2020-03-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag förnekar att det finns bevis för att tryck kan existera bredvid vakuum, jag säger inte att det inte möjligt.
Jag säger att det inte finns bevis för ett sådant påstående.

Du har helt rätt, det finns inga bevis för att normalt lufttryck kan existera bredvid vakuum. Och detta av den enkla anledningen att det är omöjligt: vakuum kan inte existera bredvid normalt lufttryck.

Kan vi släppa det nu?

Citat:
Jag bryr mig om lögner och ditt argument är en lögn.

Vilka lögner är det?
Att lågt tryck kan existera bredvid lägre tryck? Att lufttrycket faller med stigande höjd? Att 1 bar kan existera bredvid 0,99 bar? Att lufttrycket på 50km höjd är väldigt nära 0? Att saker dras mot jorden?

Nej det är inga lögner och det är något som vi har observerat hur många gånger som helst.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-24 kl. 11:56.
Citera
2020-03-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Varför fortsätter du ljuga om att jag använder Polstjärnan i mitt exempel?

När det gäller Globen använde jag en stolpe och en lina samt mätning av vinkeln mellan linan och stolpen i dess topp och du höll med om att den metoden fungerar för att bekräfta att Globen inte är platt.
I exemplet med tv-sändare i skyn (ballong i fix-position eller satellit) ersätter lodlinjen stolpen och siktlinjen mellan sändaren och betraktaren ersätter linan.
Mätning av vinkeln mellan lodlinje och siktlinje blir detsamma som att mäta vinkeln mellan stolpe och lina.
På samma vis som det går visa att Globen inte är platt så visar det att jorden inte är platt.

Du verkar fortfarande tro att denna diskussion handlar om att bevisa att jorden är rund, trots att du fått förklarat att den handlar om en metod som ger stöd åt det faktum att jorden inte är platt.
Missförstår du medvetet, eller förstår du helt enkelt inte det?

Jag är inte det minsta arg, men du är en jävla lögnare och lägger ord i mun på andra.
Visa var jag ljugit?
Det är klart att du är arg, det är ju därför du är här och försvarar din religion.

Ditt exempel på globen visar bara att du tar en vinkel från en platt yta och sedan lägger dem på sfär, vilket resulterar i att snörena blir längre på sfären. Varför blir snörena längre? För att vinklarna ursprungligen reflekterar en platt yta.

Du har fabricerat ett argument för att stödja din tes om att jorden är rund, och självklart måste du ihärdigt hävda att det inte handlar om att bevisa att jorden är rund, utan att bevisa att den inte kan vara platt. Enbart retorik.
Självklart kan du inte producera ett enda exempel ur verkligheten på detta utan enbart teoretiska resonemang.

Det är kanske kul med globjorden, rymden, star wars och sånt, men tyvärr måste jag meddela att det var bara en lögn.
Citera
2020-03-24, 12:14
Medlem
Citat:
.
… Du har fabricerat ett argument för att stödja din tes om att jorden är rund...

Återigen nej. Polstjärnan och vinkeln till satelliter är bevis för att jorden inte är platt, det är inga bevis för att jorden är rund.

Och nej, det är inga fabricerade argument. Det är observationer som vi alla kan göra, vi kan alla mäta polstjärnans vinkel över horisonten. Och eftersom observationerna inte går att förklara på en platt jord så har vi evidens för att jorden inte är platt.

Citat:
Det är kanske kul med globjorden, rymden, star wars och sånt, men tyvärr måste jag meddela att det var bara en lögn.

Vi vet att du vill påstå det... det är knappast någon som har missuppfattat din tro.

Men eftersom hundratals evidens visar att du har fel så faller dina påståenden platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-24 kl. 12:18.
Citera
2020-03-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men för den diskussionen med någon som hävdar det då. Att du häver ur dig detta här blir bara ännu en löjlig grepp från din sida. Hitta någon som påstår att gastryck finns intill vacuum, så kan väl ni börja diskutera detta själva. Här tjänar det inget till.
Senast Bongoman.

Citat:
Maila dem som står bakom den sidan då, så kan du bemöta det som sägs här i tråden. Är det pga du inte längre hittar plattjordklipp på Youtube du börjat hänga på den sidan?

Jag använder sidan för att den tydligt demonstrerar globjordens ad-hoc argument. Om jag inte minns fel så var det madtop som först länkade till sidan som bevis för att jorden var rund. Nu har jag visat har argumentet är ogiltigt. Be madtop att maila dem och skyndsamt ta ned den.

Citat:
Om dina 'ärenden' är att framstå som ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så har du redan etablerat den föreställningen, men fine, kör på du. Det går ju så bra tycker du.

Det är tack vare min neuropsykiatriska funktionsnedsättning som du svarar på mina inlägg som inte är riktade till dig. Jag håller just nu på avprogrammera dig från globjordskulten. Jag förstår att det känns tungt nu, men det lättar snart!
Citera
2020-03-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
I en "behållare" är trycket konstant.
Och eftersom lufttrycket sjunker med stigande höjd vet vi att det inte finns en "behållare".

