2020-03-23, 13:06
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Den yngsta just nu som smittats av coronaviruset och som får intensivvård i Sverige är 21 år. Trenden med yngre i Sverige fortsätter eller...

Det är en trend vi vill ska fortsätta. Det innebär att isoleringen av våra äldre fungerar bra. Sannolikheten för att våra yngre landsmän ska ta sig från intensiven levande är mycket goda.
Citera
2020-03-23, 13:07
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Just därför borde det mesta i samhället stängas ned en tid.
Det enda alternativet. För som det ser ut just nu hjälper det inte att vissa enstaka stannar hemma. Om inte chaufförerna bestämmer sig för att köra förbi när det är tillräckligt ur smittskyddssynpunkt på bussen, tåget etc. Det här uppenbart att spridningen tagit sig in i kollektivtrafiksnätet och på ålderdomshemmen. Våra åtgärder hjälper inte säger jag och hostar till lite.
Citera
2020-03-23, 13:07
Medlem
Försvaret har pressträff i svt...
Det hörs knappast någonting..
Vad är för utrustning svt har vid sina presssträffar.. låter och ser ut som det är filmat genom en telefon
Bedrövligt.
Citera
2020-03-23, 13:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Har nog ändå bättre koll än gemene man.

Skulle tippa på att det skulle vara mer patientsäkert att en sköterska med erfarenhet av infektionsvård tar kommando snarare än psykiatriker. Även om det inte är något jag förespråkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Två dödsfall på äldreboende. Går det att skydda de äldre?

Jag tror inte det. Ironiskt nog är självgående äldre i större säkerhet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Är det några planerade pressträffar idag?
Regeringen, Hälsomyndigheten mfl.
Ja, på vardagar är det alltid FMH kl 14.00 på svt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
126 nu på IVA, ökningen sen midnatt har iaf vart vidrig, hoppas det beror på nån anomali slash inrapporteringsbrist.. för just nu är den exponentiellt explosiv som jag tror det så fint heter på statistiska.

vet du som la upp SIRI länken upp det upptateras i realtid när ex. NU-Eskilstuna lägger in en på IVA?

eller per timme? halvdag?
126 vårdtillfällen innebär inte att 126 personer ligger på IVA just nu, 103 personer vårdas eller har fått vård, mao kan där vara 50 st som ligger där nu vad vi vet.. De som har dött borde också vara med i den statistiken? Lite osäker på den dock. Tycker det ser förvånansvärt lugnt ut, kolla med fördel på staplarna i diagrammet, jag ser ingen exceptionell ökning...
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Fattar inte alla som skriker "stäng allt, NU!"

Det fungerar uppenbarligen inte i Spanien eller Italien.
Sverige ligger bevisligen bättre till än båda dessa länder.

Vad är era motiveringar?

Det tar ju ca 2-3 veckor från man stänger allt innan man ser effekt. Det är ju inte så att smittade blir friska bara för att man låser dörren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Nej. Det är 0.00009%. Räkna igen.

Påståendet var att vi hade mer döda per capita i Sverige än Italien.
Det var ytterligare ett felaktigt påstående som vissa i den här tråden sväljer och sen försöker sprida.

Men är alltså fel. Italien har mycket högre döda per capita jämfört med Sverige.

Så varför försöker du, och såna som du, att flytta målstolpen nu igen?
Det kan ju inte vara så här svårt att acceptera att man har fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Då förstår jag varför du får så bra siffror.
Nej. Titta på miniräknaren så ser du första nollan före kommatecknet är 100%. Det andra är 10%, den tredje är 1%.
Så när du ser på kalkylatorn 0.000091 så är fjärde nollan promille.
Faan, nu fick jag flashbacks när jag försökte hjälpa min son i tredje klass.

Förutom det får du ju jämföra Italiens siffror för 2-3 veckor sen med Sveriges siffor idag och inte med dagens Italienska siffror.
Citera
2020-03-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ok då är uppdateringarna i realtid när patienten läggs in på IVA med andra ord. En sak är iaf säker vi är jävligt transparanta på sånt här i Svedala.

Tror nog inte linken är publik längre än till imorgon.

Alltså de ska helst vara det, sen är det klart att vissa kanske dröjer lite grann att rapportera in för att annat kommer emellan. Men tanken är att det ska göras i realtid ja.
Citera
Medlem
saijas avatar
Om det ligger över 100 personer på intensivvårdsavdelning så är alltså 1/5 av Sveriges platser redan upptagna? Och det är i början av pandemin.. Kan det vara så illa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det är en trend vi vill ska fortsätta. Det innebär att isoleringen av våra äldre fungerar bra. Sannolikheten för att våra yngre landsmän ska ta sig från intensiven levande är mycket goda.

Vad den idioten inte begriper är att det visar på total epidemi. Och jag hänvisar återigen till lottoanalogi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in