2008-12-06, 18:38
Medlem
Hungaros avatar
Den polsk-ungerska vänskapen/lojaliteten är ett av Europas starkaste. Polen blev våldgästat av både tyskar, svenskar, ryssar men aldrig av ungrare. Det samma gäller Ungern där man varit i krig med i princip alla grannländer förutom Polen. Båda länder agera som Europas katolska försvar mot ryssar, mongoler, turkar osv.
Den gemensamma historian:

En av Ungerns största kungar den "helige" László blev uppväxt i Polen och hans mor var polsk.

Grünwald/Tannenberg 1410 ville den tysk-romerska kejsaren Sigismund av Luxemberg stödja den tyska orden militärt mot det Polsk-litauiska samväldet. Men den ungerska adeln sabotera planen och nekade en ungersk armé mot Polen. Slaget vid Mohacs 1526 lika viktigt för Ungern som Grünwald för Polen. Nekade Zygmunt Stary den polska kungen hjälp till Ungern mot turkarna. Men 4000 polska soldater trotsade ordern och tågade mot Ungern.

Báthory István av ungersk börd var kung över Polen 1575-1586, blev en populär reformator i Polen. Józef Zachariasz Bem en polack som var en framgångsrik general i den ungerska revolutionen 1848 mot habsburgarna (Österrike).

Under andra världskriget invaderade Tyskland Polen. Så mottog Ungern 100 000 polska flyktingar man upprättade polska skolor för polska barn. Den ungerska armén vägrade att gå in med soldater i Warsaw upproret på tyskarnas sida. Man gav istället polackerna livsmedel, vapen och andra nödvändigheter. Detta är bara ett fåtal av händelser på den ungersk-polska vänskapen.

Det finns ett polskt ordspråk: Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki!

Det finns ett ungerskt ordspråk: Lengyel, magyar két jó barát, együtt harcol s issza borát!

Svensk översättning: Polack och ungrare två bra vänner, tillsammans krigar och dricker vårt vin!

2007 den 12 mars förklarade det ungerska parlamentet den 23 mars som den ungersk-polska vänskaps dagen, inte en enda röst emot.

4 dagar senare förklarar det polska parlamentet den 23 mars som en polsk-ungersk vänskaps dag.

Varför är den ungersk-polska vänskapen så stark, är det pga av kultur, religion, genetik eller historia?

Finns det någon liknande vänskap i Europa/världen mellan två folk/länder?
Senast redigerad av Hungaro 2008-12-06 kl. 19:00.
Citera
2008-12-06, 18:58
Medlem
Under andra världskriget så hjälpte Ungern nazi-Tyskland och även i det första då landet var i union med Österrike i det gamla Habsburgska Kejsardömet. Ungern har således gått i mot Polen under båda världskrigen samt ofta förtryckt den slaviska befolkningen som bodde i Österrike-Ungern. Det finns väl ett ungerskt ordspråk som lyder något i stilen med att: Slaver inte är människor? (Jag har inget i mot vare sig slaver eller ungrare utan bara intresserar mig för en del fakta, upplys mig hjärna om ni tycker att jag har fel).

Är inte Ungern bästa vänner historiskt Tyskland och Österrike? Ryssland är en "traditionell fiende" till Ungern det är i alla fall känt. Landet hade också bra förbindelser med de många olika italienska stadsstaterna under medeltiden och många katolska ungerska kungar var mycket hängivna och lojala mot Påven samt uppskattade italiensk kultur och importerade diverse delar av den till landet.
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-12-06 kl. 19:02.
Citera
2008-12-06, 19:08
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Under andra världskriget så hjälpte Ungern nazi-Tyskland och även i det första då landet var i union med Österrike i det gamla Habsburgiska Kejsardömet. Ungern har således gått i mot Polen under båda världskrigen samt ofta förtryckt den slaviska befolkningen som bodde i Österrike-Ungern. Det finns väl ett ungerskt ordspråk som lyder något i stilen med att: Slaver inte är människor? (Jag har inget i mot vare sig slaver eller ungrare utan bara intresserar mig för en del fakta, upplys mig hjärna om ni tycker att jag har fel).

Är inte Ungern bästa vänner historiskt Tyskland och Österrike? Ryssland är en "traditionell fiende" till Ungern det är i alla fall känt. Landet hade också bra förbindelser med de många olika italienska stadsstaterna under medeltiden och många katolska ungerska kungar var mycket hängivna och lojala mot Påven samt uppskattade italiensk kultur och importerade diverse delar av den till landet.
Ja det du säger är sant att Ungern var på nazi-Tysklands sida som jag skrev tidigare men dom gick aldrig in med soldater i Polen, alltså aldrig gått emot. Vill ha källa på att dom utöva förtryck mot polacker under första världskriget. Det är sant att det finns ett ungerskt ordspråk som går:
Tóth az nem ember, slovaker är inte människor. Men inte om att slaver inte skulle vara människor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian-Polish_relations

