2020-03-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det låter iofs rätt överdrivet. Vi vet ju att den mesta smittan kom från alperna. Somalier är nog i minoritet vad gäller skidresenärer dit...

Nu tror jag att det är BS, men vi vet ju inte nationalitet på de som ligger inne..
Citera
2020-03-23, 20:56
Medlem
bullstolsrundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nej. Vad för förmildrande* datapunkter vill du sätta in?

*(ur svensk synpunkt)

1 1 1 2 3 7 8 10 11 16 20 21 33 <-- Sverige
1 2 3 7 11 12 17 21 29 41 52 79 107 <-- Italien

Sverige är inte på en brantare kurva.
Om vi har 100-110 fall till helgen ligger vi på en liknande kurva.
Börja smartare nästa gång.

11 16 20 21 33 <--Sverige
11 12 17 21 29 <--Italien

Jag säger inte att du har fel, men om du har rätt så var det iallafall inte på grund av dina extrapoleringsfärdigheter.
Citera
2020-03-23, 20:57
Avstängd
Herre min gud vad komiskt ändå mitt i allt elände. Såklart att somalier är överrepresenterade även i dödsfall av Corona.

Finns det verkligen inget område där de här odugliga parasiterna INTE sticker ut negativt?

(Tips till Tegnell) De blir ju inte smittade på jobbet i alla fall.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
36 dödsfall.

33 är det ju. Eller för du egen statistik?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Läkarföreningen larmar att 6 av de 9 som dött i Stockholm är svensksomalier, rapporterar SVT."

Undrar varför? Har de sämre hälsa än gemene svensk? För jag har lite svårt att tro att de somalier som har dött skulle ha varit särskilt gamla. Men jag ska erkänna att jag inte ha följt diskussionen idag.

Det lät iofs som att de var över 60 allihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theuman
Aftonbladet skriver nu att 6/15 som dött är Somalier.
Good news!
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
https://amp.theguardian.com/world/2020/mar/23/swedish-pm-warned-russian-roulette-covid-19-strategy-herd-immunity

"Swedish PM warned over ‘Russian roulette-style’ Covid-19 strategy

Health experts say attempt to build herd immunity is a ‘mad experiment with 10m people’

[...]

Unlike most EU countries, however – including its Nordic neighbours Denmark, Norway and Finland – Sweden has not introduced stricter suppression and social distancing orders such as mass shop and lower-school closures, nor has it placed citizens in near-total lockdown, as in Italy, Spain and France.

Sweden’s chief epidemiologist, Anders Tegnell, has denied the country’s approach is to rapidly build group immunity to the virus, a tactic seemingly pursued in Britain and the Netherlands until both recently changed tack after warnings that their health systems could be overwhelmed and death tolls would soar.

But Tegnell conceded to the Svenska Dagbladet newspaper last week that such an objective was “not contradictory” with what he described as the government’s core strategy, which was to ensure “a slow spread of infection, and that the health services have a reasonable workload”.

[...]

Swedish health professionals are increasingly expressing concern that the government may be favouring the health of the economy over that of the public. Leading experts last week were fiercely critical of the Swedish public health authority in an email thread seen by state broadcaster SVT, accusing it of incompetence and lack of medical expertise.

“I’m deeply concerned,” Fredrik Elgh, a virology professor at Umeå University, told SVT. “I’d rather Stockholm was quarantined. We are almost the only country in the world not doing everything we can to curb the infection. This is bloody serious.” "

Sedär äntligen lite internationell press över kaoset! Ska sprida denna länk till utländska medier så fler får reda på vansinnet och folkmordet.
Citera
2020-03-23, 20:58
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Har du länk?

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006450178.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Fick väldigt torra händer och även utslag på händernas ovansidor. Men som sagt, blev mycket bättre när jag började med handkräm.

Kliade dina utslag och hur såg de ut?

Jag har också fått utslag, små röda knottriga prickar som kliar.

Det började med att det sved när jag använde handsprit, sedan utslagen och klåda.

Handkrämen jag använde hjälpte inte så nu tar jag kortisonkräm över.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan bli smittad i kollektivtrafiken, på vårdcentralen eller i affären till exempel. I stort sett var som helst. Men somalier är förmodligen extra känsliga. Sedan bord de tätt med stora familjer och många barn. De besöker också moskén ganska ofta.

Om det är fallet bör Somalier även insjukna o sticka ut i statistik från tex Borlänge.

Jag misstänker att det snarare är förhållandena i våra utanförskapsområden som är grogrunden för smittan.

O får spridningen främst fart i utanförskapsområden så kan det skapa social oro samt destabilisera samhället.

Det blir naturligtvis rasism om de inte får den vård de anser sig ha rätt till.
Citera
Medlem
Men vad vet tegnell om Somalia? Han var ju där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg vet ikke om de har sporet smitten. Men med tanke på hvor lett det er å bli smittet, så er det vel ikke utenkelig at de ev kan ha blitt smittet av å puste i samme luft som en smittet person på offentlig transportmiddel eller på arbeidsplassen, i butikken eller ved besøk el.l.?

Letade runt och tydligen har smittan spårats till en moské som alla frekventerat. Detta enligt en sjuksyrra. Hur smittan kommit dit är ett frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in