2008-12-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Nja, Ungern var en motvillig del av Österrike-Ungern. Ungrarna samarbetade dock med österrikarna för att hålla nere tjeckerna och de andra minoriteterna.

Ja, det var det jag tänkte på när jag skrev att många andra grupper var förtryckta i Imperiet. Den största minoriteten var väl även just "slaver"?
Citera
2008-12-07, 16:26
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Frankenstein
Många slovaker tog ungerska namn och lät sig assimileras. Det tolkar i alla fall jag som att de inte blev lika accepterade om de inte hade gjort det. I Böhmen och Mähren som låg under Österrikiskt styre förekom det ofta väpnade uppror mot centralmakten som så ofta krossades av trupper lojala mot Imperiet.

Har sedan själv en österrisk kusin som sa till mig att slaverna och en del andra inte behandlades likvärdigt med den tysk-talande och ungersk-talande befolkningen i det gamla Habsburg(om du nu godtar det som källa). I de olika krigen som utkämpades var de högsta ledarna, officerarens och många andra i maktposition nästan uteslutande av antingen österrikisk eller ungersk härkomst.

Vad har du för källor på att slaverna behandlades likvärdigt med ungrare och österrikare?
Det där med att slovaker tog ungerska namn alltså magyariseringen ska jag förklara vad detta berodde på under 1800-talet ville Ungern frigöra sig från den Österrikiska-Ungerska unionen då ungrare var t. ex behandlade som andragrads medborgare och dom andra "minoritererna" som tredjegrads medborgare. Den ungerska revolutionen år 1848, var ett svar på detta man besegrade österrikarna men tyvär kom Ryssland och besegrade revolutionen. Det enda sättet att splittra ett starkt Ungern var att skapa motsättningar mellan ungrare och minoriteterna. Därför kom man även på den finno-ugriska (påhittad) teorin för att föra fram de etniska skillnaderna och nationalism i minoriterna, därefter bedrevs det en intensiv magyarisering. Man kan se på efternamn i Ungern Horváth (Kroat), Tóth (Slovak), Németh (Tysk), Oláh (Rumän), Rácz (Serb), Török (Turk). Dessa är som svensson namn i Sverige. Vanliga ungerska efternamn.

Citat:
The Habsburg Ruler and his advisors skillfully manipulated the Croatian, Serbian and Romanian peasantry, led by priests and officers firmly loyal to the Habsburgs, and induced them to rebel against the Hungarian government. The Hungarians were supported by the vast majority of the Slovak, German and Rusyn nationalities, as well as by the Jews of the kingdom, and by a large number of Polish, Austrian and Italian volunteers.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Revolution_of_1848
Många polacker och italienare kom och stred för ungrarna. Som vi tidigare diskutera den polsk-ungerska och italiensk-ungerska vänskapen.
Citat:
Deciding his biggest political error of the Revolution was the confrontation with the minorities of Hungary, he popularized the idea of a multi-ethnic confederation of republics along the Danube, which might have prevented the escalation of hostile feelings between the ethnic groups in these areas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Revolution_of_1848
Om minoriterna var så förtryckta som du säger varför var väldigt väldigt många av minoriterna med i den ungerska revolutionen som gick ut på att frigöra Ungern alltså innan magyariseringen?

Dom drivande ledarna bakom revolutionen:
Lajos Kossuth (slovakisk bakgrund), István Széchenyi (ungersk bakgrund), Sándor Petőfi (serbisk och slovakisk bakgrund), József Bem (polsk bakgrund)
Dessa är även bland ungerns största national ikoner.
Senast redigerad av Hungaro 2008-12-07 kl. 16:32.
Citera
2008-12-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Det där med att slovaker tog ungerska namn alltså magyariseringen ska jag förklara vad detta berodde på under 1800-talet ville Ungern frigöra sig från den Österrikiska-Ungerska unionen då ungrare var t. ex behandlade som andragrads medborgare och dom andra "minoritererna" som tredjegrads medborgare. Den ungerska revolutionen år 1848, var ett svar på detta man besegrade österrikarna men tyvär kom Ryssland och besegrade revolutionen. Det enda sättet att splittra ett starkt Ungern var att skapa motsättningar mellan ungrare och minoriteterna. Därför kom man även på den finno-ugriska (påhittad) teorin för att föra fram de etniska skillnaderna och nationalism i minoriterna, därefter bedrevs det en intensiv magyarisering. Man kan se på efternamn i Ungern Horváth (Kroat), Tóth (Slovak), Németh (Tysk), Oláh (Rumän), Rácz (Serb), Török (Turk). Dessa är som svensson namn i Sverige. Vanliga ungerska efternamn.