Österrike och Ryssland har mer varit "tradionella fiender".
Det är även sant som du säger att italiensk kultur delade mycket gemensamt med ungersk. Fanns en ungersk kung som importerade mycket av den italienska kulturen till den ungerska.
Trieste som förr var ungerns hamnstad blev tilldelad Italien efter Trianon. Där finns det en blandning av ungersk/italiensk kultur. Finns även en italiensk sång Avanti ragazzi di budapest som tillägnades den ungerska revolutionen 1956.
Senast redigerad av Hungaro 2008-12-06 kl. 19:35.
Citera
2008-12-07, 02:03
Medlem
Skulle inte jag säga. Varför var Ungern på nazisidan då? Om man har ett av Europas starkaste vänskap så ska man ställa upp för varandra. Vart var ungrarna när polackerna blev anfallna av tyskar? Du kan inte skylla på att ni inte hjälpte för att tyskarna var så starka, för om har är ett av Europas starkaste vänskap så ställer man upp för varandra oavsett.
Citera
2008-12-07, 02:05
Bannlyst
Citat:
Under andra världskriget så hjälpte Ungern nazi-Tyskland och även i det första då landet var i union med Österrike i det gamla Habsburgska Kejsardömet. Ungern har således gått i mot Polen under båda världskrigen samt ofta förtryckt den slaviska befolkningen som bodde i Österrike-Ungern. Det finns väl ett ungerskt ordspråk som lyder något i stilen med att: Slaver inte är människor? (Jag har inget i mot vare sig slaver eller ungrare utan bara intresserar mig för en del fakta, upplys mig hjärna om ni tycker att jag har fel).

Kan du komma med källor?
Citera
2008-12-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahood
Hahah mycket och hänga i julgranen? Svettiga polacker... europas råttor

Ungrare är bra folk, förstår inte varför du försöker etablera nån länk till råttorna?

Utan polackerna så skulle förmodligen en stor del av Europa vara islamiserat.

Polackerna var dessutom de enda som någonsin besegrade den mongoliska hären i ett fältslag.
Citera
2008-12-07, 03:37
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin

Polackerna var dessutom de enda som någonsin besegrade den mongoliska hären i ett fältslag.
Fel, ryssarna besegrade dem vid Kulikovo Pole. Länk.
Citera
2008-12-07, 11:25
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin

Du har ju ingen aning om vad du pratar om...

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Samara_Bend
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bạch_Đằng_(1288)
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Kōan
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Marj_al-Saffar

Fyra slag, fyra förluster mot fyra olika riken. Skulle kunna rada upp ännu fler slag där mongolerna förlorade, men här har du en början iaf.
Citera
2008-12-07, 11:31
Medlem
Ungersk-polsk vänskap? Aldrig hört talas om något liknande. Jag trodde ungrare hatade "slaver"?
Citera
2008-12-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjanic
Kan du komma med källor?

Många slovaker tog ungerska namn och lät sig assimileras. Det tolkar i alla fall jag som att de inte blev lika accepterade om de inte hade gjort det. I Böhmen och Mähren som låg under Österrikiskt styre förekom det ofta väpnade uppror mot centralmakten som så ofta krossades av trupper lojala mot Imperiet.

Har sedan själv en österrisk kusin som sa till mig att slaverna och en del andra inte behandlades likvärdigt med den tysk-talande och ungersk-talande befolkningen i det gamla Habsburg(om du nu godtar det som källa). I de olika krigen som utkämpades var de högsta ledarna, officerarens och många andra i maktposition nästan uteslutande av antingen österrikisk eller ungersk härkomst.

Vad har du för källor på att slaverna behandlades likvärdigt med ungrare och österrikare?
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-12-07 kl. 13:05.
Citera
2008-12-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det är även sant som du säger att italiensk kultur delade mycket gemensamt med ungersk. Fanns en ungersk kung som importerade mycket av den italienska kulturen till den ungerska.
Trieste som förr var ungerns hamnstad blev tilldelad Italien efter Trianon. Där finns det en blandning av ungersk/italiensk kultur. Finns även en italiensk sång Avanti ragazzi di budapest som tillägnades den ungerska revolutionen 1956.

Finns flera trevliga videos på youtube:
http://se.youtube.com/watch?v=LSbTTtwdglM

Har alltid tyckt om Ungern och landets kultur som är mycket rik. (Fast nu handlar ju inte tråden riktigt om detta).
Senast redigerad av Dr.Frankenstein 2008-12-07 kl. 13:04.
Citera
2008-12-07, 13:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Är inte Ungern bästa vänner historiskt Tyskland och Österrike?
Nja, Ungern var en motvillig del av Österrike-Ungern. Ungrarna samarbetade dock med österrikarna för att hålla nere tjeckerna och de andra minoriteterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Filip85
Varför var Ungern på nazisidan då?
Ungern var precis som Polen, Tjeckoslovakien, Rumänien, Bulgarien, Finland och balstaterna klämt mellan Tyskland och Sovjetunionen. Det var en mycket svår situation som inte gav särskilt mycket handlingsfrihet. Det slutade som bekant illa för de flesta av de staterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in