2020-03-23, 15:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Kul med någon som fattar.

Skriver det en gång till så att alla ser.

1. Om vi kör isolering i 2 veckor stannar 99.9% av all spridning.

2. Alla fall med symptom identifieras och kan övervakas, behandlas, sättas i karantän.

Isolering och karantän är det enda sättet att stoppa spridning.

Om alla isoleras individuellt ja. Isolerar du familjevis så kan smittan hålla på ett tag att arbeta sig igenom familjen...
Citera
2020-03-23, 15:18
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
2 veckors karantän för alla Stockholmare hade varit på sin plats.
Vet inte om det räcker. Spridningen i omkringliggande städer börjar ta fart ordentligt. Uppsala bland annat.
Citera
2020-03-23, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Tror inte du förstår hur viruset fungerar. Viruset i sig tar inte död på dig, utan det är ditt överaktiva immunförsvar som skapar enorma inflammationer som en reaktion på viruset. I det här fallet så är ett "bra" immunförsvar inget positivt. Det är därför vi ser så milda fall hos barn, vars immunförsvar inte har lika stor erfarenhet av externa faktorer som t.ex en 80-årings. Sen hjälper det inte att en 80-åring ofta har högt blodtryck, underliggande immunologiska sjukdomar, sviktande organ m.m.
Det du pratar om låter precis som spanska sjukans andra våg (?)

Har du några belägg för det du uttalar dig om eller är du utbildad hobby-epidemioog?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
"Dag 0", verkar extremt odefinierat vad han menar med det.
Än så länge har vi nästan som en linjär ökning av antalet dödsfall. Nån här, nån där.

Dagen då vi börjar se exponentiella mönster och siffrorna rusar iväg som de gjort i andra länder, det är Dag 0
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Lite märkligt att man fortfarande inte är helt säker på från vilket djur covid-19 härstammar. Det talas om fladdermöss och ormar, men det finns ingen tydlig information.

Och det är det mest otäcka om Du frågar mig.

Att generna inte stämmer med NÅGOT alls,

utan att det är ett unik kombination som inte finns 100% i naturen!

https://s3-ap-northeast-1.amazonaws.com/news.guo.offload.media/wp-content/uploads/2020/01/25133703/Brief-summary-of-evidence-of-lab-finish.pdf

/
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så kan du inte räkna, du får dela upp befolkningen i riskgrupper och inte riskgrupper och ta procent från vardera grupp.

Kan man stryka riskgrupperna påverkar detta kraftigt andelen som behöver intensivvård.

Frågan var hur fort du tänkte dig vi skulle klara av detta. Det är du som försvarat principen. Inte jag.

Mitt sätt att räkna får du se som ett exempel. Tänker du annolunda är det upp till dig att presentera hur du anser man ska räkna. Det kan ju inte vara mitt ansvar att räkna åt dig, och försöka visa på att din ståndpunkt är hållbar.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
DN.se: Tegnell: Kulmen kan vara en månad bort

Det får vi verkligen hoppas. Eftersom antalet smittade fördubblas var tredje dag (i Sverige egentligen efter 2.4 dagar men jag är snäll nu) kommer läget om 30 dagar se ut så här:

Antal smittade (officiellt, baserat på dagens 2,038): 2,086,912
Antal döda (9.3% av officiellt antal smittade som i Italien): 194,083

Iofs kommer inte alla dom 194k vara döda vid det datumet, men på vägen mot döden.

Finns inget som tyder på att vi skulle se den dödligheten här. Tvärtom har vi extremt låg dödlighet. 1,2%.
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju du som inte förstår. Naturligtvis är ett bra immunförsvar bra. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har levt länge och varit med om både asiaten, Hongkongpandemin och alla säsongsinfluensor. Jag har aldrig vaccinerat mig, men självklart har jag under alla dessa åt utsatts för dessa virus utan att någonsin få det.

Jag är inte unik.

Du pratar om sjukdomar som dina förfäder byggt immunitet mot i hundratals år. COVID har varken ditt, eller någon av dina förfäders immunförsvar någonsin rört förut. Att du klarar dig bra mot föregående sjukdomar säger ingenting om din sjukdomsbild för kommande infektion.
Citera
2020-03-23, 15:20
Medlem
.Dostoj.s avatar
Siffror från Italien igår, viss nedgång, söndag förvisso..
Tyskland verkar vilja ropa hej redan...

Sverige osar, vi har två läger här. Skjuter dödsfallen över ca 7-8 per dag kommer paniken och vissa åtgärder stramas till...tills dess nada

Inget...inget...Hmmm... Hmmm...KATASTROF KATASTROF....
Citera
Medlem
Citat:
Om alla isoleras individuellt ja. Isolerar du familjevis så kan smittan hålla på ett tag att arbeta sig igenom familjen...

Ja familjemedlemmar smittar varandra. Det hade de gjort ändå

Men man får koll på vilka som är smittade samt ser till att de inte smittar andra i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, Tengele har full koll på sina kurvor. Problemet är inte hans kunskap utan att han har en bokstavskombination som gör att han saknar empati. För honom spelar det ingen roll om folk drunknar med vätska i lungorna sålänge han följer sin kurva.

Men du har inte förstått någonting. Att hålla ner smittspridningen skapar förutsättningar för vården att hinna med. Att särskilt skydda de äldre minskar trycket på IVA och det räddar liv.
Kommer människor dö ändå, javisst, det pågår en pandemi. Under säsongsinfluensan 2017/2018 dog 1012 människor i Sverige pga influensa.
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu ska vi ta varje dag som en stor framgång. Anders Tegnell.

Han har ju rätt men det är nog ingenting som kommer hindra smittspridningen och hindra folk att gå ut i folksamlingar på barer, pubar osv.
Kan inte tänka på något annat än detta klipp då jag såg honom säga det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in