2020-03-23, 20:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Den finns på foto i FUP med synliga och tydliga blodmärken som blivit avtryckta vid öppning/stängning av tvättmaskin. SD hade visst inte full koll på alla detaljer...
Angående den blodiga tvättmaskinen: Nja, något foto på synligt blod på tvättmaskinen verkar inte finnas i fupen. Hittade ett foto på tvättmaskinen taget vid den tredje tekniska undersökningen av SD:s bostad 2018-09-28, men det röda där till vänster om luckan ser mer ut att vara något som har ritats med penna på fotot (se aktbil.157, s.277).
Bild 9. På tvättmaskinen, vid öppnings handtaget och på område på list invid handtaget
indikerade Luminolundersökningen såsom för blodförekomst. Dessa områden topsades
,
se S99-100.
Det var väl för övrigt på en av de här två topsarna man vid någon senare analys kunde konstatera DNA från LW, men det stod väl ingenting i rapporten från NFC om att man också skulle ha kunnat påvisat blod där (aktbil. 160, sid. 110).
Senast redigerad av Draifos 2020-03-23 kl. 21:13.
Citera
2020-03-23, 20:46
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Skilsmässan berör honom, men inte det fruktansvärt våldsamma mordet på 3-barnsmamman han pokulerade i smyg.

Ja, detta verkar han inte gilla.

Från "scribble" 10/3:
"45- åringen får frågor om hans exfru träffat någon ny man. Han vill helst inte prata om det. ” Visst gäller det även mig att jag bara svarar om jag vill”, säger han och vänder sig hastigt till sin advokat."
Citera
2020-03-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Märkligt att ingen av alla de personer grundligt städade SDs hem begrep att det var för att dölja spår. Var de så hårt influerade i geo-sekten att de inte begrep det?

Var det geocachare som hjälpte till att städa? Jag har fått för mig att det var hans familj.
Citera
2020-03-23, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med. Ej så insatt i det juridiska men nog är det så att om rätten finner att det går att fälla bortom rimliga tvivel så blir det så.
Vad sedan bevisningen har utgjorts av är en annan sak. Fri bevisprövning.

Han kanske åker på dråp...
Det är ungefär 90% av mord bortom rimligt tvivel.
Citera
2020-03-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
You wish. Men sorry - det är inte ok att mörda ens den jobbigaste, slampigaste, minst ordningssamma människan.

Ett trick dom flesta tar till är att ta avstånd från personen man upplever som besvärlig. Att ligga med personen flera ggr i veckan, stalka och fota när denna har karlbesök eller skicka dussintals meddelanden per dag är lite kontraproduktivt.

Just det

Hela mordhistorien har en stark prägel av ett grekiskt drama.
Citera
2020-03-23, 20:57
Medlem
Citat:
Skilsmässan berör honom, men inte det fruktansvärt våldsamma mordet på 3-barnsmamman han pokulerade i smyg.

Och inte verkar vare sig SD eller HD uttrycka sin oro över att det går lös en galning som bestialiskt mördat LW heller.
Men de behövde väl inte uttrycka någon oro eftersom de vet vem som mördade LW..
Citera
2020-03-23, 21:04
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Och inte verkar vare sig SD eller HD uttrycka sin oro över att det går lös en galning som bestialiskt mördat LW heller.
Men de behövde väl inte uttrycka någon oro eftersom de vet vem som mördade LW..

Exakt.
Om de också inte brydde sej om att just hon var mördad så nog fasen borde de vara oroliga för vem som kunde stå näst på tur.
Citera
2020-03-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

För kort straff för SD.

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. ... Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död.
Citera
2020-03-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Ja dråp kan nog inte uteslutas, om alltså Backman lyckas övertyga rätten om att det finns förmildrande omständigheter.
Om SD nu alls blir dömd.
Men förstår inte riktigt det där med att dråp är 90% av mord.
Citera
2020-03-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivivianne
Jag förstår inte det du skrev. Det låter som en ofullständig mening. Och som ett påhopp på mig. Förtydliga gärna så att vi undviker missförstånd.

Jag menar att jag tror det vore olyckligt om åklagaren försöker bevisa något med hjälp av statistik. Det upplever jag som ett magert bevis. Jag tror att hon snarare vill skapa en förståelse för hur psykopater funkar. Okunskapen om detta är stor i vårt samhälle. Och som jag har fattat det hela så utgår åklagaren från att MGM är psykopat. Annars skulle hon väl inte tagit in expertvittnet Enander.

Kanske har du rätt.
SD kommer dessutom från en familj där framgång var det enda som prioriterades/ accepterades och om känslor talade man aldrig. Det har alla syskonen själva berättat (tror det finns i akt 148 en bra bit ner).

Så när Lena ville ha besked, när hon berättade om sitt mående och försökte få SD att reagera, att begripa - då blev han bara tyst. För han är uppväxt med att sopa alla problem under mattan och kunde inte prestera ett svar. För han var handikappad gällande sånt.

SD var oförmögen att hantera ifrågasättanden. I stället var han näst intill manisk med alla hjälpinsatser hit och dit i familj och vänkrets, ty sånt ifrågasatts aldrig. Det berömdes och tackades för. Alla berättar hur snäll glad och hjälpsam han alltid var.

Den som bäst beskriver hur det var i familjen är "svarta fåret" i familjen = brodern Martin i akt.bilaga 148.
Citera
2020-03-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Ja du har rätt! Papperet måste ha kastats före fototillfället 2018-05-15!

Nej, mellan första undersökningen och när de återkom 24 maj.

NAs rapportering från dagens förhandling:

Kriminaltekniker (KT):
Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.

Vittnet (= KT, min anm) hade velat göra en grundligare undersökning av huset, men fick inte vid det tillfället.

– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta.

Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen

Vittnet var sedan tillbaka i huset den 24 maj för en ny undersökning.

– Det var förändrat i tvättstugan mot första gången jag var där.
Citera
2020-03-23, 21:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
"Det var lite känsligt för Christian mig eftersom Lena Wesström var en nattmänniska när hon
inte hade barnen och Christian i och för sig hade inget jobb, men han hade en fru som hade
ett jobb då. Hon skrev väldigt mycket på nätterna och inte som han som skriver ett avsnitt och
skickar ett meddelande, det var pling, pling, pling hela natten. Det var inte roligt för hans fru
som nästan trodde det var något mellan oss. Hans fru fick då läsa allt det här"

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519

s 636.
Om han eller han fru stördes så hade det inte varit så svårt för honom att säga ifrån och förklara att han inte ville ha meddelanden mitt i natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in