2020-03-24, 10:26
Medlem
Sverige kommer snart att tappa ansiktet inför världen då man klart har visat att man inte bryr sig om sin egen befolkning. Detta kommer att drabba Sveriges rykte men även svenska företag i större utsträckning. Ni som tycker att regeringen gör rätt i att inte fatta strikta åtgärder kommer att ändra er när ni ligger sjuka i hemmet. Men det hjälper ju inte situation direkt.
Citera
2020-03-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Håller helt med, antingen går man all-in som Kina gjorde eller så inför man inga restriktioner överhuvudtaget.

Vår mellanmjölkslösning är den sämsta tänkbara.

Jag är inte helt säker. Inget land i västvärlden kan gå all in som i Kina och att stänga ned nästan helt som många länder gör vad ger det för resultar? Kommer Danmark, Norge, Spanien osv klara sig bättre ur detta än vad Sverige gör? Jag är tveksam.
Citera
2020-03-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Vad var det för butik? Typ en ”turklivs”?

Jag besöker aldrig sådana butiker, och speciellt inte i dessa tider!
ÖoB. Jag behövde flyttlådor och de går inte att ta med hemleverans.
Citera
2020-03-24, 10:28
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vad skulle vara absolut värsta tänkbara utfall i antal döda i Sverige?

Befolkning: 10 miljoner

Alla siffror grova uppskattningar i nuläget:

Säg att det krävs 80% smittade för att strypa smittspridningen i samhället (flockimmunitet).

Av de som insjuknar får 5% allvarliga symptom, framför allt lunginflammation.

Av de 5% kommer 50% att dö.

Om samhället inte gör någonting och sjukhusen vägrar att behandla någon patient med covid-19:

Utfallet blir då: 200 000 döda, varav merparten kommer att vara personer över 65.

Minimal påverkan på sysselsättning och ekonomi.

Under ett normalt år dör ca 90 000 personer i Sverige. Vi skulle få en topp på 290 000 under 2020, för att därefter gå tillbaka till mera normala siffror 2021.

Ja, det finns två sätt att se på detta. Ett makabert indirekt folkmord eller en nyttig utrensning av de "tärande" i samhället. Det sistnämnda väcker hos mig spykänslor, medans alt-högern och Reinfeldts nyliberaler applåderar. Att sen företagarna får en rejäl skatteåterbäring som åderlåter statsfinanserna ytterligare är ingen dum synergieffekt. Bara att inse att Sverige är ett av de värsta nyliberala helveten på jorden.
Citera
2020-03-24, 10:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Okej. Ni (ett helt gäng) som inte förstår det här med att det är många unga på IVA.

Låtsas att vi lyckas skydda 100% av våra gamla. Alltså ALLA.
Då skulle alla som ligger på IVA vara unga.
Det är bra eftersom dom inte tillhör största riskgruppen och förhoppningsvis får dom plats.

Vi lyckas inte skydda alla gamla, absolut inte nej! De första dödsfallen vara alla äldre som inte han fram till intensivvårdsplatsen innan de dog. Några säger de dog hemma andra att de dog på sjukhuset men jag tror att de konstaterades döda när de kom till sjukhuset.

Som de brukar vara med de skjutna gossarna. De ligger stendöda på gatan men dödsbeskedet kommer flera timmar efteråt.
Citera
2020-03-24, 10:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Rent vetenskapligt håller inte jag tillräckligt hög standard för att granska FHM

Men det finns gott om folk som kan göra det och inbördes tävlan är ju mer eller mindre medfött så allt granskas säkert och om något är fel så är det garanterat personer som kan och kommer göra karriär på att påpeka detta. Dock kan det ta tid.

När det gäller dessa procentsiffror så tror jag att man skall vara jäkligt försiktig. Dels gjorde man tester på precis alla i den lilla Italienska stad som drabbades av det första dödsfallet.

