Jag är inte så missnöjd med hur regeringen hanterat det men jag hade velat ha mer förtroende för deras ”rådgivare” ;-)
Jag tycker bara han uttalar sig för tvärsäkert och han fått kritik även från mer ”seriöst” håll och andra smittskyddsläkare.
Plus att hans inställning om att allt ”vänder snart” sedan dag ett får mig att tro att det motarbetar förebyggande återgärder... Det blir liksom bättre om alla vill mer åt samma håll. Politikerna är ju inga virusexperter så dom lyssnar på exempelvis honom, men när andra experter tycker annorlunda är det ju inte säkert att just han är rätt ute.
Plus att det var samma stormar runt honom tidigare med... I nämnda vaccineringen, men nej det var inte SARS. Utan svininfluensan 2009, som dom flesta har glömt idag.
Trots att det ansågs vara så allvarligt att över halva befolkningen skulle vaccineras. Problemet var inte vaccin i sig, utan att det fanns mycket osäkerhet eftersom det inte hade testats i större skala innan.
I andra länder valde man därför en mer försiktig väg, man började med att vaccinera bara vuxna högriskgrupper. Man var mer försiktig för att man såg vissa risker och det fanns även redan tecken på att dödligheten skulle bli lägre i Europa än i resten av världen. Viruset var väldigt dödligt när det först kom men det blev inte så illa som man först trodde i Europa...
Men Anders som ansvarig på socialatyrelsen valde likväl att kampanja för att allt och alla skulle vaccineras ändå... Inklusive barn. Varav ett 500-tal barn har fått narkolepsi av vaccinet. Det har både läkemedelsverket och regeringen bekräftat, staten har ju även betalat skadestånd.
Anders blev väldigt kritiserad under 2009-2010 för att han ansågs ta för stora risker, det var en rätt stor grej och Anders plus ansvariga politiker ställdes till svars i SVT Agenda. Osv.
Efter 2010 blev det närmast tyst och hela historian glömdes nästan helt bort... MSB har till och med gjort en rapport om det ;-) Dock ej om Anders utan mer om hur medias rapportering såg ut och att det sedan försvann lika fort (medierna verkar inte ha läst rapporten)
”Pandemin som kom av sig Om svininfluensan i medier och opinion”
https://jmg.gu.se/digitalAssets/1317/1317264_pandemin-som-kom-av-sig.pdf
Även om vaccinsbesluten togs av välvilja så har jag inget förtroende honom längre, det är bara för mycket och för många kritiker även bland mer seriösa sådana, både 2009 och 2020.
Jaja bara att hoppas på det bästa. Men vi är egentligen i ett för tidigt skede för att veta, tio dagar sedan första dödsfallet.
I italien hade man faktiskt bara 1-12 dödsfall/dag första tio dagarna... 40 dödsfall. Vi är uppe i 33 på lika många dagar! Möjligtvis 39 (om inte senaste dödsstalet hade hunnit uppdaterats)
1-5 dödsfall första veckan i Italien. Precis som Sverige! Det var först veckan därpå allt började urarta... Vi kanske, kanske klarar oss lindrigt undan, men det är först om ett par veckor vi med säkerhet kan veta!
Folk får gärna komma om 14 dagar och säga att oron var obefogad och att jag hade ”fel”, för om man kan göra det så betyder det att det inte gick helt åt helvete och det är klart bättre :-)
Jag påstår dock inte heller att det blir som Italien, utan bara att det är för tidigt att veta än. Paniken tidigare var ju däremot sjuklig (hamstringen osv), men oro är definitivt befogat när land efter land har drabbats extremt hårt.