2020-03-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Är det några planerade pressträffar idag?
Regeringen, Hälsomyndigheten mfl.

inte sett att det ska vara det
Citera
Medlem
En bra analogi till intensivvårdfall är miljonvinnare på triss. Om det framträder ovanligt många sådana i landet vet vi att lottoköpen ökat drastiskt, då sannolikheten för en enskild individ att dra en miljonlott är väldigt låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ja, det är bättre och bara ha klara besked från början. När man som nu ger oss - till stor del oklara direktiv - blir mentaliteten att det inte är så farligt ändå. Kan dock tycka att all rapportering som kommer in från omvärlden borde räcka.

Tyvärr är det inte oklara direktiv primärt utan rent blåljugande, "Vi är väl förberedda", "Vi kommer och vi tvekar inte att sätta in åtgärder" osv.

Man har inte gjort något annat än sagt att folk ska hålla avstånd och tvätta händerna (det första kan jag garantera att folk gjort om man sagt att det är en otäck sjukdom som sprids i samhället per automatik)
Sen har man slopat karensdagen och sagt att folk som är minsta lilla sjuka ska stanna hemma- vilket är BRA.

Korttidspermiteringen är ingen smittoskyddande åtgärd.
Lån och skatteuppskjutande till företag är heller ingen smittoskyddande åtgärd.

Sen har man förvisso haft ett antal sketcher som man kallar "presskonferenser" men något agerande har jag inte sett som jag reagerar på i alla fall.

Nej de borde blåsa i hesa fredrik och deklarera nödläge, men jag har lärt mig så mycket om dessa regeringar att något sådant kommer om det överhuvudtaget kommer inte göras förrän katastrofen är ett utan tvivel uppenbart faktum och då kommer man hävda att man såg det inte komma, man kommer skylla allt på Tegnell, precis som de gapande tomma beredskapsförråden var regionernas fel... Inte deras som satt sparkrav på regionerna år efter år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Stor skillnad mellan att smitta 14 personer och 59 000 personer. Multiplikation är knepigt.

Tror dock inte han ljuger..
Citera
2020-03-23, 12:39
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Kolla Agenda igår. T.o.m Tegnell tror på -21.

Sen kan vi tillföra helt obegränsade resurser ytterligare till virologerna världen över, att experimentera med Flockimmunitet är ju Megadeath.

Vaccin hjälper väl inte folk som redan smittats ? Dessutom måste det ju tas en bra tid innan man smittas om det skall fungera. Om det nu kommer ett vaccin 2021 i Juli eller Aug.. så lär det inte finnas många kvar i Sverige som har någon nytta av det. Ger man de få som kan ta vaccinet då i Aug så lär det inte skydda förens i Oktober 2021. Innan dess är ju folk som inte haft smittan mottagliga. Så det lär väl mest vara nyfödda och folk som bott under en sten i skogen i 2 år som kan vaccineras.

En bra behandling vore nog mer på sin plats än ett vaccin, för de som lever idag.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det är klart ... jag försökte vara ironisk, men glömde lämplig smiley

Psykiatrin är fantastisk, eftersom den kokar soppa på spik 365 dagarom året.

Det finns ju ingen rimlig budget.

Det är outbildad personal överallt, svinlåga löner, hot och våld, värdelösa chefer och fan och hans moster, men på nåt sätt får man sjuka människor på rätt köl.

Tack vare psykiatrin slipper tusentals människor varje år förstöra sina liv och sina anhörigas, suicid förhindras, och antagligen flera mord också.

Jag jobbade med detta i 20 år och har ingen större svårighet att föreställa mig effekterna av corona.

Psykiatrin kommer att dräneras ännu mer, efter att i princip ha upphört att existera ... Det som är kvar är effektiva mediciner och en överansträngd öppenvård (sista utposten).

Back on topic undrar jag hur corona påverkar de sköraste patienterna, de paranoida, schizar, depåberoende patienter osv, de som behöver haldol osv.

Medelsvensson har ingen aning om vilket enormt dagligt underhåll som sker och som jag nämnde tidigare, kommer läkarstölden (psykiatriker tas över till somatiken pga corona) att bli spiken i kistan för psykiatrins stabilitet ...

Troligen kommer corona ovanpå allt annat att skapa en suicidpeak, pga personliga tragedier (dvs sabbade livsekonomier) och strandade förvirrade psykpatienter.

Dubbeldiagnosen Stefan 45 år, som aldrig haft ett jobb, och betraktar öppenvårdstanterna och psykläkaren som sin familj, kommer att supa loss och flippa, och det finns så många som han ...

Skulle psykiatriker jobba med somatik menar du? De kan ingenting om kroppen haha.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ung kollega tydligen smittad. Andningssvårigheter mm.

Ingen att se här, drabbar bara äldre allvarligt har Tegnell sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Är det några planerade pressträffar idag?
Regeringen, Hälsomyndigheten mfl.

Ja. 14:00 som vanligt. "kan inte kommentera" som vanligt. "vi ser att det ökar" som vanligt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/inbjudan-till-presstraff-om-covid-19-23-mars-2020/

börjar bli meningslös med dessa
Citera
2020-03-23, 12:40
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och FHM har enligt Expressens chat sagt att man ska gå till jobbet om man själv känner sig frisk fastän andra i familjen har corona.
Bara om man känner sig sjuk ska man stanna hemma.
Viktigt att få till en smittspridning i samhället var det ja, detsamma gäller ju coronasmittades småglin som skickas till skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
123 st enligt

https://coronawatch.se/

En fördubbling under helgen.

Kan vara kumulativt, har intekollat upp vad siffran baseras på exakt.

Japp 123 enligt intensivvårdsregistret också. Stiger skitsnabbt. Man kan söka på utfall:friska på SIR också.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Här har vi flöera härliga människor bland annat familjen Hedin som gillar att vara i Sälen och aka skidor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/
"Att ställa in har vi inte tänkt på alls, utan vi tänker väl att de gamla får isolera sig, så kan vi åka." Per Ledel och Hanna Larsson från Halmstad (3 barn och ogifta?)

Men dett toppas lätt av paret Hedin som passar på att åka till sälen nu när barnen inte får gå på dagis pga symptom "Vi är tvungna att jobba hemifrån nu när minsta tecken på att barnen är snuviga gör att vi inte får ha dem på dagis, så vi valde att åka upp hit i stället " bra...extra påsklov sa väl löfven?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Jag hoppas viruset drabbar svenssons hårt. Kanske då inser dem hur allvarligt det är.

Många behöver den erfarenheten för att lära sig något. Har sett många småbarn i dag men obekymrade mammor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in