2020-03-23, 15:09
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det som de inte såg komma? Strategin har ju varit tydlig från början, nämligen att plana ut kurvan och att sätta in insatser i rätt tid. Italien och Spanien har ju trots sina åtgärder inte lyckats alls.

Har du någon koll på hur det ser ut i Österrike, Schweiz och Danmark som ju gick ut hårt tidigt. Med tanke på att det inte finns ett vaccin tillgängligt förrän 2021 kan det ju bli svårt att kämpa emot genom att hålla landet stängt i ett år.
Fortfarande tror de flesta jag pratat med att detta är en förkylning. Nästan alla jag känner är i min ålder 60+ förutom mina barn.
De upprepar Tegnells redan bevingade ord att de är "äldre äldre" som ska passa sig, vilket är ett djävla konstigt uttryck dessutom.

Förresten har jag inte sagt att landet ska hålla stängt i ett år så lägg inga ord i min mun.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Sjukt vad mjäkiga reportrar/journalister det är där som ställer frågor till FHM. Mesiga frågor, talar tyst och mumlar så knappt hör vad de säger, och säger bara "tack" oavsett vad svaret är.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi får se... De gick i lockdown precis så de kommer köra minst 2 veckor utan tillräckligt antal IVA innan de kan förvänta sig peaken. Hinner bli rätt många döda dessa 2 veckor tror jag. Italien++

Var är Snake Plissken när man behöver honom som mest.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja dom gjorde det försent.. Men bättre sent än aldrig.. Utan sin LOCKDOWN hade dom haft 1000 döda per dag.

Nej

De som dör nu smittades före lockdown så påverkar ej. Bara åtgärder som gjordes ca 3 veckor tidigare påverkar dödstalen.
Citera
2020-03-23, 15:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
"Dag 0", verkar extremt odefinierat vad han menar med det.
Dag 0 är när kurvan svänger brant uppåt.
Den dagen kommer, precis som "alarmister" på flashback förutspått och Tegnell även han vet och förklarar.
Citera
Medlem
29 procent av de 103 patienter som får eller har fått intensivvård I Sverige tillhör inte någon riskgrupp.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Tröttsamt. Det där är vårdtillfällen under säsongen. Vill du se hur många patienter detta är så kolla här:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Uppdateras kontinuerligt.

Det här är en bra länk.

Svenska Intensivvårdsregistret får data inrapporterat om de fall av Covid-19 som hamnar på svenska intensivvårdsavdelningar. Hur snabbt SIR får data beror på lokala rutiner för rapportering och lokala it-system. Fler patienter kan därför ligga på svenska intensivvårdsavdelningar utan att finnas med i denna rapport.

Antalet patienter skiljer sig från antalet vårdtillfällen eftersom en del patienter överflyttats från en intensivvårdsavdelning till en annan. Åldersspannet mellan den yngsta och den äldsta som lagts in på intensivvårdsavdelning p.g.a. Covid-19 är stort. I nuläget är majoriteten män.

OBSERVERA att data och rapporter är ackumulerade data och visar antal som har eller haft intensivvård.
Det framgår INTE hur många patienter med Covid-19 som för tillfället ligger inlagda på svenska intensivvårdsavdelningar.
Vi har inte aktuella/fullständiga uppgifter om ev utskrivningar eller ev avlidna då det är fördröjning av dessa uppgifter från vårdgivarna. Om en patient lämnat intensivvården så ingår den fortfarande i siffran.

Vi planerar publicera dagliga uppdateringar av tabellen.
Alla diagram på denna sida är länkade från vår
Utdataportal och uppdateras därmed kontinuerligt.
Antal vårdtillfällen: 128
Antal patienter: 104
Ålder - medel: 63,4 (21-86) (min-max)
Ålder - median: 66
Kön kvinna: 22/103 (20,4%)
Dagar från insjuknande till IVA-vård - medel: 8,8 (0,5-24) (min-max)
Kronisk hjärt-lungsjukdom: 27,9%
Kronisk lever-njursjukdom: 2,9%
Diabetes: 26%
Någon riskfaktor: 73,1%
Någon riskfaktor innefattar: ålder över 65 år, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma samt neuromuskulär sjukdom.
Citera
2020-03-23, 15:11
Medlem
DN.se: Tegnell: Kulmen kan vara en månad bort

Det får vi verkligen hoppas. Eftersom antalet smittade fördubblas var tredje dag (i Sverige egentligen efter 2.4 dagar men jag är snäll nu) kommer läget om 30 dagar se ut så här:

Antal smittade (officiellt, baserat på dagens 2,038): 2,086,912
Antal döda (9.3% av officiellt antal smittade som i Italien): 194,083

Iofs kommer inte alla dom 194k vara döda vid det datumet, men på vägen mot döden.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
I norra Norge har kommunerna infört egna karantänregler där folk söderifrån inte får komma in och måste sättas i karantän i 2 veckor innan de kan börja röra sig i samhället.

Kan vara något att fundera över.

2 veckors karantän för alla Stockholmare hade varit på sin plats.
Citera
Medlem
okok1s avatar
När brukar siffror från USA komma?
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag applåderar sådana initiativ.

Under den Spanska influensan 1918 så isolerade sig den lilla staden Gunnison i Colorado helt och hållet från omvärlden (5 590 innevånare).

De stängde omedelbart alla skolor och stängde sedan stadsgränsen. Ingen fick komma in utan att sättas i karantän. Om man lämnade staden, fick man inte återvända utan att sättas i karantän först.

De klarade sig nästan helt.
De har nu förbjudit alla över 59 år att besöka restauranger (Gunnison County)
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kl 12.28 var det 103 patienter med Covid-19 registrerade. Var får du 191 Covid-patienter från?

Det är ändrat nu till 104 ser jag, måste varit helt fel siffror som knappast in där. Tyckte med det var helt galet mycket på kort tid.

Än dock så har vi gått förbi antal kritiska fall emot de nordiska länderna tillsammans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in