2020-03-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Exponentiellt, när det väl tar fart så går det inte att hinna med.
Kom ihåg. Det är en vanlig influensa.
Citera
2020-03-23, 12:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag gör aldrig det och tycker folk som gör det är konstiga, men okej.

Pizzakartongen låter väldigt osannolikt, men jag kan hålla med om att sallad är ett dåligt val om man skall beställa hemkört. Personligen äter jag även i vanliga fall bara sallad hemma, som jag gjort själv.

De där sallads-plock-buffeterna i affärerna, förresten - jag kan inte begripa hur de ens kan vara tillåtna. Ryser av obehag varje gång jag går förbi sådana. Vad tänker folk på?

Enligt vad jag läst på svt.se som svar på en fråga till läkarna i helgstudion kan viruset överleva upp till 24 timmar på kartong.

Jag väntar ett paket från the UK på onsdag och planerar att låta det stå oöppnat under ett dygn innan jag rör det.
Citera
2020-03-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Björn Olsen teoremet (som Danmark kör)

Lockdown i 14 dagars perioder, sen öppna upp och mäta på en randomiserad grupp + en kontrollerad testgrupp.

Repeat om det behövs, sänk restriktionerna om det tillåts.

Till slut är det under kontroll. ABC matte och vi skulle fixa detta innan valborg. Men krävs total lockdown, framför allt bland dagisbarn och grundskolebarn.

Och allt ser jättebra ut, restriktionerna lyfts. Sen kommer nästa våg, och nästa, och nästa.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Uppsala, Dalarna och 2 i Skutskär.
Är inte alla 4 från idag?

Två sent inrapporterade från igår, men det har i och för sig egentligen bara akademisk betydelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Skrattretande att EU har en kommissionär för hälsofrågor. En annan för krishantering. Vad gör dessa människor, sover? Finns ju inte minsta lilla samordning när det gäller dessa frågor och coronavirus.

Haha ja, så mycket för EU. Det va kul att håva in miljarder under fredstid och leka viktiga hit och viktiga dit. Men när det verkligen gäller så är det tydligt vilket värdelöst luftslott det är.
Var man(land) för sig själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag tycker den intressantaste siffran är antalet personer som intensivvårdas. Det är en stadig uppgång och sakta men säkert börjar vi röra oss mot fullbelagda sjukhus. Väl i takt med att sjukhusen blir fullbelagda kommer också dödsantalen öka drastiskt. Att vi fortfarande är kvar i mentaliteten att "sluta sprida panik" eller "det är bara en influensa" känns - helt ärligt - groteskt. Jag vill inte klanka ner på människor, det känns också bara fel, men, snälla, kan vi bara gå vidare och inse allvaret?

Ja det är fel, något så in åt helvete fel. Och eftersom folk inte inser allvaret så är det faktiskt läge att de det får veta och inte invaggas i någon falsk trygghet.
Citera
2020-03-23, 12:29
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Dagens ökning på IVA tycks ovanligt stor dessutom

Problemet är också att människor behöver ockupera dom platserna ett tag. Så när nya fall konstant tillkommer börjar det bli lite oroligt och olustigt.
Citera
Bannlyst
Här har vi flöera härliga människor bland annat familjen Hedin som gillar att vara i Sälen och aka skidor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Jag ser din liknelse snarare som att om alla andra försöker stanna innan stupet, så fattar du dina egna beslut och testar att köra på. Good to know.

Precis detta jag menar, alla som gapar högljutt härinne, käftar mindre och respektera olika åsikter och tycken.
Citera
2020-03-23, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Och allt ser jättebra ut, restriktionerna lyfts. Sen kommer nästa våg, och nästa, och nästa.

Vi har vaccin i början av -21. Åtminstone ett bromsvaccin. Gäller att hålla ut.

Gäller bara att vara konsekvent och ändra strategi igår.
Citera
Medlem
Om hur fort corona sprids

Professor Hugh Montgomery on coronavirus, how much more aggressive the spread is than the flu

https://www.youtube.com/watch?v=Sg7RnPPKN48
Citera
Medlem
Nu har tegnell pratat om slumpmässiga tester i två, tre veckor utan att något har hänt. .. Han sade senast förra veckan att slutet av veckan ska de börja. Det gjorde de uppenbarligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in