2017-02-20, 16:04
Medlem
Pletheneiss avatar
Tittar man ute på sociala medier så är den Ungersk-polska vänskapen iögonfallande och något jag personligen snabbt reagerat på genom åren.

När man frågar ungrare/polacker varför de i princip ser sig som bröder trots att de inte har något gemensamt språkligt eller genetiskt ursprung, så dyker argument upp om att de alltid "hållit sams", att de haft samma typ av fiender och allierade. Tittar man idag så delar de båda folkslagen/länderna likartade politiska värdegrunder och ideologier.

En polack svarade en gång så här på min fråga ang den polsk-ungerska vänskapen:

"It's not a genetical or historical bound that unite hungarians and poles, it's a spiritual bound"..

Jag vet dock fortfarande inte riktigt vart denna spirituella förbindelsen kommer ifrån eller hur den uppstått.

Intressant
Citat:
On 12 March 2007, Hungary's parliament declared 23 March "Hungarian-Polish Friendship Day", with 324 votes in favor, none opposed, no abstentions. Four days later, the Polish parliament declared 23 March "Polish-Hungarian Friendship Day" by acclamation

Liknande "ologiska" spirituella relationer mellan folkslag är:

Turkar och sydkoreaner
Senast redigerad av Pletheneis 2017-02-20 kl. 16:17.
Citera
2017-02-20, 20:27
Medlem
rex144s avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/For_our_freedom_and_yours

Polacker har kämpat inte bara för sin egen självständighet men även deltagit i många andras självständighetskrig, bla USA där polska befälhavare spelade en avgörande roll.
Man har även hjälpt ungrare i deras kamp

"For our freedom and yours (Polish: Za naszą i waszą wolność) is one of the unofficial mottos of Poland. It is commonly associated with the times when Polish soldiers, exiled from the partitioned Poland, fought in various independence movements all over the world.[1][2] First seen during a patriotic demonstration to commemorate the Decembrists, held in Warsaw on January 25, 18311"

"För Eran och Våran Frihet" har varit polackers devis
Citera
2017-03-23, 10:21
Medlem
Ördögs avatar
Idag är det den 23 mars, alltså polsk-ungersk vänskaps- och världsförbättrardag. Man får lov att önska båda nationerna lycka och välgång - måtte en dag hela Europa besjälas av samma känsla av vänskap och samhörighet.
Citera
2020-03-23, 17:26
Medlem
Ördögs avatar
Idag är det ånyo den 23 mars. Kan någon berätta hur de berörda nationerna ordnar med sitt firande i dessa farsotstider?
Citera
2020-03-23, 18:53
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Tittar man ute på sociala medier så är den Ungersk-polska vänskapen iögonfallande och något jag personligen snabbt reagerat på genom åren.

När man frågar ungrare/polacker varför de i princip ser sig som bröder trots att de inte har något gemensamt språkligt eller genetiskt ursprung, så dyker argument upp om att de alltid "hållit sams", att de haft samma typ av fiender och allierade. Tittar man idag så delar de båda folkslagen/länderna likartade politiska värdegrunder och ideologier.

En polack svarade en gång så här på min fråga ang den polsk-ungerska vänskapen:

"It's not a genetical or historical bound that unite hungarians and poles, it's a spiritual bound"..

Jag vet dock fortfarande inte riktigt vart denna spirituella förbindelsen kommer ifrån eller hur den uppstått.

Intressant

Liknande "ologiska" spirituella relationer mellan folkslag är:

Turkar och sydkoreaner

Polen och Ungern hade samma kung på 1400-talet, men även senare en ungrare var kung över polsk-litauiska väldet, 1848 den polska regeringen i exil i Paris skickade 3000 polska legionärer för att stödja det ungerska upproret , en polack fick leda Ungerns uppror och fick stor framgång.
Ungern var det enda landet som hjälpte Polen med vapen mot den sovjetiska invasionen 1920, den röda armén besegrades utanför Warszawa. Ungern ville även skicka 20.000 soldater med Tjeckoslovakien ville inte släppa genom.
När Hitler ville anfalla Polen söderifrån då vägrade Ungern som var hans allierade... att släppa tyskarna genom sitt territorium och hotade spränga bergstunnlar om de försökte.
De ungerska divisioner som råkade befinna sig utanför Warszawa under Warszawaupproret ville gå över på polska sida... tyskarna fick veta om det och de skickades hem men hann ändå hjälpa upprorsmännen med förnödenheter.

