2020-03-24, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Är ganska säker på att epidemiologi INTE funkar så att du kan körsbärsplocka citat där han haft ”fel” och använda som bevis för ett jäkla skit. Tegnell säger ju själv i var och varannan mening att det finns otroligt mycket som de inte vet. De anpassar sig hela tiden efter förändringar i ett bristfälligt faktaunderlag. Det senaste är ju att de ska testa slumpmässigt urval för att få en bättre bild av hur många som är smittade.

Det jag menar med att ”få rätt” är om det nu INTE blir en apokalyps i Sverige trots att alla idioter här inne anklagat Tegnell för detta. Det enda som är synd i det läget är att alla här är anonyma får i en flock som aldrig behöver ta ansvar för NÅGONTING de sagt, trots att de kräver detta av alla som faktiskt är ute och krigar för vårt land i detta nu.

Om man inte vet, då säger man "jag vet inte", man kommer inte med en massa tvärsäkra uttalanden som man efteråt inte ens kan erkänna att man hade fel om. Speciellt inte om man är statsepidemiolog och ens uttalanden påverkar regeringens beslut och allmänhetens uppfattning om situationen. Är väl klart som fan att han måste visa mer ansvar än oss på flashback, det är hans jobb! Tror du att Löfvén går in på flashback och bryr sig om vad vi säger? Och vad vet du om vilka som "krigar" och inte förresten?
Senast redigerad av EnormBalle 2020-03-24 kl. 01:00.
Citera
2020-03-24, 00:54
Avslutad
Citat:
Är ganska säker på att epidemiologi INTE funkar så att du kan körsbärsplocka citat där han haft ”fel” och använda som bevis för ett jäkla skit. Tegnell säger ju själv i var och varannan mening att det finns otroligt mycket som de inte vet. De anpassar sig hela tiden efter förändringar i ett bristfälligt faktaunderlag. Det senaste är ju att de ska testa slumpmässigt urval för att få en bättre bild av hur många som är smittade.

Det jag menar med att ”få rätt” är om det nu INTE blir en apokalyps i Sverige trots att alla idioter här inne anklagat Tegnell för detta. Det enda som är synd i det läget är att alla här är anonyma får i en flock som aldrig behöver ta ansvar för NÅGONTING de sagt, trots att de kräver detta av alla som faktiskt är ute och krigar för vårt land i detta nu.

Ok, jag hör dig. Men för att då få lite motvikt, kan inte du cherry picka några uttalanden av minst lika tung börd där han haft rätt?
Citera
2020-03-24, 01:40
Medlem
Citat:

Detta är ett NYTT virus som dessvärre smittar lätt mellan människa till människa. INGEN VET exakt dess utveckling. Alla smittforskare i Världen samverkar för att förstå och kartlägga detta. Alla har kontinuerlig kontakt med varandra och delger olika rön.

Klart som attan, att råden/beslutet anpassas kontinuerligt allt eftersom nya rön inkommer.

Det är Klokt. Tegnell har varnat för ett dylikt virus i många år.

Nu är vi där. Tegnell är högst kompetent. Han har min tillit.
Citera
2020-03-24, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är ett NYTT virus som dessvärre smittar lätt mellan människa till människa. INGEN VET exakt dess utveckling. Alla smittforskare i Världen samverkar för att förstå och kartlägga detta. Alla har kontinuerlig kontakt med varandra och delger olika rön.

Klart som attan, att råden/beslutet anpassas kontinuerligt allt eftersom nya rön inkommer.

Ingen vet det är sant, men man såg ju utvecklingen först i Kina, trots drakoniska åtgärder så fick man inte stopp på spridningen, sen såg man spridningen i Iran och Italien, med tanke på det kunde man väl göra kvalificerade gissningar om att det här var något väldigt otäckt som man borde göra allt i sin makt för att stoppa så tidigt som möjligt? Det gjorde dessutom vissa länder som hade tagit lärdomar från SARS-utbrottet, som har varit väldigt framgångsrika i att hindra spridningen, hade man inte kontakt med de länderna? Rekommenderad läsning:

