2020-03-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag skrev det här tidigare i tråden men jag skriver det igen: Ha i åtanke att du inte spelar mot vad som händer i verkligheten, utan mot andras prognoser av vad som kommer hända i verkligheten. Dvs, om många tänker som du så är det redan inprisat. Det är inte så lätt som att tänka "x kommer hända, därför kommer y att ske". Om tillräckligt många tänker så, så är marknaden redan prissatt efter y. Dvs, om många tänker "det kommer bli värre, därför kommer det gå ner", så har det redan gått ner.

Detta betyder givetvis inte att det inte kommer gå ner mer, men det är en viktig distinktion att göra. Du måste försöka resonera om hur andra resonerar om vad som kommer hända, snarare än att resonera kring vad som kommer hända direkt.

Precis. Min bedömning är att folk i allmänhet är alldeles för positiva och att marknaden har satt för höga priser på aktierna än så länge. Det finns ingen krismedvetenhet än. Jag kommer sälja min bears om en dryg månad när värsta paniken råder. Det är då överreaktionen nedåt kommer som en fet jävla smäll.

På kortare sikt har jag ingen aning. Kan studsa upp 5% i eftermiddag precis som det kan rasa 5%. Men på en månad är jag nästan 100% på nedgång. Folk åker ju fortfarande till fjällen ffs.
Citera
2020-03-23, 14:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Precis. Min bedömning är att folk i allmänhet är alldeles för positiva och att marknaden har satt för höga priser på aktierna än så länge. Det finns ingen krismedvetenhet än. Jag kommer sälja min bears om en dryg månad när värsta paniken råder. Det är då överreaktionen nedåt kommer som en fet jävla smäll.

Helt ok resonemang. Jag delar inte din analys alls men det är åtminstone ett resonemang som håller om man nu utgår ifrån att folk i allmänhet varit alldeles för positiva (min uppfattning är raka motsatsen). Någon av oss kommer få rätt!
Citera
2020-03-23, 14:12
Medlem
Citat:
Helt ok resonemang. Jag delar inte din analys alls men det är åtminstone ett resonemang som håller om man nu utgår ifrån att folk i allmänhet varit alldeles för positiva (min uppfattning är raka motsatsen). Någon av oss kommer få rätt!

Vi är bara i början på det här utbrottet. Det är ett faktum. Alla säger det. Andra länder kan verifiera vad som händer.

Folk är visserligen rädda men inte alls så rädda som de kommer vara om några veckor. Restauranger och andra har problem men inte alls så stora problem som om några veckor. Industrin har problem nu men med tanke på att nästan hela världen är i lockdown så kommer allt tvärnita på ett sätt som vi inte sett sen åtminstone finanskrisen... Osv osv. Blir nedgången mindre än vid finanskrisen så är det nog bra. Då backade Stockholmsbörsen 57,8%. Jag tror på nåt liknande nu.

Nu finns det en stor andel människor som lever i förnekelse fortfarande. Som tycker det känns ok att sätta sig på en packad buss i morgonrusningen, som tycker det är rimligt att mormor passar snoriga barn i Sälen (som jag läste om i Expressen idag). Som mest bryr sig om ekonomin osv. Men när deras äldre vänner och släktingar börjar dö, och kanske en och annan yngre, så kommer paniken sprida sig på riktigt. De har ju för f-n hyrt in kylcontainrar för att få plats med alla lik!
Citera
2020-03-23, 14:15
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Vi är bara i början på det här utbrottet. Det är ett faktum. Alla säger det. Andra länder kan verifiera vad som händer.

Folk är visserligen rädda men inte alls så rädda som de kommer vara om några veckor. Restauranger och andra har problem men inte alls så stora problem som om några veckor. Industrin har problem nu men med tanke på att nästan hela världen är i lockdown så kommer allt tvärnita på ett sätt som vi inte sett sen åtminstone finanskrisen... Osv osv. Blir nedgången mindre än vid finanskrisen så är det nog bra. Då backade Stockholmsbörsen 57,8%. Jag tror på nåt liknande nu.