Ok, jag förstår. Men har inte Ungern även bra band med Österrike? Jag har en kusin som är från Österrike och han säger att det finns mycket likartat kultur i de båda länderna som tidigare bildat union med varandra. T.ex. matkultur, arkitektur, historia, seder och bruk mm. Stämmer det?

Citat:
Många polacker och italienare kom och stred för ungrarna. Som vi tidigare diskutera den polsk-ungerska och italiensk-ungerska vänskapen.

Ok, vad var orsaken till att italienarna tog Ungerns parti i den konflikten?

Citat:
Om minoriterna var så förtryckta som du säger varför var väldigt väldigt många av minoriterna med i den ungerska revolutionen som gick ut på att frigöra Ungern alltså innan magyariseringen?

Jag tänkte på att de styrande grupperna ofta var österrikare och ungrare och att "normen" på Medeltiden och senare var att försöka integrera sig till den "linjen". Dvs ta ungerska eller österrikiska namn och lära sig antingen tyska eller ungerska osv.

Citat:
Dom drivande ledarna bakom revolutionen:
Lajos Kossuth (slovakisk bakgrund), István Széchenyi (ungersk bakgrund), Sándor Petőfi (serbisk och slovakisk bakgrund), József Bem (polsk bakgrund)
Dessa är även bland ungerns största national ikoner.

Ok, men dessa personer hade ju bytat namn för att assimilera sig och vara lojala mot Ungern?

Förutom detta ovan tror jag säkert att artikeln du lade fram i TS stämmer mycket bra med verkligheten. Men det var ju meningen att det skulle föras diskussion om ämnet så då blir det lite frågor och undrande i bland.
Citera
2008-12-07, 18:58
Medlem
Hungaros avatar
Citat:
Ok, jag förstår. Men har inte Ungern även bra band med Österrike? Jag har en kusin som är från Österrike och han säger att det finns mycket likartat kultur i de båda länderna som tidigare bildat union med varandra. T.ex. matkultur, arkitektur, historia, seder och bruk mm. Stämmer det?
Konst, musik och arkitektur delar Ungern och Österrike mycket inom pga av renässansen.

Citat:
Ok, vad var orsaken till att italienarna tog Ungerns parti i den konflikten?
Fanns italienska områden i Österrike som även ville befria sig därför kom det italienare och anslöt sig till den ungerska revolutionen. Sedan delade Ungern och Italien en lång historia av gemensam religion.
Citat:
The development of the early Hungarian-Italian relationships was a reason of this infiltration, which weren't manifested only in dynastic connections, but in cultural, humanistic and commercial relations. This effect was getting stronger from the 1300s. The Italian architectural influence became stronger in the reign of Zsigmond on the basis of the church foundations of the Florentine Scolaries and the castle constructions of Ozorai Pipo.

The many Hungarian young studying at Italian universities came closer to the Florentine humanist center so a direct connection with Florence had evolved. The growing number of Italian traders moving to Hungary, specially to Buda, helped this process.

