2020-03-22, 08:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som jag tidigare skrivit så bjuder vi våra kunder på handsprit i entrén i min livsmedelsbutik och vi spritar kundkorgar, dörrhandtag, kortterminaler osv. Efter att ha inventerat vårat handspritslager så är det tydligt att det inte kommer räcka till mitten av maj då vi får våran nästa leverans så jag har beställt 20 liter utav detta desinfektionsmedel. https://shop.svenskaneptun.se/produkt/ytcleaner-1-l/

Innheållsförteckning:

Nonjoniska tensider (2-Propylheptanoletoxilat)<5%

Är detta tillräckligt för att rengöra kundkorgar och dörrhandtag tro? Någon expert som vet? Jag blir inte riktigt klok på det när jag googlar.
Bra gjort av er!

Kanske kan du få bättre svar i någon tråd här: (FB) Prepping och survivalism
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Frankrikes hälsominister, Olivier Véran, meddelade i går kväll att landet kommer att gå vidare med "klorinbehandla" människor som insjuknat i corona. Detta efter att de första testerna varit "lovande", enligt Le Parisien. -Expressen

Vad innebär klorinbehandling?
Det innebär att dom ska ge dem samma behandling som ger för malaria - "chloroquine". Sydkoreanerna var tidigt ute med detta, och det finns vissa preliminära resultat som tyder på att det kanske kan finnas en viss effekt för vissa patienter eventuellt, men det är inte kliniskt bevisat än.
Citera
Medlem
Mycatisonfires avatar
Sverige är väldigt framstående inom medicinskforskning osv. Haft stora läkemedelsföretag.

Jag undrar varför några företag inte slår om & börjar producera medicinsk utrustning?!
Testkit osv.
Borde gjorts för längesedan eller behöver dom göra några lagändringar i riksdag först? 🤣

Vad är sveriges motsvarighet till undantagstillstånd/nödläge?
Citera
2020-03-22, 08:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det någon som har länk till lista på länder med dödsfall (i corona) per capita?
Jag har inte hittat sådan lista men här är en bra karta med liknande information:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Vi måste gå in i panikläge nu

Riktigt illa i UK nu. Till och med professionella NHSdoktorer i lägre 50-årsåldern trillar dit nu. Man har börjat be veterinärer om respiratorer för hästar och andra djur.

Jag hjälper till med översättningen för dom som inte är så bra på detta. ” En 52-årig öra, nos och trut konsult i god kondition LAS igår natt livsunderstödsmaskin...aldrig tidigare har man bett veterinärer om hjälp”

Varför kallar Tegnell inte in veterinärerna med djurrespiratorer i Sverige?

Det heter öron, näsa, hals. Du översätter absolut ingenting som arbete, sluta trolla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
CLOSED CASES
108,898
Cases which had an outcome:
95,829 (88%)
Recovered / Discharged

13,069 (12%)
Deaths

Nu var det ju inte det du använde dina 12% till utan något helt annat.

Du räknade på 6 miljoner smittade totalt och multiplicerar med 0,12. Då får du ta och justera dina 12% för det mörkertal av smittade som aldrig labbtestats men ända är eller kommer bli friska plus justera siffrorna för tiden innan döden inträffar, i snitt. Då har du fortfarande betydande felkällor men åtminstone mindre fel än i din uträkning.
Citera
2020-03-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den enda man kan försöka göra att styra hastigheten och när smittan ska slå till.

Det blir spännande att se hur det fungerar för Sverige, jag ser inte exakt några tecken på att någon i Sverige styrar någon hastighet, det är fritt flöde !
Citera
2020-03-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
CLOSED CASES
108,898
Cases which had an outcome:
95,829 (88%)
Recovered / Discharged

13,069 (12%)
Deaths

Så räknar man inte, det är matematiskt inkorrekt. Du tar ett utfall över en längre period. En längre persiod har inte infunnit sig ens, och inga av dina siffror stämmer. Långt fler är smittade och döda enbart i Kina. 1-1,5% döda är siffran som gäller för närvarande vetenskapligt.
Citera
2020-03-22, 08:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det innebär att dom ska ge dem samma behandling som ger för malaria - "chloroquine". Sydkoreanerna var tidigt ute med detta, och det finns vissa preliminära resultat som tyder på att det kanske kan finnas en viss effekt för vissa patienter eventuellt, men det är inte kliniskt bevisat än.
Det är däremot falsifierat:

Gaetan Burgio
@GaetanBurgio
From the last couple of days the hype over the Chloroquine (CQ) and Hydroxychloroquine (HCQ) treatment for #COVID19 has bothered me a lot. So I have decided to dig into the available & published data. What is the evidence right now for treating #COVID19 patients with CQ or HCQ?
Tråd här: https://twitter.com/GaetanBurgio/status/1241201751916568576?s=20

Det finns dock andra intressanta kandidater bland antivirala mor HIV och HCV.
Citera
2020-03-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om alla springer om kring och blir smittade då blir dom ju sjuka och kan inte jobba. På vilket sätt räddar det ekonomin?

De blir smittade i vilket fall, de kommer jobba igen inom 1-4 veckor när de är friska. I och med att alla inte är sjuka samtidigt går det att hålla igång samhället. Precis som en dålig februari i vanliga fall.
Citera
2020-03-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hur kan man inte vara motståndare till Kinas kommunistiska parti och hur kan detta motstånd göra någon mindre trovärdig? Hon har bättre koll på sina källor och motståndaren än vad t.ex. många yrvakna politiker i väst har. Vem jobbar du för, Kinas kommunistiska parti eller är du bara en av alla dessa nyttiga idioter som springer deras ärende?

I alla konflikter så minskar trovärdigheten även hos "the good guys". Även om vissa delar av Falun Gong rörelsen högst suspekt så är den definitivt trevligare än regimen.

Jag har bekanta, som har motarbetat NK under lång tid. Många gånger sväljer de nyheter om NK för det passar deras bild om NK, som senare visat sig varit fel. Det gör inte NK till goda och mina bekanta till onda. Alla människor väljer den data som passar ens världsbild. Det gäller dig och mig och Jennifer Zeng. Hon hatar regimen med rätta. Så det är nog inte så konstigt om hon ser ondska i allt regimen gör.
Citera
2020-03-22, 08:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinexl
Det spelar ingen roll om vi kan köpa massa respiratorer, vi har inte personal att ta hand om de. Det är inte kattskit att ha person i respirator och ge uppdrag till undersköterska med bristfällig svenska att skötta den. Risken blir att fler dör än utan respirator. Vi bör köpa in 500 till men sen är det ok. Mer personal har vi inte, det blir nog svårt att bemanna de vi redan har.
Det är därför man försöker gå över till kohortvård, dvs istället för att behandla varje patient på enskild rum kommer man att behandla konstaterat smittade i ett öppet landskap. På så vis får kvalificerad personal en bättre översikt och man kan "spä ut" med icke-intensivvårdsutbildad personal för att klara omvårdnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in