2020-03-23, 20:52
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Min kompis så till mig igår att undvika svarta män och unga afghaner. Det är dessa hon hämtar. Hon sa att inga svenskar drabbas. Hon sa att de majoriteten av de smittade bekräftade fallen är invandrare.

Nja nu tror jag du tar i lite, att dom flesta skulle vara invandrare är för bra för att vara sant.

Vet själv 2st bekräftade fall som är pursvenskar. Dock bor dom ej i Stockholm.
Citera
2020-03-23, 20:53
Medlem
Covids avatar
Spanskan tog gamla och mycket unga i första vågen. I andra vågen tog det unga vuxna. Mutation och skiftande immunitet är orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Prostatit
Vad som var anmärkningsvärt med just Spanska sjukan var väl just att unga personer drabbades hårdare än de äldre. Specifikt i spannet 20-30år om jag inte minns fel.
Nu dör ju redan döende personer vilket jag tycker är en avsevärd skillnad.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Största rubriken i finska motsvarigheten till Aftonbladet är nu;

"Sverige gör tvärt om jämfört med andra länder, i kampen mot Corona". Sen är det en bild på svenskar som sitter i grupp nånstans.

Har du länk?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Sex döda efter corona i Stockholm – på ett dygn

Hittills har 33 personer dött av coronaviruset i Sverige (Expressen)

Ja i Stockholm så siffrorna snabbt nu. 258 personer vårdas på sjukhus av vilka 47 intensivvårdas. Coronapatienter upptar alltså redan över hälften av de IVA-platser som normalt finns i hela Stockholm. Nu utökas de naturligtvis, men det här kommer nog att bli en mycket snabb ökning och jag tvivlar på att de prognoser man har hört om hur många som kommer att behöva intensivvård ens är i närheten av vad som kommer att behövas.

Citat:
På måndagen vårdas 47 patienter med intensivvård vid akutsjukhus och 211 patienter vårdas på sjukhus. En patient från annat län vårdas i ECMO vid Karolinska Universitetsjukhuset. ECMO är en konstgjord lunga som syresätter blodet utanför kroppen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Är det bara jag som stör mig ngt enormt på att skidanläggningarna inte tar något eget ansvar och stänger ned så att folk kan få sina pengar tillbaka samtidigt som arrangörerna tar eget ansvar ist för att en myndighet måste fatta beslutet i dessa tider.

Många åker ju nu bara för att dom inte får pengar åter vid avbokning.

Åre och Sälen kan inte hantera någon större belastning på deras sjukhus i princip.

Är det någon som sitter på information om Sälen och Åre kommer att stänga sina anläggningar?

Jag skrev i ett inlägg tidigare idag om saken. De verkar göra allt de kan för att få hålla öppet. De tycker att det räcker med att stänga någon after ski och känner sig då så duktiga. Åre, Sälen, Riksgränsen m.fl. Dårar. Oansvariga, själviska förrädare. Borde åtalas.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Dessa somalier har ju inte varit i Italien och åkt skidor i alla fall. Kan dom varit hemma i somalia tro och smittan redan finns där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ryssland ska tillverka 50.000 coronatest – per dag

https://www.friatider.se/ryssland-ska-tillverka-50000-coronatest-dag

Kanske kan vi få köpa in ett par?

Detta är rent pinsamt för vår del av världen. I Kina och Ryssland har de kontroll på viruset och till och med resurser så att de kan hjälpa omvärlden. I Europa så är det kalabalik. Man har ingen aning om hur man skall få stopp på spridningen och det saknas i princip allt. Det demokratiska systemet visar sig vara mycket känsligt, men det är i och för sig inget nytt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är ju glest mellan husen. Umgås ens folk?

Haha så nu är permanentboende i skärgården oroliga att covid-19 kommer med båt likt Pesten på 1300-talet. Aja Stockholmarna kommer sprida detta över hela landet under påsklovet ändå.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan bli smittad i kollektivtrafiken, på vårdcentralen eller i affären till exempel. I stort sett var som helst. Men somalier är förmodligen extra känsliga. Sedan bord de tätt med stora familjer och många barn. De besöker också moskén ganska ofta.

Eller besökte Bromma och rånade en smittad etnisk svensk som nyss kommit hem från fiiina skidresan till Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Min kompis så till mig igår att undvika svarta män och unga afghaner. Det är dessa hon hämtar. Hon sa att inga svenskar drabbas. Hon sa att de majoriteten av de smittade bekräftade fallen är invandrare.
Det är kört. Vi vet hur dessa bor och rör sig. https://coronawatch.se/
Citera
Medlem
theumans avatar
Aftonbladet skriver nu att 6/15 som dött är Somalier.
Citera
2020-03-23, 20:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Spanska sjukan kunde man till viss del bota då folk fick bakteriell lunginflammation, dom hade dock inte antibiotika då.. corona är ett virus så antibiotika funkar inte
Dvs exakt som Corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in