2020-03-24, 11:39
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är data från ett flertal länder som utvärderats på ett vetenskapligt sätt. Man mäter tex upp mörkertalet med vetenskapliga metoder. Du kan även se samma mönster hos den slutna populationen på båten Birka Princess utanför Japan, även om populationen där inte är representerativ.

Fint att du är rädd om dig! Måtte Gud vaka över dig!

Ok, jag förstår. Dock hoppas jag att Sverige skall drabbas litet mindre hårt då man förhoppningsvis har en befolkning som generellt sett tar något färre risker(Inte kindpussas så mycket samt i viss mån förvarnade). Att man kanske kan få viss flockimmunitet genom att man inte stängt skolor. Att det är ett land med rätt låg befolkningstäthet. Och att att man i allmänhet inte bor tre-fyra generationer i samma boende. Eventuellt också en generellt sett god folkhälsa.

Jag är generellt sett intresserad av matte och statistik så jag fattar grunderna, men om man tex ser på de deterministiska modeller som finns(tex den där diff-ekvationen) så beror ju variablerna på en lång rad olika saker som tex de ovanstående.

Önskar även dig all lycka och en ängel på ena axeln
Citera
2020-03-24, 11:39
Medlem
Var tvungen att gå och handla mat idag. Har inte varit på någon affär på två veckor, blev nästan chockad av att se att hyllorna är nästan tomma på allt utom mejeriprodukter. pasta slut, konserver stod några enstaka stora bullens varmkorv... till och med chips började se utplockat ut.

Fungerar inte matleveranser i landet eller prioriterar man enbart stora marknader nu?
Citera
2020-03-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
119,109
Cases which had an outcome:
102,524 (86%)
Recovered / Discharged

16,585 (14%)
Deaths

De allra flesta som smittas rapporteras ju inte.

Tror du på allvar att 14% av de som smittas dör?
De officiella siffrorna uppskattar dödsfrekvensen till mindre än 1%, men jag tror även det är för högt pga så många smittade inte ens visar symptom.

I Tyskland testar man fler människor och där är dödsfrekvensen 0,3%.

Sydkorea har testat cirka 300 000 personer. Av 8500 smittade har 81 dött, alltså även där en nivå under 1%, men jag tror många som haft smittan aldrig testats.

Förutom det så är det kanske mer intressant hur många "friska" människor som dör. Att personer dör som ändå är svårt sjuka eller mycket gamla och hade dött inom 1-2 år är egentligen inte så viktigt ur ett ekonomiskt perspektiv.
Citera
2020-03-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Nei. Men de har endret skiftplanene. Alle jobber nå 3 uker på og 3 uker av. Vanlig skift for de fleste er 2 uker på og 4 av. Det er for å minske rotasjonen på mennesker. (Gift med en oljemann)

Hei, tack för svar!

Intressant!

Jag som är helt okunnig tillskillnad från dig kanske kan svara på följande:
Krävs det verkligen ett 20-30 tal helikoptrar i flera dygn, non stop, att ändra om i personalen på riggarna? Låter helt galet att det skulle vara så omfattande många människor som ska bytas ut.

Det om något är ju smittorisk - att sitta inpackade i en helikopter?
Citera
2020-03-24, 11:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
119,109
102,524 (86%)
Recovered / Discharged

16,585 (14%)
Deaths

Ja, hittills, gällande bara dem som varit så sjuka att de registrerats av sjukvården eller testats när de ankommit till ett land .

Men SARS 2 covid-19 smitta kan också ge relativt milda, milda eller inga symptom alls!
Först när vi vet hur stor andel av ett lands befolkning elker världens befolkning som blivit smittade totalt sett, så kan man börja spekulera om dödlighet. Men fullständigt facit får vi först i efterhand.

Jag tror dock att dödligheten i Sverige för covid-19 blir väldigt låg, då, i princip, hela befolkningen kommer att smittas. Dödlighetenn kommer att bli klart lägre än de 37 000 som den spanska sjukan skördade i vårt land.

Globalt kommer vi att få se betydligt värre dödstal. Kanske 1 procent av världens befolkning Men ändå en mindre andel än de 3 procent som den spanska sjukan skördade. I
absoluta tal kan man dock, m a.o, tyvärr, komma att överträffa den farsoten. Givet att man i många länder saknar kunskaper och utrustning för att hålla liv i människor som drabbats av ett virus som vi saknar immunitet emot.
Citera
2020-03-24, 11:41
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

De officiella siffrorna uppskattar dödsfrekvensen till mindre än 1%, men jag tror även det är för högt pga så många smittade inte ens visar symptom.

Sydkorea har testat cirka 300 000 personer. Av 8500 smittade har 81 dött, alltså även där en nivå under 1%, men jag tror många som haft smittan aldrig testats.

Förutom det så är det kanske mer intressant hur många "friska" människor som dör. Att personer dör som ändå är svårt sjuka eller mycket gamla och hade dött inom 1-2 år är egentligen inte så viktigt ur ett ekonomiskt perspektiv.