Corvin Mátyás had close political, economical, relational connections in Italy. His wife, Aragóniai Beatrix was the daughter of the King of Naples. He was friend of Federico da Montefeltro, Duke of Urbino. By his Italian connections he called excellent architects, artists to Hungary, to rebuild and decorate his palaces in Buda and Visegrád.

http://www.fondazione-delbianco.org/inglese/relaz00_01/mester.htm
Citat:
Jag tänkte på att de styrande grupperna ofta var österrikare och ungrare och att "normen" på Medeltiden och senare var att försöka integrera sig till den "linjen". Dvs ta ungerska eller österrikiska namn och lära sig antingen tyska eller ungerska osv.
Jo t. ex så ville Ungern ha autonomi inom Österike-Ungern medan Kroatien ville ha autonomi inom Ungern. Det var främst makteliten som styrde och då bestod den majoriteten till österrikare och ungrare. Unionen var en monarki och inte satt där en ungersk kung eller drottning utan dessa var av österrikisk/tysk börd. Men kungafamiljen tog ändå intresse i att lära sig ungerska, italienska, polska och tjeckiska.
Citat:
Ok, men dessa personer hade ju bytat namn för att assimilera sig och vara lojala mot Ungern?
Jo majoriteten av dom som bytte namn var redan assmilierade genom att de lärt sig ungerska i skolan vid sidan om modersmålet som talades hemma. Man fick även högre status med ungerska/tyska namn inom detta rike så det beror mycket på den österrikiska överhetsmentaliteten.

Det var österrikarna som bedrev en sorts språklig assimilering av dom "slaviska minoriterna".
Citat:
The Germans, the traditional bureaucratic, capitalist and cultural elite, demanded the recognition of their language as a customary language in every part of the empire. While Italian was regarded as an old "culture language" (Kultursprache) by German-speaking intellectuals and had always been granted equal rights as an official language of the Empire, they had particular difficulties in accepting the Slavic languages as equal to German.

http://en.wikipedia.org/wiki/Austria-Hungary#Ethnic_relations
Citera
2008-12-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Utan polackerna så skulle förmodligen en stor del av Europa vara islamiserat.

Polackerna var dessutom de enda som någonsin besegrade den mongoliska hären i ett fältslag.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Den ni polacker firar är slakten på er egna arme. Jag har försökt få polacker att inse att helgdagen ni har till åminnelse om det stora slaget är fel tänkt. Polackerna stoppade inte mongolernas här. Polackernas arme blev krossad och mongolerna stoppades av att deras ledare tog i hemlandet och de var tvugna att återvända hem för att säkra tronföljden.

Förresten, Sverige har aldrig varit i krig mot Ungern, när Sverige har varit i konflikt med Ungern har Österrike dominerat Ungern
Citera
2008-12-07, 22:26
Medlem
Citat:
Jo majoriteten av dom som bytte namn var redan assmilierade genom att de lärt sig ungerska i skolan vid sidan om modersmålet som talades hemma. Man fick även högre status med ungerska/tyska namn inom detta rike så det beror mycket på den österrikiska överhetsmentaliteten.

Det var österrikarna som bedrev en sorts språklig assimilering av dom "slaviska minoriterna".

Det var detta som jag tänkte på när jag skrev "förtryck" av den "slaviska" befolkningsdelen. Förmodligen var det ett ganska överdrivet uttryck att använda. Men att den tysktalande "eliten" inte ansåg att de slaviska språken låg på samma status nivå som ungerska, italienska och tyska kan dock ses som en form av diskriminering. Det blir dock tal om ganska grova generaliseringar och allt är naturligtvis inte svart och vitt. Det fanns säkert många "slaver" i höga positioner också om de var duktiga och villiga. Sedan har ju allmänt de historiska förhållandena mellan tyskar och slaver varit mycket dåliga enda sedan tidig medeltid. Fast detta gällde då nog inte under den ungerska maktsfären i Kejsardömet. Om jag inte mins fel så var det gamla Habsburg uppdelat i en Österrikisk del och en Ungersk under 1800-1900 talet där Slovakien, Transylvanien(Siebenburgen), Vojvodina, en liten del av västra Ukraina och hela Kroatien tillhörde Ungern medan Tjeckien samt Slovenien var en del utav Österrike.
Citera
2010-10-11, 12:23
Medlem
Hungaros avatar
Citat:

