2020-03-24, 07:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bbc.com/news/av//embed/p087gpsj/52012432

Lyssnade precis på Boris Johnsons tal, med de nya restriktionerna. Britterna får endast gå ut en gång om dagen för motion (t.ex. promenera eller cykla), alla affärer utom livsmedelsaffärer och apotek stänger, de uppmuntras att handla även detta online, det är förbjudet att överhuvudtaget träffa människor som man inte redan delar hushåll med, man ska bara åka till arbetet om det är ett absolut nödvändigt arbete och som inte går att utföra hemifrån. (Jag kan ha glömt något.)

Jämför detta med Löfvens meningslösa snömos... Vad ÄR det med vår ledning egentligen? Varför får vi fortfarande träffas 499 personer inomhus? Det kan väl inte vara så illa att de medvetet försöker bli av med gamla, kroniskt sjuka och handikappade - ta chansen nu när det här viruset kom så lägligt? För att slippa utgifter för ålderspension, förtidspension, sjukpenning, aktivitetsersättning, assistanstimmar, gruppboenden, sjukvård, rehabilitering, äldreboenden, hemtjänst, etc. etc.? KAN det vara så cyniskt? För dom kan ju inte själva tro att deras begränsade och senfärdiga åtgärder har någon effekt alls?

Den svenska taktiken är väl igenomtänkt. Tro mig.

Förutsättningar:
1. Underdimensionerad sjukvård.
2. Materialbrist för skyddsutrustning.
3. Materialbrist för testkitt
4. Få fältsjukhus
5. Obefintliga mobiliseringslaget.
6. Hög permanent arbetslöshet.
7. Sviktande kommunal ekonomi.
8. Siktande nationell ekonomi o vikande kronkurs.
9. Åldrande befolkning.
10. Politisk glidning bort från liberal globalism.

Så utifrån det det så finns det inte så mycket att göra annat än att undvika panik.

Vår beredskap är i nuläget god (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Fåtal importfall, men det kommer klinga av (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Det drabbar bara äldre o multisjuka (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Det är ingen fara för vi kommer uppnå flockimmunitet (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Man har hushålligt på den skyddsutrustning o de tester man haft.

Så nu ställer man ut containers för 10 000 lik. Låter militären sätta upp ett av sina fältsjukhus i Älvsjömässan för att riktigt visa för samlad press att staten nu mobiliserar.

1000-tals statliga informatörer peppar, förringar, distraherar o inspirerar på sociala medier.

Man sätter en gräns på 500 personer vid event för att skapa trygghet.

Man ökar trängseln i Tunnelbanan för att ge ytterligare en skjuts till det som komma skall.

Utbrottets peak lär inte vara mer än 4 veckor o faran kan blåsas över 6 juni. Sedan öppnar företagen o uteserveringarna. Folket kan sörja de döda o glädjas åt att man överlevt.

Lövfen instiftar en minnesdag för 2020 års pandemi o inviger ett monument i Älvsjö.
Citera
2020-03-24, 07:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Det blir en stor andra våg under hösten.
Läs lite historia om tidigare virus-infektioner.

Du gör verkligen skäl för ditt nick (Idiot).

Det beror på vad det är för virus din rövhatt!

Influensan är ett H1N1 eller H3N5 virus med andra egenskaper än Coronavirus!

Kolla på andra länder som har väder som vi kan drömma om i sommar ditt yxskafts-rövhatts-analfabets-homo! Där sprids det ändå, och nu har Malayssia stängt ner oxå med 35 grader!

https://www.thestar.com.my/news/nation/2020/03/19/its-a-shutdown-not-a-holiday

Du får leva i din fantasi ärthjärna jag bryr mig inte.
Citera
2020-03-24, 07:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
.

Händer verkligen allt detta i vår trygga världsdel, svårt att fatta. Vill vakna upp och att allt bara var en mardröm.
Citera
2020-03-24, 07:10
Medlem
Kan nån moderator starta en undersökning:
Har du haft Corona?
Ja, jag var sjuk två veckor eller mer.
Ja, jag var sjuk en vecka.
Ja, jag hade lätta symtom.
Nej.
Citera
2020-03-24, 07:12
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Alla pandemier och stora utbrott kommer i vågor, så även denna.
Exakt, o i corona förnekelse ingår även förminskning av dödsprocent.

Tro fan det kommer både en andra o tredje våg. Kolla bara ebola, härjar än i vissa delar av afrika, likaså sars.

Sverige lever nu i total förnekelse o förvånar mig inte om man tom lättar restriktioner snart trots det kommer öka ngn explosivartat.
Citera
2020-03-24, 07:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Det blir en stor andra våg under hösten.
Läs lite historia om tidigare virus-infektioner.

Du gör verkligen skäl för ditt nick (Idiot).

