upphörde trots SD bedyrande, alla vet om lögnen du levt i.

Hanna, SD:s otrohet och lögner du levt med i 6 år är 6 år för mycket. Han har utnyttjat dig och barnen och fortsätter med det för du tillåter det.

Tänk på vilken förebild du vill vara för dina fina tjejer när du lär de om självkänsla, gränsdragning och egenvärde.
Vi lär ju andra hur vi vill bli behandlade.

Du hade kanske inte styrkan tidigare men nu kan du vara den personen du vet att du kan. Gör det rätta i vittnesbåset det är direkt kopplat till ditt välmående.

SD är just ditt ex av en anledning.

Hanna V 3.0 vi vet du kan!
Citera
2020-03-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nån vänlig själ får gärna länka till gratisåkningen hos NA. Jag hittar den inte nu.
http://www.scribblelive.com/Event/Hjrstamordet_Rttegngen
Citera
2020-03-25, 10:58
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Experten Viveka Enanders vittnesmål är väl, tillsammans med LW:s DNA på tvättmaskinen och skoplösen, helt avgörande för ärendets utgång. Det är här vi får själva kopplingen mellan den misstänkte och brottet förklarad.

Förstår tanken med att lyfta fram idioter och psykopater som ger sig på folk i nära relationer. Menar bara att det ju måste vara väldigt individuellt från fall till fall.

Citat:
Läsarfråga:
– Jag vet väldigt lite om det här fallet, och ska inte göra det heller, eftersom jag vittnar, säger forskaren.
Har vittnet nu någon kännedom om just DETTA fall?

Man kan väl bara inte ta generella "regler" kring detta och applicera dem i Hjärsta?

Edit: Ett applicera för mycket
Senast redigerad av Otto Flick 2020-03-25 kl. 11:00.
Citera
2020-03-25, 11:01
Medlem
Otto Flicks avatar
Vittnet fortsätter:

Citat:
– Om han har kontrollbehov gäller det förmodligen inte bara Lena utan även mot hans dåvarande fru. Det kan hända att även den kvinnan känner att hon behöver ta sig ur relationen. Då ställs allt på sin spets för den här mannen.

- Om hon anmält ett ofredande i november och en misshandel i janurari då finns det oerhört mycket mer. Det är bara toppen av ett isberg.

https://www.na.se/artikel/9-00-fem-nya-vittnen-ska-horas-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-25, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Ifs tror jag mer på att mordvapnet ligger i något vattendrag nedanför motorvägen till Arlanda. Kanske mobilen också.
Har inte hunnit läsa alla 14000 sidorna än, blev de avlyssnade under sin USA resa - eller vad man ska kalla det? Hade man buggat bilen?

Jag vet inte om man buggade bilen. Har inte hittat/letat efter något sådant ännu.
De avlyssningar jag har sett är från datum betydligt senare än Arlanda.
Man har ju fått ut konversationer och via GPS kunnat se SDs rutt från Örebro till Arlanda. Har inte satt mig in i denna del:

Aktbil 163 B, sid 659-

Jag förmodar att inget hade kunnat hindra SD att slänga ett mordvapen var som helst under den resan. Kunde ha varit vid ett stopp på en bensinmack, matställe ut genom fönstret på bilen eller t om på Arlanda?
Citera
2020-03-25, 11:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
http://www.scribblelive.com/Event/Hjrstamordet_Rttegngen

Tack men den gick icke.
Citera
2020-03-25, 11:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tycker gym-stångs-historien är alldeles för osannolik. Långsökt. Risken att nån på gymmet hade märkt att den var borta skulle vara överhängande. Att sen frakta den därifrån till (den på förhand utvalda?) mordplatsen obemärkt? Och sen tillbaks dit?

Näeee..

"Make it simple" som man säger.

En typ av hammare som var lätt att ta med sig utan att nån såg. Det tror jag. "Rund slagyta" står det i obduktionsprotokollet.

Ett ihåligt rör som en gym-stång som diskuterats här den skulle ge annorlunda märken än en hammare och sånt ser ju rättsläkarna.

Jag tror att det finns stänger som inte är ihåliga.

Det var bara en tanke att eftersom utredarna hade ringat in denna stång, så kan det varit något som fått dem att misstänka vapen åt detta hållet. Jag vet att de förhörda från gymmet har sagt att de inte har saknat något från gymmet. Kanske bara de bisarra gym vändorna har väckt utredarnas misstankar. Vad gör han där? Blöt och simmat eller inte simmat??

Det verkar som du säger vara ett slags vapen som skulle kunna vara någon slags hammare.

Tänker mest att det ska gå att gömma lätt, och att vara lätt att göra sig av med /göra rent.

Som sagt, forensikern hade varit ute i handeln och kolat och det verkade finnas en mängd olika hammare som skulle kunna överensstämma med de fynd man gjort i L*enas huvud. Och SD hade väl massor av olika hammare och andra verktyg. Jag har inte sett att man har kollat någon av dessa.

Vid mordet på Tova, kunde man se att slagytan var sexkantig. Om jag inte missminner mig var det ett tjugotal slag mot huvudet och ändå lyckades man se att tillhygget hade denna form. En sådan hammare hittades nära kroppen i vattnet.
Citera
2020-03-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej det är ingen trådskröna - vad jag kan se har man inte hittat något blod på cykeln. Men i förhör (I någon av filerna där det är förhör med SD i FUP) tillfrågas han om varför han tror det kan hittats blod. Han är då ganska påhittig och kommer med en lång utläggning om hur LW blöder ymnigt varje gång dom har sex och att det skvätter efteråt som förklaring till att det skulle kunna finnas blod överallt. Han tillfrågas varför hon blöder så och om han på något sätt är hårdhänt eller så vilket han förnekar. Han berättar om ett tillfälle på kontoret där han ska ha givit henne oralsex och blivit blodig i hela ansiktet och att det droppat ner på tröjan (det har hittats blod på tröjkanten). Jag vill inte minnas att det hittades blod på cykeln men han kommer med nån helt absurd historia att hon skulle ha klivit upp på cykeln och hållt sig i styret och haft samlag med sadeln och att hon även skulle ha spottat sperma på däcket. Han är helt bisarr den mannen.

herregud. Det har jag missat. Undra varför han kommer med den historien om cykeln. Är cykeln inblandad i mordet mer än att han cyklade hem på den.
Citera
2020-03-25, 11:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Nu vittnar en expert kring våld i nära relationer. Hon har tydligen skrivit någon bok i ämnet också. Ganska ointressant om ni fråga mig men gissar att det fyller någon funktion i rättegången.

Och:

Kanske värt att notera att detta är generellt och inte just rörande SD/LW.

Ja, SD var svartsjuk och kontrollerande när
han filmade genom LWs fönster men det
var 1 1/2 år innan mordet.

Efter det syns inga tecken på sådan
svartsjuka.

Angående att offret har empati med
förövaren så stämmer det ju inte alls i det
här fallet. LW hade inte empati med någon.
Citera
2020-03-25, 11:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vittnet fortsätter:

https://www.na.se/artikel/9-00-fem-nya-vittnen-ska-horas-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

Varför har LW i så fall inte berättat det för
någon?

Vilken BS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in