Det var detta som jag tänkte på när jag skrev "förtryck" av den "slaviska" befolkningsdelen. Förmodligen var det ett ganska överdrivet uttryck att använda. Men att den tysktalande "eliten" inte ansåg att de slaviska språken låg på samma status nivå som ungerska, italienska och tyska kan dock ses som en form av diskriminering. Det blir dock tal om ganska grova generaliseringar och allt är naturligtvis inte svart och vitt. Det fanns säkert många "slaver" i höga positioner också om de var duktiga och villiga. Sedan har ju allmänt de historiska förhållandena mellan tyskar och slaver varit mycket dåliga enda sedan tidig medeltid. Fast detta gällde då nog inte under den ungerska maktsfären i Kejsardömet. Om jag inte mins fel så var det gamla Habsburg uppdelat i en Österrikisk del och en Ungersk under 1800-1900 talet där Slovakien, Transylvanien(Siebenburgen), Vojvodina, en liten del av västra Ukraina och hela Kroatien tillhörde Ungern medan Tjeckien samt Slovenien var en del utav Österrike.
Vill uppdatera tråden. Det stämmer helt det du skriver.

För att inte blanda in balkan allt för mycket så vet jag att folket där ofta sympatiserar med folkslag efter religion. Jag vet att i Australien närmare bestämt Sydney så finns det en grekisk-serbisk ortodox och kulturell vänskapsdag som äger rum varje år den 21 september. Syftet med denna dagen är att det serbiska samhället ska visa uppskattning till den grekiska diasporan.

Den serbiska och grekiska vänskapen sträcker sig tillbaka ända sedan medeltiden och var åter uppe så senast som Balkankrigen. Under Natosbombningar så var en majoritet av grekerna emot detta och stödde likt Ryssland Serbien. Vet även om att mycket av investeringen som skett i Serbien efter balkankrigen var av främst Grekland och Ryssland.

Finns flera gator och städer dessutom i Serbien med grekiska namn. I Belgrad finns det t. ex Rigas Feros, Eleftherios Venizelos, Athen gatan, Salonica gatan, Agion Oros gatan, Makedonska gatan, Corfu gatan osv. Den grekiska motsvarigheten är att dom har någon gatan döpt efter Karađorđe Petrović sen finns det en del grekiska städer döpt efter Vasos Mavrovouniotis.

Videos om den Ungersk-polska vänskapen:
http://www.youtube.com/watch?v=_YJVO6jPaR0

http://www.youtube.com/watch?v=6DSNkxtmfoY&feature=player_embedded#!
Senast redigerad av Hungaro 2010-10-11 kl. 13:01.
Citera
2017-02-18, 15:21
Medlem
Ördögs avatar
BBC rapporterar om den polsk-ungerska vänskapens rötter ...

Two Countries As Close As Brothers
http://www.bbc.com/travel/story/20170210-two-countries-as-close-as-brothers
Citat:
In a world of global tension and conflict, it’s both endearing and unusual that two countries that don’t even share a border have set aside a day solely to appreciate their friendship.
---
In 2007, the respective parliaments of both countries declared 23 March as ‘The Day of Polish-Hungarian Friendship’ by unanimous decree. I found it both endearing and unusual that, in a world of global tensions and conflict, two countries that do not even share a border would set aside a day solely to appreciate their camaraderie.
----
Now, Polish-Hungarian Friendship Day is celebrated annually, with the main festivities taking place in the sister cities of Győr (Hungary) in even years and Poznań (Poland) in odd years. It is an occasion for major politicians of the two countries to gather together, and festivities often include theatrical productions, film screenings and art exhibitions, all centred around the strong bond between the two nations.
Citera
2017-02-20, 00:31
Medlem
rex144s avatar
Varför denna vänskap? Bägge länderna är omgivna av fiender, bägge längtade efter en riktig vän? Det fanns en fantastisk gemensam historia från medeltiden, samma kung, dock kan man tycka att det är konstigt då våra språk är helt olika, det är inte som Sverige-Norge-Danmark,

Sverige förrådde Norge under II världskriget, man släppte igenom tyska soldater på väg mot Norge,