Vissa hade varit sjuka utan att ens veta om det. Vi pratar alltså helt utan symptom. Inte så många. Men det kan också hända. Det bästa är att vänta på de siffror som kommer när man ser hur många procent som har utvecklat antikroppar.

Har läst i media att det kommer komma sådana tester rätt snart, så jag tror det är klokt att vänta och se.

Sedan är det nog inte bra att ta data från andra länder rakt av heller. Annan befolkningstäthet, länder som får de senare kommer troligen ha en befolkning som tar färre risker(i snitt) Kanske andra saker som påverkar(allmän folkhälsa, rökning...). Har skrivits en del om att blodgrupp noll skulle vara "bättre". Vet dock inte om det verkligen stämmer. Men blodgrupp noll är mycket vanlig i Sverige så det vore ju bra om det vore sant!
Datan är inte framtagen på det sätt du menar att den är. Jag ids inte gå in på detaljer, men jag påpekar iaf att den är vetenskapligt korrekt.

Jag förstår att situationens allvar är svår att ta in, men det är så här det ser ut. Detta är vad vi har att hantera och ta oss igenom. Svenska folket måste förbereda sig mentalt för detta, för om hjärnan fortsätter reagera med förnekelse blir situationen bara värre.
Citera
2020-03-24, 10:30
Medlem
Spanska armén har hittat övergivna och i vissa fall döda åldringar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52014023
Citera
2020-03-24, 10:33
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Man kan väl också säga att utomhus med flera meters avstånd från andra inte direkt sprider smitta, till skillnad från en afterski med 100-tals människor inomhus på en liten yta.

Om alla var noga med att hålla flera meters avstånd till varandra så skulle jag inte säga något, men tyvärr så är så inte fallet. Igår t.ex. så passerade en stånkande joggare typ 3mm ifrån mig så att jag riktigt kände hans salivstänk i ansiktet.

Många är helt enkelt usla på att hålla avståndet.
Citera
2020-03-24, 10:34
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
ÖoB. Jag behövde flyttlådor och de går inte att ta med hemleverans.

Aha, då förstår jag.
Citera
2020-03-24, 10:35
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Information finns på FHM, där det står att Covid-19 avlidna ska behandlas enligt föreskrifter som redan finns av behandling av smittbärande avlidna.
Jag läste inte föreskrifterna själv, men de ligger där under informationen till dig som arbetar i vården.
Det är en PDF du kan ladda ner.

Kina körde mobila krematorier, när kapaciteten i de vanliga inte räckte:

http://www.shadolsonshow.com/2020/02/19/amid-mass-cremation-fears-china-delivers-another-40-giant-incinerators-to-wuhan/

Iran kör massgravar, antar att det är för att de är muslimer.
Det ligger något vitt ovanpå som jag antar är för smittan.
Hittar bara länken när de höll på att bygga, men det finns andra länkar på nätet med mer aktuella bilder på när de är halvfulla.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/coronavirus-iran-mass-graves-qom

En muslimsk begravning bör helst ske snarast möjligt. Begravningsceremonin hålls vanligtvis av en Imam i en moské eller i ett kapell. Det förekommer endast jordbegravningar och kroppen genomgår först en religiös tvagning varefter den lindas in i bomullstyg. Det är vanligt förekommande med jordfästning utan kista.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Spanska armén har hittat övergivna och i vissa fall döda åldringar.
https://www.bbc.com/news/world-europe-52014023

Känns något makabert med isrinken som en tillfällig förvaring av kroppar. Jag förstår ju det praktiska i den lösningen, men hade nog inte velat åka skridskor där mer i framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Jag var lite snuvig typ en vecka innan jag kände påverkan på andningen, så jag hoppas att det värsta är över.
Hade min temp gått över 38 hade jag ringt 1177 direkt, eftersom min andning redan var väldigt påverkad.
Hoppas att du upplever en ännu mildare variant!

Jag mår bra nu men på Söndag är min 8 dag så då kanske man faller ihop. Den psykiska stressen är olidlig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in