2020-03-23, 01:54
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
om man arbetar heltid 6 mån som tidsbegränsad anställning/vikariat/timanställd/konsult, och sedan blir arbetslös, har man rätt till 100% eller 50% a-kassa? vissa säger 50% och vissa säger 100%. känner mig förvirrad.

Din anställningsform har ingen betydelse. Det är antalet timmar som räknas under 6-månadersperioden som spelar roll, och har du jobbat heltid så uppfyller du kravet. Jag antar att du också varit medlem under minst 12 sammanhängande månader.

Ja, du har rätt till 100% inkomstbaserad A-kassa.
Citera
2020-03-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Din anställningsform har ingen betydelse. Det är antalet timmar som räknas under 6-månadersperioden som spelar roll, och har du jobbat heltid så uppfyller du kravet. Jag antar att du också varit medlem under minst 12 sammanhängande månader.

Ja, du har rätt till 100% inkomstbaserad A-kassa.
du verkar ha fel gubben. dem räknar på 12 månader. arbetar man 6 mån genererar det 50% akassa eftersom dem delar på 12.
Citera
2020-03-23, 23:25
Medlem
Hej, jag blev tvingad till att säga upp mig själv 24 Februari. Har haft 1 månadsuppsägningstid och haft arbetsfritt under tiden. I dessa coronatider är det inte lätt att få jobb. Så blir att anmäla sig till a-kassa. Kan jag anmäla från det att jag sa upp mig 24feb till a-kassan eller blir det nu den 24 mars? Att jag får skriva in mig typ imorgon. Jag vet att det blir karens, 45 dagar. Tänkte bara när ifrån man börjar räkna...
Citera
2020-03-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Hej, jag blev tvingad till att säga upp mig själv 24 Februari. Har haft 1 månadsuppsägningstid och haft arbetsfritt under tiden. I dessa coronatider är det inte lätt att få jobb. Så blir att anmäla sig till a-kassa. Kan jag anmäla från det att jag sa upp mig 24feb till a-kassan eller blir det nu den 24 mars? Att jag får skriva in mig typ imorgon. Jag vet att det blir karens, 45 dagar. Tänkte bara när ifrån man börjar räkna...
du kan inte bli tvingad att säga upp dig och du borde inte ha gjort det. dem lurade dig. du skulle kunna exempelvis förhandla till avgångsvederlag.

svar på din fråga, du blir "arbetslös" efter uppsägningstiden.
Citera
2020-03-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
du kan inte bli tvingad att säga upp dig och du borde inte ha gjort det. dem lurade dig. du skulle kunna exempelvis förhandla till avgångsvederlag.

svar på din fråga, du blir "arbetslös" efter uppsägningstiden.

Jag fick några månadslöner.. Hade valet att säga upp mig själv eller bli uppsagd.
Citera
2020-03-24, 10:39
Medlem
vad händer om man blir arbetslös efter att ha varit med i a-kassan t.ex. 11 månader?
Om man har haft heltidsarbete under lika lång tid.
Får man full ersättning efter en månad eller hur fungerar det?
Citera
2020-03-24, 12:41
Medlem
Bunny tycks vara den enda med koll i den här tråden...

protekk, jag hoppas att jag inte missförstår dig, men det är inte sant att man kan få grundersättning från Alfakassan så lätt som du tycks tro (jag antar att du åsyftar grundersättning). Arbetslöshetsförsäkringen har tydliga krav kring detta: grundersättningen bestäms av den allmänna grundförsäkringen. Grundersättning betalas endast ut om du har arbetat 6-12 månader (det finns krav kring specifika timmar också), och kan betalas ut även om du inte är med i en a-kassa och/eller om du inte uppfyller medlemsvillkoret (medlem i 12+ månader). Du måste dessutom uppfylla grundvillkoren: att du står till arbetsmarknadens förfogande, jadajada. Inkomstbaserad/inkomstrelaterad ersättning får du om du, utöver villkoren för grundersättning, uppfyller medlemsvillkoret, alltså medlemskap i a-kassan i över 12 månader. Uppfyller du varken villkoren för grundersättning eller inkomstrelaterad ersättning, får du inga pengar från a-kassan. Punkt.

TLDR; De tre nyckelbegreppen att förstå är: medlemsvillkor, arbetsvillkor och grundvillkor. Den inkomstbaserade ersättningen betalas endast ut om du uppfyller arbetsvillkoret (6-12 månader plus mer specifika tidskrav), medlemsvillkoret (12+ månader i a-kassan) och grundvillkoren. Grundersättningen betalas endast ut om du uppfyller nyss nämnda arbetsvillkor och grundvillkoren.
Citera
2020-03-24, 13:14
Medlem
Araztras avatar
För den som inte uppfyller villkoren återstår socialbidrag ( försörjningsstöd).
Citera
2020-03-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruptura
Jag fick några månadslöner.. Hade valet att säga upp mig själv eller bli uppsagd.
dem kan endast säga upp dig pga arbetsbrist. är du medlem i facket? om du är det så hade din arbetsgivare haft möten med facket och facket hade hjälpt dig mer och du kanske hade fått fler månadslöner.
Citera
2020-03-25, 13:47
Medlem
Jag har AEA (Akademikernas A-kassa) som har 910 kr/dag som maxtak, vilket suger.. Man kan dock få inkomstförsäkring på 80% av ens faktiska lön om man går med i nåt anslutet förbund. Är det nåt förbund som ni kan rekommendera alternativt avråda från?
Citera
2020-03-26, 01:13
Medlem
Vilken a-kassa ska man välja som är bästa utan krångel?

Akademikernas A-kassa eller unionen? Elle nåt annat förslag?
Citera
2020-03-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

Du måste ha betalat in akassa i minst ett år! Slarvpetter för sent att skaffa nu.... eller bättre nu än aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in