Polen har länge även haft bra relation till Frankrike, polacker var enligt Napoleon de bästa soldater,
lojala och djärva. Kända polska konstnärer , författare och aristokrater har fått sin tillflyktsort i Paris när Polen försvann från kartor men 1939 var det ett svek

Ungrare har nog liknande mentalitet som polacker och kanske avståndet hjälper att hålla vänskapen vid liv, ungrare har bevisat sin vänskap till polacker under svåra prövningar för visst kan man bedyra vänskap men om den aldrig sätts på prov så kan man inte veta
Citera
2017-02-20, 11:18
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Varför denna vänskap? Bägge länderna är omgivna av fiender, bägge längtade efter en riktig vän? Det fanns en fantastisk gemensam historia från medeltiden, samma kung, dock kan man tycka att det är konstigt då våra språk är helt olika, det är inte som Sverige-Norge-Danmark,

Just språkfrågan har intresserat mig alldeles speciellt - av pur nyfikenhet vill jag gärna veta vad polacker och ungrare talar sinsemellan då de utövar sin uråldriga vänskap. Co mówią Jarosław i Zbigniew z György... vad ska det vara för ändelse? Györgyem i Istvánem?

(Fasen också att jag inte hunnit gå vidare i mitt polskpluggande efter den där grundkursen för ett par år sen! Cholera!)

Det är ju ytterst få utlänningar överlag som kan vare sig polska eller ungerska. De båda språken är skitsvåra, eller låt oss säga ytterst utmanande för en främling av vad nationalitet det vara månde. De tillhör helt olika språkfamiljer. Hur har då kommunikationen egentligen fungerat mellan de båda folken?

(Jag hade tänkt skriva något om att genomsnittspolacker och -ungrare åtminstone av den äldre genrationen ofta inte talar något annat språk än sitt eget. Jag fruktade bara att ett sånt påstående kunde tolkas som arrogans - och det vore synd, eftersom jag gillar och beundrar både Rzeczpospolita och Magyarország.)
Senast redigerad av Ördög 2017-02-20 kl. 11:39.
Citera
2017-02-20, 12:10
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Just språkfrågan har intresserat mig alldeles speciellt - av pur nyfikenhet vill jag gärna veta vad polacker och ungrare talar sinsemellan då de utövar sin uråldriga vänskap. Co mówią Jarosław i Zbigniew z György... vad ska det vara för ändelse? Györgyem i Istvánem?

(Fasen också att jag inte hunnit gå vidare i mitt polskpluggande efter den där grundkursen för ett par år sen! Cholera!)

Det är ju ytterst få utlänningar överlag som kan vare sig polska eller ungerska. De båda språken är skitsvåra, eller låt oss säga ytterst utmanande för en främling av vad nationalitet det vara månde. De tillhör helt olika språkfamiljer. Hur har då kommunikationen egentligen fungerat mellan de båda folken?

(Jag hade tänkt skriva något om att genomsnittspolacker och -ungrare åtminstone av den äldre genrationen ofta inte talar något annat språk än sitt eget. Jag fruktade bara att ett sånt påstående kunde tolkas som arrogans - och det vore synd, eftersom jag gillar och beundrar både Rzeczpospolita och Magyarország.)

bra ändelser!

vad gäller språk så kunde det varit tyska, det fanns en stor tysk minoritet i Polen och även i Ungern och under delningen av Polen kom det tyska språket, både Preussen och Österrike-Ungern talades det tyska,, det räcker med några fraser och ord för att göra sig förstådd om man gillar varandra
Senast redigerad av rex144 2017-02-20 kl. 12:16.
Citera
2017-02-20, 14:06
Medlem
Medves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
bra ändelser!

vad gäller språk så kunde det varit tyska, det fanns en stor tysk minoritet i Polen och även i Ungern och under delningen av Polen kom det tyska språket, både Preussen och Österrike-Ungern talades det tyska,, det räcker med några fraser och ord för att göra sig förstådd om man gillar varandra

Båda länderna är ju katolska så för i tiden så snackade man väl latin med varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in