Nu finns det en stor andel människor som lever i förnekelse fortfarande. Som tycker det känns ok att sätta sig på en packad buss i morgonrusningen, som tycker det är rimligt att mormor passar snoriga barn i Sälen (som jag läste om i Expressen idag). Som mest bryr sig om ekonomin osv. Men när deras äldre vänner och släktingar börjar dö, och kanske en och annan yngre, så kommer paniken sprida sig på riktigt. De har ju för f-n hyrt in kylcontainrar för att få plats med alla lik!

Ja, jag har min uppfattning klar precis så som du har din, antar jag. Jag har gått in med en strategi som jag tror på och jag kommer fortsätta på samma strategi. Vissa måste nödvändigtvis ha fel för att andra ska få rätt, och jag får såklart vara öppen för att det visar sig att jag har fel.
Citera
2020-03-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ja, jag har min uppfattning klar precis så som du har din, antar jag. Jag har gått in med en strategi som jag tror på och jag kommer fortsätta på samma strategi. Vissa måste nödvändigtvis ha fel för att andra ska få rätt, och jag får såklart vara öppen för att det visar sig att jag har fel.

Vad tror du kommer hända? Att man blåser faran över nästa vecka? Att allt och mer därtill är inprisat i kurserna?

Har du läst om situationen i de länder som ligger före oss? Som dessutom hade fler vårdplatser och har gjort mer för att stoppa smittan än vad vi har gjort? På vilka grunder är du optimist?
Citera
2020-03-23, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ok? På vilket sätt? Paniken kommer stegras. Finns inget säkrare än det. En 30-procentig nergång på börsen är inte mycket till inprisning på nåt sånt här. Vi har inte upplevt nåt liknande sen spanska sjukan för drygt 100 år sen. Ingen vet hur lång tid det tar innan det kan återgå till det "normala". Särskilt inte du.
Okej blanka på.
Citera
2020-03-23, 14:30
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Vi får se hur öppningen och dagen i USA ser ut nu när FED gått full retard. Förra gången såldes allt bort på en gång nämligen. Sälja varje rally är fortfarande aktuellt.

Lite för enkla pengar.
Citera
2020-03-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Okej blanka på.

Ok, vi får väl se om en månad vem som fått rätt.
Citera
2020-03-23, 14:50
Medlem
Cincinnatis avatar
Intressant utveckling hos jänkarna. Först spurtade indexterminerna uppåt rejält efter Feds besked, nu öppnade börsen på rätt stort minus. Insåg man att Fed är ute och cyklar med sitt stöd?
Citera
2020-03-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Intressant utveckling hos jänkarna. Först spurtade indexterminerna uppåt rejält efter Feds besked, nu öppnade börsen på rätt stort minus. Insåg man att Fed är ute och cyklar med sitt stöd?

Börsen väntar på finanspolitisk stimuli. Blockades igår. Men den kommer att gå igenom den kommande veckan.
Citera
2020-03-23, 15:25
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Vad tror du kommer hända?

Tiden går, människor tröttnar på att isolera sig, människor kommer dö, business as usual.

Citat:
Har du läst om situationen i de länder som ligger före oss?

Japp.

Citat:
På vilka grunder är du optimist?

Ja, det är inbyggt i mig. Hög risk och optimism, antar jag. Det har fungerat rätt fint än så länge, vi får hoppas att det gör det framåt också!
Citera
2020-03-23, 15:37
Medlem
Citat:
Tiden går, människor tröttnar på att isolera sig, människor kommer dö, business as usual.

Japp.

Ja, det är inbyggt i mig. Hög risk och optimism, antar jag. Det har fungerat rätt fint än så länge, vi får hoppas att det gör det framåt också!

Så länge folk tänker som dig så kommer det gå ner mer. Det är när siste optimisten blivit pessimist som det vänder. Det såg vi vid finanskrisen. Om du var med då? Eller har du bara sett stigande börser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in