2020-03-24, 11:29
Medlem
Kommunen borde skicka ut sjuksköterskor ute i Järva och testa alla och sedan plocka in alla positiva och sätta dem i karantän. Enda sättet att få stopp på detta. Jag tror även att Somalierna skulle uppskatta en satsning på dom.
Citera
2020-03-24, 11:29
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant. Rökning förvärrar, då är det rimligt att även luftföroreningar förvärrar.

Båda orsakar oxidativ stress. Virusinfektioner orsakar också oxidativ stress. Behandling med höga koncentrationer syrgas under tryck orsakar också oxidativ stress. Kan man börja skönja ett mönster? Är det någon som tänker på att ge patienterna lite antioxidanter?
Nej. När patienter får syrgas mäts syrgasmättnad i blodet. Är den för hög så minskas halten (kan högst vara 100%). Sedan att syrgas känns obekvämt i näsan efter ett tag är en annan sak. Det har med slemhinnorna att göra. De sjukaste får näring via dropp så de får i sig sina vitaminer och mineraler med TPN (Total Patenteral Nutrition). Det sistnämnda är nog mer för de i respirator. Annars innehåller näringsdrycker och liknande som ges till mindre sjuka på sjukhus en del vitaminer.

/från en som haft syrgas nog 25 gånger och intuberats några gånger.
Citera
2020-03-24, 11:31
Medlem
sannes avatar
Alltså tänk med mig, är det inte omöjligt att rädda besöksnäringen, hotell resturang?

Det kommer väl ta lång tid innan folk åker till "storstan" och har en weekend, speciellt som Stockholm är har sån smittspridning.

När kommer folk vilja åter hålla på och resa och shoppa som vanligt? Såg att HM gick upp i morse på börsen?

Tror ni inte detta kommer ha en mer djupgående effekt på våra ekonomiska mönster än vad de verkar tro? De verkar tro att får de 2 månader efterskänkta skatter så kommer allt igång igen i juni.

Vad tror ni?
Citera
2020-03-24, 11:31
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Trenderna på börsena är nästan desamma speciellt i Europa.
USA har nästan största påverkan just nu +5% nu sedan igår. (futures max 5% per dag tillåtet)

Varför? ETF. Indexhandel drar med övriga. Vissa aktier är svagare medan andra starkare.

Apokalypsen är redan inprisad, mindre tecken på nedgång av smittade gillar börsen förstås.
Botten är i princip nådd, om inte vi permanent ska stoppa näringslivet.
Fyndlöpare,,, osv osv.

Dom flesta tror nog att det här är borta om någon månad, mao finns det bra med slantar att göra nu.
Senast redigerad av Yinool0401 2020-03-24 kl. 12:10.
Citera
2020-03-24, 11:32
Medlem
Nu fick jag svar på vrf Tyskland ej har stigit i dödsantal. Tydligen så ligger de efter de mest hård drabbade länderna. Av 29000 har bara 423 återhämtat sig.

Kan vara drf den hårda lagen kom t. De vill ej att Tyskland ska bli nya Spanien.
Citera
2020-03-24, 11:33
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är så kontraproduktivt. Att satsa alla pengar inom ekonomin, istället för att mobilisera hela samhället (alla läkare, ingenjörer, IT), för att bekämpa virus och visa upp en stark enad sammanhållning för att bekämpa virus i första hand. Vi är så exportberoende så vi måste kunna visa att Sverige har en bra krisberedskap. De flesta länder iallafall i Europa undrar vad vi pysslar med, och investerare kommer dra sig undan när de ser att vi har 10 olika myndigheter som ska samorda, och samordna igen.

Detta velande med våra regler och vårt öppna samhälle kommer inte gagna ekonomin, eftersom de kommer se att vi faktiskt hade chansen (med erfarenheter ifrån både Kina och Italien), att göra en stark enad insats och sen föll det på att alla stadsministern måste lyssna på en myndighet innan han kan göra något i en kris. Tror vi kommer få dåligt rykte. Vi som är så duktiga på teknik, och har varit världsledande i forskning osv.
En fråga bara. När vi skippar ekonomin och bara satsar på att samla proffessionerna (läkare, ssk och allt du vill), vad är det som betalar detta?
Var ska strömförsörjning komma ifrån. Vad ska betala mediciner och sjukhusmaterial?
Poängen här är att det hänger ihop.

Att hålla ekonomin flytande är detsamma som att kunna erbjuda sjukvård. Att hålla ekonomin flytande är detsamma som att hålla våra sjuksköterskor friska.

Sen tycker jag såklart att man skulle kunna använt ekonomin för att förbättra sjukvården sedan långt innan. Men andra saker spelar in här också. Som t.ex. politiska beslut (inkompetens?) osv.