Resultatet just nu för Tyskland;

CLOSED CASES
583
453 (78%)
Recovered / Discharged

130 (22%)
Deaths
Citera
2020-03-24, 11:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Högsjö är intressant eftersom byn bara har 700 invånare. Många hade varit sjuka i ""influensa"" veckan innan. Förmodligen har många i byn redan haft corona och tillfrisknat på egen hand. Dödsfallen är de tre som var svagast, kol, hjärtinfarkt etc.

Fast det är ju helt oväsentligt hur många som bor där. Det var en familj i USA med där fyra nu avlidit i covid-19. Alla typiskt amerikanskt överviktiga och i dålig kondition trots inte alltför hög ålder.

https://nypost.com/2020/03/19/fourth-person-in-nj-family-has-died-from-the-coronavirus/
Citera
2020-03-24, 11:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Rapport från Stockholm

Förra veckan och veckan innan verkade folk ta det mer på allvar.

Shoppingcenter tomma osv.

Denna veckan är det annorlunda, som att den allmänna uppfattningen är att det har ”gått över nu”.

Gott om folk överallt helt plötsligt

Skyll på media och regeringen, media säger att allt måste vara öppet och att alla måste stötta och konsumera så alla företag kan suga åt sig de sista lilla av svenska folket innan det blir värre ekonomiska tider.

Då sitter svensken där och säger; ”fan jag kanske borde ha sparat istället”.

Samtidigt som regeringen förminskar och inte tar tag i kraftiga åtgärder.. det här kommer sluta med att en stor del svenskar snabbt kommer bli sjuka (kolla bara Stockholms kollektivtrafik) och det kommer bli BOOM sen är sjukvården kollapsad.

Merkel trodde ca 70% av tyska folket skulle bli smittade utan åtgärder, det är åt det hållet vi går i Sverige med denna utveckling och nonchalans och naivitet från folket.
Citera
2020-03-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag mår bra nu men på Söndag är min 8 dag så då kanske man faller ihop. Den psykiska stressen är olidlig nu.

Ah, usch, förstår det.
Förhoppningsvis kommer det gå bra.
Håller tummar o tår för dig!
Citera
2020-03-24, 11:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Resultatet just nu för Tyskland;

CLOSED CASES
583
453 (78%)
Recovered / Discharged

130 (22%)
Deaths

Som du se, ovan i mitt inlägg, så kan du inte räkna så!
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Väl avvägda argument biter inte på domedagsprofeterna här inne, de tror att alla som smittas måste söka vård eller dö. Sen har du de som är så rädda på grund av profeterna och medias skeva rapportering att det är omöjligt att föra resonemang med dem.

Hoppas detta går över snabbt nu så vi kan återgå till vardagen och planera för när en riktigt farlig pandemi slår till.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
En fråga bara. När vi skippar ekonomin och bara satsar på att samla proffessionerna (läkare, ssk och allt du vill), vad är det som betalar detta?
Var ska strömförsörjning komma ifrån. Vad ska betala mediciner och sjukhusmaterial?
Poängen här är att det hänger ihop.

Att hålla ekonomin flytande är detsamma som att kunna erbjuda sjukvård. Att hålla ekonomin flytande är detsamma som att hålla våra sjuksköterskor friska.

Sen tycker jag såklart att man skulle kunna använt ekonomin för att förbättra sjukvården sedan långt innan. Men andra saker spelar in här också. Som t.ex. politiska beslut (inkompetens?) osv.

Vi släppte tanken på samhälle och dess invånare som prio ett för många decienner sen och övergick till ett marknadsliberalt samhälle.
Ett samhälle där skattepengar ska transfereras till företag och de redan rika.
Det är som att adeln har återuppstått iom med EU-projektet.

Ja men efterfrågan i den ekonomin vi nu ska rädda har ju sjunkit drastiskt. På dig låter det som att vi ska rädda en ekonomi där det inte finns någon efterfrågan (idag)? Är det inte vettigare att satsa allt vi kan nu skapa en mer hållbar ekonomi, där man tex ökar satsningen på IT sjukvård, och sånt som ger mervärde både idag och i morgon. Börsen kommer nog bara byta inriktning och jag tror att man efter den här nedgången kommer satsa mer långsiktigt då man ser vilka konsekvenser det kan få snabbt med den stora servicesektorn. '

Varför investerar man inte i personal som kan jobba inom vården tex. Det kommer ju skapa rubriker att Sverige har avancerad sjukvård som kommer locka investerare mer långsiktigt. Som det är nu, är ju ekonomin uppbyggd på kapital i bankerna och övervärderade flashiga bostadsrätter, samtidigt som man har en underbyggd sjukvård. Börsen och ekonomi är ju inget vetenskapligt fakta, det är ju olika teorier där tillit är viktigast. Frågan är om vi kan bygga vår ekonomi på besöksnäring, och upplevelse, investeringar i bostäder när omvärlden tittar på oss och frågar sig vad som händer om de (investerarna), eller deras anställda kan få vård i Sverige om det händer något sånt här igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in