2020-03-23, 15:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
I Stockholm gör man sitt allra bästa för att sprida viruset.

Citat:
"Morgonkaos i SL-trafiken: ”Mer fullsmockat än vanligt

Resenärer vittnar om mer fullsmockade turer än vanligt på måndagsmorgonen.
– Jag lyssnade på statsministerns tal i går, om att alla ska ta sitt ansvar och hålla avstånd. Så jag blev helt häpen, säger undersköterskan Nina."

Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAl1x/morgonkaos-i-sl-trafiken-mer-fullsmockat-an-vanligt

Ja, nu får Stockholmarna lite extra flockimmunitet. Tengele måste vara stolt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ulf Kristersson anser inte att det krispaket som finansminister Magdalena Andersson och regeringen presenterat hittills räcker, och föreslår därför en rad nya åtgärder.

Det räcker inte med lån, allra minst lån med höga räntor. Utan nu krävs det pengar rakt in på kontona.

Ulf Kristerssons coronapaket:
- Slopa arbetsgivaravgifterna för landets företag de kommande två månaderna, för april och maj.
- Staten tar hälften av hyreskostnaderna under april och maj för landets hotell, restauranger, och butiker.
- Upprätta en statlig riskkapitalfond med 100 miljarder, vilket innebär att staten ska kunna gå in och skjuta till kapital till drabbade företag och också ta över en del av ägandet i dem.

Sammantaget skulle krispaketet belasta statskassan med 200 miljarder kronor samt att staten också går in med ytterligare 100 miljarder i lånegarantier för att stötta de små och medelstora företagen.

Är det bara företag som ska få hjälp?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Kul med någon som fattar.

Skriver det en gång till så att alla ser.

1. Om vi kör isolering i 2 veckor stannar 99.9% av all spridning.

2. Alla fall med symptom identifieras och kan övervakas, behandlas, sättas i karantän.

Isolering och karantän är det enda sättet att stoppa spridning.

Helt sant. Världens ledare och experter har förstått det nu och tar ansvar land efter land.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
I Italien räknar man alla som haft corona i blodet och avlidit, såsom avlidna till WHO. Extremfall: Coronasmittad patient går upp på en stege för att rätta till gardinerna, trillar ned och bryter nacken. Han kommer in i statistiken som död i corona.
I Italien finns även ett stort mörkertal av döda.

Vi får se vidden av katastrofen närdet lugnat ned sig.
Citera
2020-03-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
I Stockholm gör man sitt allra bästa för att sprida viruset.

Citat:
"Morgonkaos i SL-trafiken: ”Mer fullsmockat än vanligt

Resenärer vittnar om mer fullsmockade turer än vanligt på måndagsmorgonen.
– Jag lyssnade på statsministerns tal i går, om att alla ska ta sitt ansvar och hålla avstånd. Så jag blev helt häpen, säger undersköterskan Nina."

Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAl1x/morgonkaos-i-sl-trafiken-mer-fullsmockat-an-vanligt

Att man skurit ned trafiken kraftigt med antalet bussar innebär givetvis att de färre som går blir mer fulla.
Hyfsat basic matematik...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Har ni nån aning om hur många i Sverige som är obekräftat sjuka? Mörkertalet är enormt. Kanske 30-50.000, kanske ännu fler. Att några procent hamnar på intensiven är VÄNTAT.

Fortfarande kvarstår detta faktum: de flesta som smittas får helt lindriga symptom.

Första veckan ja. De flesta som får problem utvecklar komplikationerna mer än 7 dagar efter första symtom. Det är dessutom oroväckande att många inte får tillbaka lungkapaciteten efter lunginflammationerna gått tillbaka. DW hade en artikel om det idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Äntligen lite sunt förnuft i träden.
Tack.

Men det går ju att dra ditt sunda förnuft åt vilket håll som helst. Alla länder har experter. Alla andra länder gör likadant men inte vi. WHO har experter och massvis med expertutlåtanden. Men vi följer inte dessa.

Vad gör att Tegnell och FHM har mer erfarenhet än tusentalsår av kumulativ expertis från andra länder?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Tror inte du förstår hur viruset fungerar. Viruset i sig tar inte död på dig, utan det är ditt överaktiva immunförsvar som skapar enorma inflammationer som en reaktion på viruset. I det här fallet så är ett "bra" immunförsvar inget positivt. Det är därför vi ser så milda fall hos barn, vars immunförsvar inte har lika stor erfarenhet av externa faktorer som t.ex en 80-årings. Sen hjälper det inte att en 80-åring ofta har högt blodtryck, underliggande immunologiska sjukdomar, sviktande organ m.m.

Det är ju du som inte förstår. Naturligtvis är ett bra immunförsvar bra. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har levt länge och varit med om både asiaten, Hongkongpandemin och alla säsongsinfluensor. Jag har aldrig vaccinerat mig, men självklart har jag under alla dessa åt utsatts för dessa virus utan att någonsin få det.

Jag är inte unik.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Står tydligt hur många som lagts in idag: 13 stycken
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Edit: läste fel ändrat från 16 till 13

Kan man se någonstans om någon blivit såpass mycket bättre att dom hamnat i vanliga vården igen?
Citera
2020-03-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Två veckor hade inte gjort ett smack. Inkubationstid verkar vara längre än så i många fall. Skulle behövas 28 dagar + 14 dagars marginal, dvs 42 dagar av total lockdown. Därefter ett system som kontrollerar alla som rör i sig offentlig miljö.

14 dagar är självklart bara början. Det behöver fortsätta i någon mån efter det beroende på dåvarande läge.

Men du har fel i att 14 dagar inte hjälper. 14 dagars isolering stoppar nästan all spridning under de 14 dagarna. TÄNK!
Citera
Medlem
Kan vara mycket svårare att få med corona än man tidigare trott.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3076323/third-coronavirus-cases-may-be-silent-carriers-classified
Citera
Medlem
Paladins avatar
Enligt platz.se/coronavirus/ ligger vi än så länge idag på 112 nya konstaterade coronasmittade människor. Igår 151.

På grund av hur vi testar så säger väl detta inte så mycket med ingen explosion ännu iallafall. Återstår att se när den kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in