Vi släppte tanken på samhälle och dess invånare som prio ett för många decienner sen och övergick till ett marknadsliberalt samhälle.
Ett samhälle där skattepengar ska transfereras till företag och de redan rika.
Det är som att adeln har återuppstått iom med EU-projektet.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
O fy fan! Här kommer samma förlopp beskrivet igen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad
Jaha. Aldrig ska man få vara glad. Jag tänkte att nu när det gått 8 dagar och feber gett med sig och jag känner mig skapligt frisk så kunde man vara glad. Har fortfarande ont i bröstet och är jävligt trött så fort jag rör mig men ändå mkt bättre än tidigare. Men det är tydligrn skitsamma då. Kul..
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Nu fick jag svar på vrf Tyskland ej har stigit i dödsantal. Tydligen så ligger de efter de mest hård drabbade länderna. Av 29000 har bara 423 återhämtat sig.

Kan vara drf den hårda lagen kom t. De vill ej att Tyskland ska bli nya Spanien.

Exakt. Norra delen av Europa fick samhällsspridning ca 1-3 veckor efter syd europa beroende på land.
Citera
2020-03-24, 11:34
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
EXAKT!

Hade världen insett detta redan i början. Stoppat upp alla flyg + låta folk vara där de är DÅ.

90% av alla länder hade redan varit utan smitta och sjukvården hade haft 4- 5 % beläggning.

Det och BARA det hade stoppat SARS-Cov-2

Nu är detta en rullande bil i allt brantare nedförsbacke i varenda land.

Varje land drar i handbromsen med olika styrka och de som drar hårdast vinner.

Men Sverige med vår chaufför Stefan L... rullar på med glad och trevlig musik till alla i bilen.

Så att folk känner sig trygga och glada och tror att inget kan hända.

Men...

/

Precis. Sverige hade en lucka på ett par månader att klara sig bäst i världen från smittan. När man satte 7 miljoner människor i karantän i Wuhan förstod alla att det här kommer aldrig att sluta väl. Alla vanliga människor alltså. Inte smittskyddsforskarna på Folkhälsomyndigheten.

Så vad hade man kunnat göra? Några enkla åtgärder. Stäng gränsen för alla utom medborgare och personer med uppehållstillstånd. Inför fyra veckor tvångskarantän i nedlagda manskapsbaracker eller andra isolerade platser. Långtradartrafik till landet skulle regleras på särskilt sätt, byte av chafför vid gränsen eller liknande. Låta försvaret vakta gränsen mot Norge, Danmark, Finland.

Alla dom här åtgärderna skulle framstå som nästan blygsamma idag. Men för två månader sedan var det science fiction. Regeringen hade fått en utskällning av experterna för att vara paranoida, och Stefan Löfvén hade gjorts till åtlöje.

Hade vi kunnat förhindra en allmän smittspridning i landet? Nej.

Hade vi kunnat skjuta upp smittspridningen? Ja, absolut. Vi hade sluppit alla Coronasjuka Italienresenärer och hade kunnat skjuta upp smittspridningen i minst en månad, kanske mer. Smittan hade kommit lagom till försommaren och hade förhoppningsvis aldrig fått något stort fäste i landet.

Men hela den diskussionen handlar ju om det som kunde ha varit om vi hade gjort rätt. Men vi gjorde ju inte rätt, och därför upplever vi nu den här verkligheten som vi har.
Citera
2020-03-24, 11:34
Medlem
Herregud, hur ska man mäkta med alla hysterikor och denna flod av desinformation och neurotiska feltolkningar från fölket. Pöbelväldet är här.

Sluta sprid desinformation och panik. Gå ut och stöd din lokale näringsidkare med köp och gott humör.
Citera
2020-03-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Försvarsmakten deltar i virusbekämpningen, så inte så konstigt.

Ja, det vet jag om att dom gör. Med fältsjukhus.

Vad kan ett JAS plan göra för nytta mot Covid19?

Om det är militärövning så förstår jag. Men eftersom Sverige inte är med i NATO så förstår jag i så fall inte heller varför vi övar i samband med Defender Europe?
Citera
2020-03-24, 11:35
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Är det bara jag som tycker att aktiviteten i luften i både norr och öst är märklig?

kikar på Flightradar24.

Det är väldigt många helikoptrar som åker från Norge, England och Danmark ut i Nordsjön och tillbaka. Stänger man ned oljan?

Det är JAS (militärflyg) uppe i luften i flera dagar i rad nu i Sverige. Militärövning?

Öst har gott som ingen flygtrafik ö.h.t. över deras länder..

Bara spekulationer om varför, men jag undrar följande:
Har Norge stängt ned sin olja? Flyger man hem alla från oljefälten?
Att Sverige har 3-10 JAS i luften händer inte allt för ofta, eller?
Varför är det så extremt lite flyg i öst vs. väst?

Vill inte sprida panik eller skräp, men jag tycker det är en intressant observation.

Cold Response 2020

Rätt "passande " namn

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in