2020-03-23, 14:47
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur menar du? Jämför man med Italien så tar man ju jävlart höjd för max kaos.

Jag menar att FHM står och pratar om att man studerar utbrottet i Wuhan, hur det spred sig och till vilka åldersgrupper. Jag menar det är HELT ointressant eftersom deras åtgärder har varit att svetsa in folk i byggnaderna.

Vill vi veta hur det blir i Sverige så kan vi titta på Italien när de var högmodiga, dvs kommer det sluta i total kaos. Socialstyrelsen beräknar att det behövs 250 IVA, men seriösa kalkyler har pekat på 1000 platser om vi inte gör något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu pratas det om att det är fler yngre som blir väldigt sjuka i USA än vad som verkar ha varit fallet i bland annat Italien. Är det USA:s fetma som ändrar på spelreglerna?

Låter inte alls osannolikt
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Restaurangbranschen, resebranschen och delvis transportsektorn står i randen av fullständig kollaps.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu pratas det om att det är fler yngre som blir väldigt sjuka i USA än vad som verkar ha varit fallet i bland annat Italien. Är det USA:s fetma som ändrar på spelreglerna?

Tveksamt. Endast 3 vårdtillfällen i Sverige (av 131) har kopplats till just fetma.
Citera
2020-03-23, 14:48
Medlem
Stäng Stockholm!

Inga tunnelbanor, inga bussar, stäng IKEA, stäng affärer, stäng restauranger och krogar samt skolor och allt vad det är. Håll mataffärer och apotek öppet.

Ingen ska lämna Stockholm för dom smittar ner oss andra Stockholmarna kan inte ta hand om sig själva..och skiter i resten.

”-Att ställa in har vi inte tänkt på alls, utan vi tänker väl att de gamla får isolera sig, så kan vi åka skidor.”
Citera
Medlem
Om Italiens dödssiffror: Jag har försökt dyka ner i datan här. Andra kan helt klart göra detta mycket bättre än mig, men hursomhelst.

De närmaste tre dagarna from idag, dör i snitt 816 personer i Italien, per dag.
Torsdag till lördag dör omkring 1027 per dag, i snitt.

Såvida de inte får stopp på spridningen NU kommer siffran bara fortsätta växa de kommande veckorna. Om ungefär en månad kan det vara så illa att 3800 personer per dag dör i Italien - detta om de inte får ordentlig ordning den närmaste veckan.

Ska sägas att modellens sannolikhet påverkas av tiden samt de åtgärder som gjorts och görs. Trots att matten är amatörmässigt utförd känner jag mig hyggligt säker på utvecklingen de kommande dagarna - resten är svårare att säga.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-23 kl. 14:59.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Höll på falla baklänges, redan nu är det 131/32 IVA och peak/day0 skall det vara 250, dvs då skall vi bara få 119 nya IVA fall per dag, dvs 4 per dag.

Tjena
Det har varit 128 vårdtillfällen av 104 patienter kumulativt. Det INTE så många som ligger på IVA just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Varför har man inte senaste 2 veckorna testat brett för att få en någorlunda uppfattning om vad mörkertalet är?

Idioter
Bättre att köra på i blindo, hoppas på turen, och agera först om något ändras bland svårt sjuka.
Det är taktiken jag tycker mig se att vi använder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Du har fortfarande inte visat att tvätta städer är effektivt att minska R0. Varför gör endast Kina det? Du som vet?

De är de enda som har vettet att göra det. De har ju varken Tegnell eller Svetsaren att dras med.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Det dör 24000 personer i svält varje dag. Befolkningen i världen växer mer än 200 000 pers per dag. Galet.
Och med Corona blir det ännu fler...
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag menar att FHM står och pratar om att man studerar utbrottet i Wuhan, hur det spred sig och till vilka åldersgrupper. Jag menar det är HELT ointressant eftersom deras åtgärder har varit att svetsa in folk i byggnaderna.

Vill vi veta hur det blir i Sverige så kan vi titta på Italien när de var högmodiga, dvs kommer det sluta i total kaos. Socialstyrelsen beräknar att det behövs 250 IVA, men seriösa kalkyler har pekat på 1000 platser om vi inte gör något.

Det är nog så att man måste ta med sociala kulturer och befolkningstäthet i sina kalkyler. Pussas alla när dom hälsar på varandra i Sverige som i Italien, osv osv.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Restaurangbranschen, resebranschen och delvis transportsektorn står i randen av fullständig kollaps.
Transport vete fan du, landet är beroende av dess med precis allt vi lever av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in