Tänk så enkelt det är att falsifiera ditt svammel om ostkupor.

Normalt atmosfärstryck (1 bar) kan inte existera bredvid vakuum. Däremot så kan 0,002 bar existera bredvid 0,001 bar.

Nopp. Det är bara plattjordare som påstår det.

"Globmodell" påstår att lufttrycket succesivt sjunker med stigande höjd, modellen påstår att lågt tryck kan existera bredvid lite lägre tryck som kan existera bredvid ännu lägre tryck.

Ovan är förövrigt inte påståenden utan observerad fakta. En vanlig enkel höjdmätare fungerar enligt ovan princip och eftersom höjdmätare fungerar vet vi att lufttrycket avtar med stigande höjd.
Ja, du har sagt det i ett decennium nu, när ska vi få se vakuum bredvid tryck utan barriär. Jag säger inte att det inte existerar, men jag skulle gärna vilja se det.

Tack på förhand!
Citera
2020-03-24, 12:21
Medlem
Citat:
Skäms du inte att behöva blanda bort korten för att vidmakthålla din lögn?
Är det inte du som borde skämmas över din okunskap?
Citera
2020-03-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ja, du har sagt det i ett decennium nu, när ska vi få se vakuum bredvid tryck utan barriär. Jag säger inte att det inte existerar, men jag skulle gärna vilja se det.

Tack på förhand!

Det existerar inte och du kommer aldrig att få se det.
Citera
2020-03-24, 12:25
Medlem
Citat:
Det kan du ju prata dig blå om, men gör det då med dem som hävdar detta. I tråden finns det ingen om påstått det.
Återigen så är du på mina inlägg som inte är riktade till dig och som vanligt ingen substans utan bara angrepp på mig. Tack för allt arbete du lägger ner på att göra tråden underhållande!

Bongoman sade just att att rymdens vakuum existera bredvid jordens atmosfär, att atmosfären skulle övergå i vakuum är bredvid. Utan en avskiljande barriär är bredvid.
Citera
2020-03-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det är omöjligt at vakuum övergår i högt tryck. Innan du förstår vad tryck egentligen är kommer du aldrig att förstå hur atmosfären fungerar.

Den korta förklaringen är att tryck är atomer i rörelse.

Ju fler atomer, ju högre tryck. Ju mer energi, vilket innebär rörelse, ju högre tryck. En kall gas rör sig mindre än en varm gas. Därför kan samma antal atomer utöva högre eller lägre tryck beroendes på temperatur. Har du hört talas om ångpannor? Vet du hur de fungerar?

Är antalet atomer och temperaturen samma på jordytan som de är i jonosfären?
Det du säger låter rimligt, har du ett exempel när ditt tryck övergår i vakuum? Om inte så är det ju bara teoretiskt.
Citera
2020-03-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Skäms du inte att behöva slå knut på dig själv för att slippa bli avslöjad? Du har än så länge inte producerat ett enda bevis, inte ens ett försök, att visa en enkel teori som visar att du kanske har lite rätt. Du har aldrig svarat på en enda fråga eller bemött argument på ett konstruktivt sätt. Du avfärdar precis allt utan att precisera grunderna för avfärdandet. Du beskyller alla andra för att vara oärliga men det är du som är oärlig.

Kom igen nu, visa vad som är fel.
Jag har visat att ditt argument är ogiltigt, konstruerat avsikt att förleda människor att tro att jorden är en boll som svävar i universum. Ditt efterblivna svar på mitt avslöjande om din lögn är att jag ska visa som är istället. Jag bryr mig inte om jorden är platt eller rund, jag bryr mig om lögner.

Ditt påstående om att jordens atmosfär övergår i rymdens vakuum är bara teoretiskt, att då hävda att det är sant är lögn.
Citera
2020-03-24, 12:38
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Det du säger låter rimligt, har du ett exempel när ditt tryck övergår i vakuum? Om inte så är det ju bara teoretiskt.

Ja, jordens atmosfär. Du kan även testa principen med en hög bägare med svavelhexafluorid.
Citera
2020-03-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du har helt rätt, det finns inga bevis för att normalt lufttryck kan existera bredvid vakuum. Och detta av den enkla anledningen att det är omöjligt: vakuum kan inte existera bredvid normalt lufttryck.

Kan vi släppa det nu?

Vilka lögner är det?
Att lågt tryck kan existera bredvid lägre tryck? Att lufttrycket faller med stigande höjd? Att 1 bar kan existera bredvid 0,99 bar? Att lufttrycket på 50km höjd är väldigt nära 0? Att saker dras mot jorden?

Nej det är inga lögner och det är något som vi har observerat hur många gånger som helst.
Du kan när som helst sluta att diskutera med mig, när du slutar att diskutera med mig faller tråden i glömska. Ditt uppdrag är då fullbordat!

Jo, du har upprepat detta med det avtagande trycket som övergår i nära noll under många år nu, men du lyckas aldrig producera bevis för detta fallande tryck som övergår i nära noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in