Jag tror CNBC og andra journalister har missförstått CDC-rapporten lite, jag vet inte?
CDC skriver att 46,5% inte hade några symtom när de testades, de var asymptomatiska.
Det betyder dock inte att de inte fick symtom senare.
CDC har använt en statistisk modell och tror att 17,9% kanske aldrig fick symtom, men de vet inte detta säkert?
CDC skriver också att de upptäckte RNA som härstammar från virus i kabiner upp till 17 dagar efter att passagerarna i dessa kabiner hade lämnat fartyget.
Människor har DNA, detta virus har RNA.
RNA är inte nödvändigtvis det samma som levande virus.
Det är svårt att förstå riktigt, om de har hittat levande virus som kan smitta, eller bara RNA?
De första passagerarna och besättningen som testade positiva togs omedelbart av fartyget och i karantän.
Resten av passagerarna som testade negativa stannade på fartyget i 14 dagars karantän.
Efteråt testade flera av dessa också positiva.
Slutligen var resten av besättningen i 14 dagars karantän efter passagerarna lämnat fartyget, och jag tror att några av dessa också testat positivt senare?
Cruiseskip har stark ventilation över hela fartyget och i alla kabiner.
Det antas att en del av smittspridningen kan ha gått igenom ventilationen
Det är möjligt att virus kom in i kabiner där det inte längre fanns passagerare, från andra passagerare i andra kabiner, eller från besättningen, som fortfarande var i karantän.
CDC: s rapport är inte ett säkert svar på hur många som är asymptomatiska, eller om virus kan överleva 17 dagar på ytor, Det är alltför osäkert att säga något om detta, även om det inte verkar hindra media!
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6912e3.htm?s_cid=mm6912e3_w