2020-03-24, 17:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Förstår inte riktigt vart du vill komma, och du verkar vilja missförstå och tolka in konstiga saker i det jag skriver. Det är t.ex. inte så att jag tycker att någon viss tv-kanal eller någon viss person skulle vara alldeles särskilt trovärdig, utöver det man normalt kan förvänta sig. Om dina funderingar handlar om vem eller vilka man kan lita på i största allmänhet så är det väl bättre att du berättar hur du själv tänker.
Tänkte bara ställa frågan efter att under 1,5 snart 2 år läst dina ifrågasättande inlägg.
Men jag är nöjd med ditt svar.
Citera
2020-03-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte riktigt varför du verkar vilja få det till att jag skulle ha svårt att lita på folk. Jag är väl t.ex. en av de få här i tråden som inte ser någon direkt anledning att ifrågasätta SD:s egen berättelse.

Jag tillhör de människorna som ifrågasätter SD:s egen berättelse och jag anser att det faktiskt finns en anledning till detta ifrågasättandet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-03-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Går det att misstolka vad forensikern från NFC sa under sitt förhör igår?

https://www.na.se/artikel/granne-jag-minns-klart-och-tydligt-den-dagen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

Det du säger är helt korrekt, men jag vet inte riktigt vad du invänder mot. Menar du att provet saknar bevisvärde därför att det inte går att avgöra om offrets DNA är avsatt i blod eller saliv?

Det är bättre att läsa sakkunnigutlåtandet direkt eftersom det inte går att avgöra helt säkert från referaten vad som sagts på plats eller vad vittnet velat förklara. Vad gäller prov från tops S193 så gäller att

Indikation på blodförekomst erhölls, vid utförd DNA-analys påvisades DNA. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar extremt starkt för att del av DNA:t kommer från L*na W*sstr*m (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

I detta utlåtande nämns ingen osäkerhet om DNA från båda parter är avsatt i blod eller saliv i den misstänkta blodfläcken. Men alla inser att en sådan osäkerhet kan finnas när man studerar små förekomster av DNA i en svårbedömd fläck. Måste man då skriva ut i sakkunnigutlåtandet att det finns en sådan osäkerhet och spelar den någon roll i bevishänseende?

Det viktiga är snarare att avgöra om mängden DNA är signifikant och inte kan förklaras med att offret bara lånat skon vid ett tidigare tillfälle. Nu vet jag inte heller vad som sades om detta från referaten.
Citera
2020-03-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Läser "scribble" från igår om just detta.
Finner det intressant att flera av testerna reagerade på tvättmedlet - kan det betyda att "någon" försökt tvätta rent med tvättmedel runt om i tvättstugan?
Eller betyder det bara att det är mycket tvättmedel som virvlat kring och så att säga stör undersökningen?

"Man tar vad man har", tvättmedlet låg väl närmast till. Han kan ha skrubbat och trott att allt var klappat och klart. En Karl reder sig, fast inte alltid så bra?
Japp, jag tror att han försökt sanera.
Citera
2020-03-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men undrar om det inte var svårt att se att just 17 slag hade gjorts ?

Nej, det är inga svårigheter för en obducent att kunna se hur
många slag som offret har utsatts för.
Citera
2020-03-24, 18:05
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag tillhör de människorna som ifrågasätter SD:s egen berättelse och jag anser att det faktiskt finns en anledning till detta ifrågasättandet.

Mvh/ @JokerMannen

Benägen att hålla med. För mig främst för att hans historier är helt bisarra och galna och att han ändrar sig hela tiden.
Citera
2020-03-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Mvh/ @JokerMannen
Då tillhör du de förnuftiga. Att han tar tillbaka och ändrar sig, visar att han försöker få sin historia att gå ihop med den förundersökning han fått sig tillhanda. Att han sen inte heller har klart minne vad han ljugit om är ju också en del i indiciesummeringen så småningom.