Citat:
Coronavirus Lessons From Singapore, Taiwan and Hong Kong

https://time.com/5802293/coronavirus-covid19-singapore-hong-kong-taiwan/

Tegnell har varnat? Det måste jag ha missat. Jag har sett precis tvärtom de senaste månaderna, om och om igen tvärsäkra uttalanden (som några dagar senare visar sig vara fel) om att allt är lugnt, vi har kontroll, vi har nått toppen, nu kommer det att plana ut, det finns noll risk för spridning när man är på semester i alperna, extremt få unga som behöver intensivvård etc. Maken till att ha så många fel på så kort tid från en expert kan jag nog ärligt talat säga att jag aldrig har sett i mitt liv. Det är som att han säger fel med flit. Att så är fallet, att han har fått order att komma med ljuva lögner för att inte skapa panik bland massorna håller jag faktiskt inte för omöjligt. Kan finnas något slags spirituellt element här också, att om man tror tillräckligt hårt på något så blir det verkligt. Viljans triumf! Jo jag tackar ja! TVI!
Senast redigerad av EnormBalle 2020-03-24 kl. 05:39.
Citera
2020-03-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Varnat och varnat men ingen beredskap finns. Det leder oss till nästa steg. Trots att jag stör mig på den tvärsäkre jättebebisen tegnell som haft fel i samtliga prognoser, förutom då att det nån gång skulle komma ett virus från Kina, så är det inte han som är den mest skyldiga.

Det är istället SSUbroilerserna som sitter och dikterar fhm och andra myndigheter.
Hallengren mfl. De har sällan någon kompetens alls, ingen naturvetenskaplig el medicinsk. De ska styra över hela sjukvården och smittskydd och beredskap.
De är politiker och har prioriterat olika signalinsatser osv framför vetenskap och förnuft.
Detta är det riktiga problemet. Tegnell är bara budbärare och jag tror inte ens han ville säga det där idiotiska om Spotify osv. Det var på order från mkt värre idioter.
Citera
2020-03-24, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja men ett problem är att vi kanske hade haft ett annat läge om han tog det på större allvar redan vid första resorna från Italien... Han gjorde inte det och det är uppenbarligen alldeles för sent nu.

Men det är just så ett flertal länder i Asien har gjort med mycket mer lyckade resultat än hela Europa.

Jag har ingen artikel här och nu om det men en anledning till mindre spridning i några länder sägs vara för att dom stod beredda redan innan det hade nått utanför Kina... Anledningen sägs vara att man (precis som Europa nu) var helt oförberedd när SARS kom runt 2004 med katastrofala följer. 2020 verkar det vara Europas tur.

Jag önskar därför att man hade tagit det på allvar innan, i värsta fall hade vi bara lagt ”onödigt” mycket resurser och pengar. Men det anser jag att det är värt.

Nu är det för sent för att ta oss ur det här på ett ”lyckat” sätt, men om Corona är vår SARS så är det bara att hoppas att man drar lärdomar av det här.

Fast det är inte första gången vi har en pandemi och någon som är så erfaren som Anders borde vara fullt medveten om hur illa det kan gå.

Och jag får inte heller ihop det med att han var ivrigast i Europa på att vaccinera 60 % av svenskarna... DÄR var det tydligen viktigt med snabba beslut och förebyggande återgärder.

Jag påstår INTE att vacciner är onödiga eller att alla ger samma biverkningar som då. Men jag ifrågasätter däremot varför han inte tar själva spridningen av virus på lika stort allvar som vaccinet, när många redan är smittade...

Håller med om att beredskapen varit allt annat än bra. Lite typiskt oss svenskar. Vi har det för bra, helt enkelt. Vill inte försämra nåt.

En av dom största utmaningarna vi har haft sen utbrottet är väl bristen på testutrustning (p g a dålig beredskap). De länder i Asien som lyckats väl har ju testat och spårat på ett effektivt sätt. Men saknar man tillräckligt med testutrustning får man inta en annan strategi.

Och beträffande hans ivrighet att tidigare vaccinera 60%, gällde det SARS? Det vore ju logiskt då dödligheten då var ca 10%. Då pratar vi om dödlighet i relation till alla smittade eftersom alla som blev smittade blev allvarligt sjuka och fångades in i statistiken, inte som nu då majoriteten som smittats inte har en aning. Lyckligtvis var inte SARS lika smittsam som CoVid-19 för då hade det gått riktigt åt helvete. Så att ivra för vaccinering var nog rätt under de omständigheterna.