Då Corona kanske inte påverkas av värme så blir det snarare en enda lång våg.... Så fort restriktioner släpps kan det öka igen. Så krävs åtgärder under lång tid
Citera
2020-03-24, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Händer verkligen allt detta i vår trygga världsdel, svårt att fatta. Vill vakna upp och att allt bara var en mardröm.
Det händer, och det är ingen mardröm! Hur än man vill. så är det ingen mardröm, utan verkligheten just NU!
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I Aktuellt sa man ikväll att FHM räknar med att kulmen, som flest antal intensivvårdspatienter, nås någon gång i april eller maj. Och det skulle vara "upp till 1000 intensivvårdsplatser".

Om vi räknar med att det är månadsskiftet april/maj. Då är det 38 dagar dit.

Vi har redan 110 intensivvårdspatienter, upp det dubbla bara på några dagar.

För att FHMs beräkning ska stämma, så får det bara öka med 6% om dagen fram till peaken. Det är ju helt sjukt. Varför ifrågasätts inte denna vansinniga beräkning?
Tror du inte att man räknar med fler äldre sjuka. De dör antagligen snabbare och ökar upp hastigheten i tillgängliga vårdplatser?
Bara en teori?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Alltså detta med att många som dött är somalier ; borde inte Sverige varit bättre på att informera minoriteter o så..?
Alltså, borde inte minoriteter o så ; lära sig svenska?
Citera
2020-03-24, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
The guardian refererar till 3 svenskar som är kritiska. Ingen nämner massmord. Sedan så verkar spridningen och dödstalen i Sverige inte på något sätt vara värre än i övriga Europa. Har du någon bra förklaring till det?

De som hela tiden påstår att detta är helt ofarligt och att spridningen håller på att avta verkar totalt sakna förmåga att tänka framåt i tiden.
Spridningen i Europa har inte alls avtagit. Men det finns tendenser till det i de länder där man har vidtagit väldigt tuffa åtgärder. I Spanien och Italien till exempel har man tvingats till total karantän och då ser man att kurvan börjar vika ner. I norden har vi Danmark som bästa exempel. Vi kommer att se en försvagad trend i UK och Tyskland också snart. Men det är en eftersläpning på någon vecka beroende på inkubationstiden.

I Sverige har vi haft en väldigt ojämn utveckling som bland annat beror på att vi fick en topp när alla kom hem från vintersportlovet. Men den underliggande tendensen är uppåtgående och det kommer att fortsätta så om man inte gör något radikalt.
Citera
2020-03-24, 07:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800Nm
Kan nån moderator starta en undersökning:
Har du haft Corona?
Ja, jag var sjuk två veckor eller mer.
Ja, jag var sjuk en vecka.
Ja, jag hade lätta symtom.
Nej.

Har en Corona i kylen. Lättare abstinens symptom
Citera
2020-03-24, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den svenska taktiken är väl igenomtänkt. Tro mig.

Förutsättningar:
1. Underdimensionerad sjukvård.
2. Materialbrist för skyddsutrustning.
3. Materialbrist för testkitt
4. Få fältsjukhus
5. Obefintliga mobiliseringslaget.
6. Hög permanent arbetslöshet.
7. Sviktande kommunal ekonomi.
8. Siktande nationell ekonomi o vikande kronkurs.
9. Åldrande befolkning.
10. Politisk glidning bort från liberal globalism.

Så utifrån det det så finns det inte så mycket att göra annat än att undvika panik.

Vår beredskap är i nuläget god (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Fåtal importfall, men det kommer klinga av (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Det drabbar bara äldre o multisjuka (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Det är ingen fara för vi kommer uppnå flockimmunitet (ingen panik hos Svt tittare o DN läsare).

Man har hushålligt på den skyddsutrustning o de tester man haft.

Så nu ställer man ut containers för 10 000 lik. Låter militären sätta upp ett av sina fältsjukhus i Älvsjömässan för att riktigt visa för samlad press att staten nu mobiliserar.

1000-tals statliga informatörer peppar, förringar, distraherar o inspirerar på sociala medier.

Man sätter en gräns på 500 personer vid event för att skapa trygghet.

Man ökar trängseln i Tunnelbanan för att ge ytterligare en skjuts till det som komma skall.

Utbrottets peak lär inte vara mer än 4 veckor o faran kan blåsas över 6 juni. Sedan öppnar företagen o uteserveringarna. Folket kan sörja de döda o glädjas åt att man överlevt.

Lövfen instiftar en minnesdag för 2020 års pandemi o inviger ett monument i Älvsjö.

Ovanligt skarpsynt må jag säga. Tråden är överfull med trögtänkta idioter som inte kan se den stora bilden, men bilden är som synes glasklar för den läskunnige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in