Nå, bara att luta sig tillbaka med popcorn-påsen.
Citera
2020-03-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Gömde och gömde, det stod på altanen bland andra skor och han bodde hos svärföräldrarna när de kom hem från USA. Så kanske inte helt orimligt att de fanns där? (AB 147/406)
Om det stämmer som EGT skrev för ett tag sen så missade polisen att beslagta hans skor vilket betyder att han haft god tid på sig att tvätta dem ett par gånger? Där stod en drös av foppatofflor men bara ett par sneakers.
Sen undrar jag om någon förstod diskussionen mellan SD och JG ang att han skulle reklamera ett par skor? Vidare sa SD i den chatten något i stil med att det var de skorna som var viktiga för polisen el något sånt. Minns inte hur han skrev det. Vad jag förstod var de skorna mer åt det svarta hållet medans de andra är mer klarblåa/kornblå. Någon som har koll på detta?
Citera
2020-03-24, 18:26
Medlem
Det skär i hjärtat att läsa rättsläkarnas 1a utlåtande på mord/fyndplatsen. (Aktbilaga 149).

Den skräcken och smärtan Lena måste ha känt sina sista minuterna i sitt liv.
Senast redigerad av zilvereko 2020-03-24 kl. 18:40.
Citera
2020-03-24, 18:36
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
För ett prov som togs inuti plösen så erhölls en indikation för blodförekomst samt DNA från två personer. Det finns också viss bevisning från försvaret som visar att den misstänkte själv kan ha blött ner skon vid ett tidigare tillfälle. Rent hypotetiskt skulle offrets DNA därmed även kunna vara saliv eller någon form av sekret, även om blod är troligare.

Frågan är egentligen bara varför blod skulle vara ett fullgott bevis för ett mord, medan saliv eller sekret inte skulle vara det? Om gärningsmannen flyttar på kroppen och huvudet med foten så kan det lika gärna hamna saliv (eller sekret) på skon.

Nja, blod är vål inte ett fullgott bevis för mord om det inte binder en MT till brottsplatsen vilket detta fall är ett bra ex på.
Skinnaden mellan blod och saliv/sekret är att det förra kräver penetrering av huden och ges stötte tyngd eftersom BO var sönderpenetrerad. Vilket som så bör den aktuella besudlingen tidsbestämmas för att alls knytas till BP.

Talande för vartåt det barkar är väl att detta är den starkaste länken i Åkl f.ö.v.r tunna och oändliga indiciekedja?

Att Tr går att insinuations-dupera som dom blodtörstiga tanterna i tråden är inte osannolikt men att HovR dömer honom på vad som hitills framkommit ställer jag mig tveksam till.
Tråden poh FUP har i flertusensidigt hörsägen och skvaller en del gemensamt.
Citera
2020-03-24, 18:42
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det skär i hjärtat att läsa rättsläkarnas 1a utlåtande på plats. Aktbilaga 149.

Fy fan vad hon måste ha lidit innan hon dog, man blir fanimej tårögd av att läsa
Citera
2020-03-24, 18:45
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nja, blod är vål inte ett fullgott bevis för mord om det inte binder en MT till brottsplatsen vilket detta fall är ett bra ex på.
Skinnaden mellan blod och saliv/sekret är att det förra kräver penetrering av huden och ges stötte tyngd eftersom BO var sönderpenetrerad. Vilket som så bör den aktuella besudlingen tidsbestämmas för att alls knytas till BP.

Talande för vartåt det barkar är väl att detta är den starkaste länken i Åkl f.ö.v.r tunna och oändliga indiciekedja?

Att Tr går att insinuations-dupera som dom blodtörstiga tanterna i tråden är inte osannolikt men att HovR dömer honom på vad som hitills framkommit ställer jag mig tveksam till.
Tråden poh FUP har i flertusensidigt hörsägen och skvaller en del gemensamt.

Hmmm Snoris här kommer en s k blodtörstig tant och undrar vad du har för teorier om skon och den sönderpenetrerade porr pastorn? Hur menar du att dna i riktlig mängd skulle kunna kommit på skon? Jag betvivlar att hon haft sex med skon. Eller spottat eller dräglat på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in