Att just omständigheter ligger till grund för FHM´s bedömningar tycker jag personligen är bra. Det ÄR skillnader på hur smittan sprider sig beroende på en mängd faktorer. Vi svenskar lever ju ett helt annat liv än våra vänner i Italien och Spanien, där man umgås på annat sätt över generationsgränserna t ex. Men det blir nog läge inom kort att agera i framförallt Stockholm, där spridningen börjar kännas för snabb. Skulle inte förvåna mig om det kommer direktiv idag eller imorgon som sätter nya spelregler för grundskola, umgängesformer etc. Jag hoppas man dock begränsar det till storstadsregionerna och ev ytterligare platser där det börjar dra iväg...

Så med risk för att bli bombad i tråden - jag tycker Tegnell gör ett bra jobb. FHM och regeringen har skapligt med is i magen. Men det bygger ju på att man är väldigt lyhörd och beslutsmässiga vid förändrade förutsättningar, men det tycker jag man visat hittills... Sen kan man ropa i efterhand att han haft fel, vilket stämmer. Men han har inte den lyxen - att veta hur det blir utan måste ta beslut utifrån nuläget.
Citera
2020-03-24, 10:20
Medlem
Tycker han gör för mkt men inte konstigt när alla räddharar skriker i panik. Dödligheten är jätte låg. Googla survival bias. De flesta som har skiten är inte testade och är därmed inte med på någon statistik vilket drastiskt ökar % dödligheten på pappret. Men i verkligheten är den mkt låg. Jag går till jobbet som vanligt och tycker alla som kan borde göra detsamma!
Citera
2020-03-24, 10:27
Avslutad
Jag är inte så missnöjd med hur regeringen hanterat det men jag hade velat ha mer förtroende för deras ”rådgivare” ;-)

Jag tycker bara han uttalar sig för tvärsäkert och han fått kritik även från mer ”seriöst” håll och andra smittskyddsläkare.

Plus att hans inställning om att allt ”vänder snart” sedan dag ett får mig att tro att det motarbetar förebyggande återgärder... Det blir liksom bättre om alla vill mer åt samma håll. Politikerna är ju inga virusexperter så dom lyssnar på exempelvis honom, men när andra experter tycker annorlunda är det ju inte säkert att just han är rätt ute.

Plus att det var samma stormar runt honom tidigare med... I nämnda vaccineringen, men nej det var inte SARS. Utan svininfluensan 2009, som dom flesta har glömt idag.

Trots att det ansågs vara så allvarligt att över halva befolkningen skulle vaccineras. Problemet var inte vaccin i sig, utan att det fanns mycket osäkerhet eftersom det inte hade testats i större skala innan.

I andra länder valde man därför en mer försiktig väg, man började med att vaccinera bara vuxna högriskgrupper. Man var mer försiktig för att man såg vissa risker och det fanns även redan tecken på att dödligheten skulle bli lägre i Europa än i resten av världen. Viruset var väldigt dödligt när det först kom men det blev inte så illa som man först trodde i Europa...

Men Anders som ansvarig på socialatyrelsen valde likväl att kampanja för att allt och alla skulle vaccineras ändå... Inklusive barn. Varav ett 500-tal barn har fått narkolepsi av vaccinet. Det har både läkemedelsverket och regeringen bekräftat, staten har ju även betalat skadestånd.

Anders blev väldigt kritiserad under 2009-2010 för att han ansågs ta för stora risker, det var en rätt stor grej och Anders plus ansvariga politiker ställdes till svars i SVT Agenda. Osv.

Efter 2010 blev det närmast tyst och hela historian glömdes nästan helt bort... MSB har till och med gjort en rapport om det ;-) Dock ej om Anders utan mer om hur medias rapportering såg ut och att det sedan försvann lika fort (medierna verkar inte ha läst rapporten)

”Pandemin som kom av sig Om svininfluensan i medier och opinion” https://jmg.gu.se/digitalAssets/1317/1317264_pandemin-som-kom-av-sig.pdf

Även om vaccinsbesluten togs av välvilja så har jag inget förtroende honom längre, det är bara för mycket och för många kritiker även bland mer seriösa sådana, både 2009 och 2020.

Jaja bara att hoppas på det bästa. Men vi är egentligen i ett för tidigt skede för att veta, tio dagar sedan första dödsfallet.