Det finns mycket mer av samarbete, så det är inte bara en imaginär vänskap, utan den har satts på prov många gånger och det finns ingen återvändo...
ingen sann polsk patriot kan säga att han ogillar ungrare och vice versa
Citera
2020-03-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Idag är det den 23 mars, alltså polsk-ungersk vänskaps- och världsförbättrardag. Man får lov att önska båda nationerna lycka och välgång - måtte en dag hela Europa besjälas av samma känsla av vänskap och samhörighet.

Grattis.

Har kollat igenom dina trådar här på FB nu, och jag måste få fråga...vad är din fixering vid Polen i allmänhet och Ungern i synnerhet?

"Polen framtidens supermakt? och Ungern bygger mur mot Europa . . .

Finns det så mycket att 'fira' tycker Du?

Inte för att vi svenskar ska snacka (inte alls) men fanns det några större nazistiska medlöpare än Polen och Ungern?

Och tack för att Ni "håller fortet" när det gäller influxet av flyktingar. Men är inte den Ungerska nationalismen lite skrämmande till den grad, att den skullle gjort Adolf Hitler himself stolt?

Varför gå med i EU när allt Ni vill är att ha alla fördelar ($$$) och inga av nackdelarna?

Polen har alltid varit Europa's "dörrmatta"och kommer alltid att vara. Nånting vi svenskar har praktisk erfarenhet av. Liksom tyskarna. Liksom....<fill in the blanks>> ....

Och Sveriges erfarenhet av polacker och öst-Europeerer är väl i huvudsak tjuvaktiga bärplockare och organiserade stöldligor? Eller är jag en oinformerad idiot?

Upplys mej gärna, ty jag är okunning.

Antingen det, eller tagga ner en aning.
Citera
2020-03-24, 10:20
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Grattis.

Har kollat igenom dina trådar här på FB nu, och jag måste få fråga...vad är din fixering vid Polen i allmänhet och Ungern i synnerhet?

"Polen framtidens supermakt? och Ungern bygger mur mot Europa . . .

Finns det så mycket att 'fira' tycker Du?

Inte för att vi svenskar ska snacka (inte alls) men fanns det några större nazistiska medlöpare än Polen och Ungern?

Och tack för att Ni "håller fortet" när det gäller influxet av flyktingar. Men är inte den Ungerska nationalismen lite skrämmande till den grad, att den skullle gjort Adolf Hitler himself stolt?

Varför gå med i EU när allt Ni vill är att ha alla fördelar ($$$) och inga av nackdelarna?

Polen har alltid varit Europa's "dörrmatta"och kommer alltid att vara. Nånting vi svenskar har praktisk erfarenhet av. Liksom tyskarna. Liksom....<fill in the blanks>> ....

Och Sveriges erfarenhet av polacker och öst-Europeerer är väl i huvudsak tjuvaktiga bärplockare och organiserade stöldligor? Eller är jag en oinformerad idiot?

Upplys mej gärna, ty jag är okunning.

Antingen det, eller tagga ner en aning.

Jag har inte startat någon av de trådar du nämner, och jag har ingen fixering vid vare sig Polen eller Ungern (även om det är intressanta länder båda två, precis som de flesta andra europeiska länder). Ja, dina historiska betraktelser visar att du är tämligen okunnig och oinformerad - om du nått idiotstadiet vill jag dock inte bedöma.
Citera
2020-03-24, 13:05
Medlem
rex144s avatar
Polen kristendomens räddare, en stormakt som sträckte sig från östersjön till svarta havet,
polacker var de enda som lyckades ockupera Moskva och sätta tsaren i husarrest i Warszawa...
Rädda europa från den turkiska invasionen och rädda europa från den sovjetiska invasionen.
Polska generaler hjälpte amerikaner och spelade en avgörande roll i deras självständighetskrig, även hjälpte Ungern i deras uppror.

