2020-03-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Återigen nej. Polstjärnan och vinkeln till satelliter är bevis för att jorden inte är platt, det är inga bevis för att jorden är rund.

Och nej, det är inga fabricerade argument. Det är observationer som vi alla kan göra, vi kan alla mäta polstjärnans vinkel över horisonten. Och eftersom observationerna inte går att förklara på en platt jord så har vi evidens för att jorden inte är platt.

Observationerna visar att Polstjärnans höjd inte går att bestämma. Eftersom linjerna inte möts i objektet Polstjärnan visar det att höjden inte går att bestämma. Är inte det ironiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Vi vet att du vill påstå det... det är knappast någon som har missuppfattat din tro.

Men eftersom hundratals evidens visar att du har fel så faller dina påståenden platt.
Jag har inte sett ett enda bevis för att jorden skulle vara rund, med tanke på att du med andra nu övergått till att kalla det evidens visar ju att du sänkt kraven för att bevisa din kults uppfattning om jordens form.
Citera
2020-03-24, 12:56
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du kan när som helst sluta att diskutera med mig, när du slutar att diskutera med mig faller tråden i glömska. Ditt uppdrag är då fullbordat!

Jo, du har upprepat detta med det avtagande trycket som övergår i nära noll under många år nu, men du lyckas aldrig producera bevis för detta fallande tryck som övergår i nära noll.

Du kan själv konstatera sjunkande lufttryck genom att ta en barometer av valfri typ och åka upp i en hög byggnad eller uppför en bergssida. Det räcker med så lite som en tur över Hallandsåsen för att det ska vara märkbar skillnad. Du kan alltså producera dina egna bevis men du vill inte för att det visar att det faktiskt finns ett fallande lufttryck. Om du har råd kan du åka till alperna. Andra bra resmål är Machu Picchu och Åre men alperna är lika höga.
Citera
2020-03-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du kan själv konstatera sjunkande lufttryck genom att ta en barometer av valfri typ och åka upp i en hög byggnad eller uppför en bergssida. Det räcker med så lite som en tur över Hallandsåsen för att det ska vara märkbar skillnad. Du kan alltså producera dina egna bevis men du vill inte för att det visar att det faktiskt finns ett fallande lufttryck. Om du har råd kan du åka till alperna. Andra bra resmål är Machu Picchu och Åre men alperna är lika höga.

Här är animerad bild på ditt fallande lufttryck bredvid vakuum. Tryck bredvid vakuum. Kan vi nu få se bevis för detta hur är möjligt!

https://duckduckgo.com/?q=earth+in+space&t=canonical&iax=images&ia=images
Citera
2020-03-24, 13:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Återigen så är du på mina inlägg som inte är riktade till dig och som vanligt ingen substans utan bara angrepp på mig. Tack för allt arbete du lägger ner på att göra tråden underhållande!

Bongoman sade just att att rymdens vakuum existera bredvid jordens atmosfär, att atmosfären skulle övergå i vakuum är bredvid. Utan en avskiljande barriär är bredvid.

Mm, du får ju hålla isär begreppen här. Atmosfären befinner sig naturligtvis intill rymdens (nära) vacuum.

Men det jordens atmosfärstryck finns inte intill vacuum.
Fast detta vet du ju redan, men eftersom du inte kan hitta ett vettigt motargument fortsätter du även här att låtsas inte begripa våra argument.

Och samtidigt som du tjafsar här kom solen upp över horisonten i öster, och ikväll går den ner bakom horisonten i väster.
Citera
2020-03-24, 13:13
Medlem
Citat:
… men du lyckas aldrig producera bevis för detta fallande tryck som övergår i nära noll.

Bevis?
Jodå, det är bara att köpa en barometer och klättra upp på ett berg. Nöjer du inte med det får du skaffa dig ett flygplan eller en väderballong så du kan mäta på högre höjd.

Hur är det själv då? Har du något bevis för att lufttrycket inte minskar med stigande höjd?
Citera
2020-03-24, 13:15
Medlem
Citat:
Observationerna visar att Polstjärnans höjd inte går att bestämma. Eftersom linjerna inte möts i objektet Polstjärnan visar det att höjden inte går att bestämma. Är inte det ironiskt?

Ironiskt???
Eftersom linjerna inte möts är det ett evidens för att jorden inte är platt.
Citera
2020-03-24, 13:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag förnekar att det finns bevis för att tryck kan existera bredvid vakuum, jag säger inte att det inte möjligt.
Jag säger att det inte finns bevis för ett sådant påstående.
Det är möjligt, men det är ett irrelevant påstående som inte har något med atmosfären att göra.
Citera
2020-03-24, 13:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det fetade = bredvid..
Ja, men det stod att tryck som är "nära vakuum" är bredvid atmosfär med nästan lika lågt tryck.
Det stod inte att vakuum finns bredvid trycksatt atmosfär.
Citera
2020-03-24, 13:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, du har sagt det i ett decennium nu, när ska vi få se vakuum bredvid tryck utan barriär. Jag säger inte att det inte existerar, men jag skulle gärna vilja se det.

Tack på förhand!
Vi säger också att det inte existerar vakuum bredvid tryck.
Vi säger till och med att vakuum inte existerar.
Det finns inget att se.
Citera
2020-03-24, 13:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Bongoman sade just att att rymdens vakuum existera bredvid jordens atmosfär, att atmosfären skulle övergå i vakuum är bredvid. Utan en avskiljande barriär är bredvid.
Nej så är det inte. Nu ljuger du eller missförstår medvetet.
Bongoman sa att "nära vakuum" är bredvid atmosfär ned nästan lika lågt tryck som rymdens "nära vakuum".
Citera
2020-03-24, 13:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, du har upprepat detta med det avtagande trycket som övergår i nära noll under många år nu, men du lyckas aldrig producera bevis för detta fallande tryck som övergår i nära noll.
Det är du som ska producera bevis för att atmosfären tryck slutar att avta med stigande höjd.
Citera
2020-03-24, 13:39
Medlem
Citat:
Jag har inte sett ett enda bevis för att jorden skulle vara rund, med tanke på att du med andra nu övergått till att kalla det evidens visar ju att du sänkt kraven för att bevisa din kults uppfattning om jordens form.

Jo vi vet... vissa bevis förstår du inte och de flesta förtränger du. Men det innebär faktiskt inte att det inte finns massor med observationer som vi kallar bevis.

Och vad som är slående är att du inte kan bemöta de bevis som finns och ännu mindre falsifiera bevisen/evidensen. I stället för att föra en saklig diskussion så ägnar du dig mest åt flams och trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in