I italien hade man faktiskt bara 1-12 dödsfall/dag första tio dagarna... 40 dödsfall. Vi är uppe i 33 på lika många dagar! Möjligtvis 39 (om inte senaste dödsstalet hade hunnit uppdaterats)

1-5 dödsfall första veckan i Italien. Precis som Sverige! Det var först veckan därpå allt började urarta... Vi kanske, kanske klarar oss lindrigt undan, men det är först om ett par veckor vi med säkerhet kan veta!

Folk får gärna komma om 14 dagar och säga att oron var obefogad och att jag hade ”fel”, för om man kan göra det så betyder det att det inte gick helt åt helvete och det är klart bättre :-)

Jag påstår dock inte heller att det blir som Italien, utan bara att det är för tidigt att veta än. Paniken tidigare var ju däremot sjuklig (hamstringen osv), men oro är definitivt befogat när land efter land har drabbats extremt hårt.
Citera
2020-03-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan

1-5 dödsfall första veckan i Italien. Precis som Sverige! Det var först veckan därpå allt började urarta... Vi kanske, kanske klarar oss lindrigt undan, men det är först om ett par veckor vi med säkerhet kan veta!

Folk får gärna komma om 14 dagar och säga att oron var obefogad och att jag hade ”fel”, för om man kan göra det så betyder det att det inte gick helt åt helvete och det är klart bättre :-)

Jag påstår dock inte heller att det blir som Italien, utan bara att det är för tidigt att veta än. Paniken tidigare var ju däremot sjuklig (hamstringen osv), men oro är definitivt befogat när land efter land har drabbats extremt hårt.

Jag är skeptisk till att vi klarar oss lindrigt undan, främst med tanke på att människor skiter fullständigt i allt vad social distansiering heter och går och fikar latte.

SL igår tyckte att risken för smitta var låg (vad nu SL vet om det) trots att människor satt och stod packade som sillar på bussarna med max 10 cm mellan sig, pågrund av inställda turer.

Samma här-
Om folk om 14 dagar -3 veckor kommer och säger att jag hafte fel hela tiden baserat på att vi inte har någon smitta i Sverige längre då, eller om dödstalen är minimala. Då kommer jag att hacka i mig det, och jag kommer dessutom vara riktigt jävla nöjd med att ha haft fel! Däremot kommer jag aldrig be om ursäkt för att jag tagit det säkra före det osäkra.

Problemet är att om 14 dagar -3 veckor tror jag att de flesta insett att vi är långt ifrån igenom den ekonomiska krisen som följer.
Citera
2020-03-24, 12:32
Medlem
14 forskare kräver att Folkhälsomyndigheten slutar mörklägga

Det är på DN Debatt som 14 forskare nu kräver transparens när det gäller Sveriges hantering av coronasmittan.
https://tinyurl.com/walxq9s
Citera
2020-03-24, 12:47
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
14 forskare kräver att Folkhälsomyndigheten slutar mörklägga

Det är på DN Debatt som 14 forskare nu kräver transparens när det gäller Sveriges hantering av coronasmittan.
https://tinyurl.com/walxq9s
Debattartikeln finns här;
https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hemlighalla-fakta/

Några citat:

”Vi vill att Folkhälsomyndigheten snarast och kontinuerligt förser landet med nödvändig och uppdaterad information enligt ovan. Vi är övertygade om att vetenskapssamhället kan vara till stor hjälp i arbetet.”

”Vi vill, precis som fallet är med ECDC och Storbritannien, att information om mått och steg som tas meddelas mot en bakgrund av fakta och prognos samt med redovisning av vad utfallen och de epidemiologiska metoder och antaganden som Folkhälsomyndigheten använder när åtgärder implementeras.”

”Vi tror också på att fullständig transparens är helt nödvändig för att möjliggöra en demokratisk debatt”
Citera
2020-03-24, 14:31
Medlem
Folkhälsomyndigheten låter skidanläggningar vara öppet!
https://www.gp.se/nyheter/sverige/36-d%C3%B6da-i-sverige-hittills-1.25869297

Nu får FHM, Tegnell säga vad dom gör och vad de vill och inte hemlighålla det!
Är det att många ska bli smittade och massor dö som myndigheten vill?
Senast redigerad av TonyDR 2020-03-24 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in