Sedan har vi Polens bidrag i II världskriget, Enigma -maskinen knäcktes av polska matematiker,
deltagandet av polska stridspiloter i slaget om Storbritannien, där den polska flygdivisionen var bäst hela RAF, erövringen av det ointagliga fästningen Monte Cassino i Italien, befrielsen av flera holländska städer, bla Breda.
Citera
2020-03-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ja, dina historiska betraktelser visar att du är tämligen okunnig och oinformerad - om du nått idiotstadiet vill jag dock inte bedöma.

Nej, inte ännu, men jag jobbar på det

Tack för att Ni upplyste mej.

Måste iväg och läsa lite böcker.
Citera
2022-03-22, 22:35
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ungrare har nog liknande mentalitet som polacker och kanske avståndet hjälper att hålla vänskapen vid liv, ungrare har bevisat sin vänskap till polacker under svåra prövningar för visst kan man bedyra vänskap men om den aldrig sätts på prov så kan man inte veta

Det är visst dags igen - jag antar att firandet i hög grad präglas av krigs- och flyktingkaoset.

https://imienniczek.pl/public/img/wyd-dnia/23-marca.jpg
Citera
2026-02-27, 08:49
Medlem
Ördögs avatar
Den här tråden skulle behöva lyftas efter ett uppehåll på snart fyra år. Sedan Donald Tusk blev polsk premiärminister 2023 har relationerna mellan de bägge historiska kompisarna Polen och Ungern varit rätt ansträngda, inte minst på grund av Viktor Orbáns ständiga fjäskande för kalsongförgiftaren i Kreml.

Vid säkerhetskonferensen i München för en dryg vecka sedan träffades Tusk och oppositionsledaren Péter Magyar, och kom överens om att ge relationen en nystart i händelse att det blir maktskifte i Ungern den 12 april.

https://tvpworld.com/91588200/tusk-meets-magyar-as-hungary-heads-toward-crucial-vote
https://english.nv.ua/nation/munich-conference-tusk-and-magyar-begin-meeting-with-humorous-references-to-friendship-bet-50583927. html
Senast redigerad av Ördög 2026-02-27 kl. 09:04.
Citera
2026-02-27, 10:43
Avstängd
Visegradgruppen (V4) är ett informellt regionalt samarbete mellan de fyra centraleuropeiska länderna: Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern , som inte bara är sammanlänkade genom grannskap och liknande geopolitiska situationer utan framför allt genom gemensam historia, traditioner, kultur och värderingar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Visegr%C3%A1d_Group#:~:text=The%20Visegrad%20Four% 20became%20politically,(Visegrad%20Fund)%20remains %20crucial.
Denna gruppering har genom åren fungerat som en motpol mot Bryssel i frågor som illegal massinvandring, Grön Agenda och bevarande av konservativa katolska värderingar.
Ukrainakrisen har dock resulterat i att Polen ställt upp på Bryssels linje men det beror mest på nuvarande regering under Donald Tusk och Sikorski (berömd för sin postning "thank you USA" när Nordstream sprängdes ).
Den förra regeringen PIS hade en mer Bryssel skeptisk hållning i frågan och vacklade i stödet till Ukraina under hösten 2023. Eftersom de fortfarande är största parti i Polen är det troligt att de kan få makten i nästa val igen.
https://www.gmfus.org/news/dont-take-polands-role-granted-far-right-government-may-not-support-ukraine
Vidare har Österrike och Serbien nära band historiskt och står Visegradgruppen nära politiskt.
Det gamla "Östblocket" i Europa skiljer sig åt från det gamla "Väst blocket" när det gäller värdegrund osv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in