Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Kollade på Agenda och den här Kerstin Hessius som krävde att få en tidsplan för när detta är över, och dessutom verkade hon fundera på om det inte var bättre att sjukhusen blev överfulla istället för att ekonomin går i botten. Hon måste vara helt pantad i roten så varför talar ingen om för henne vad konsekvenserna skulle bli om viruset tillåts börja härja mer fritt. Det handlar då inte om överfulla sjukhus utan om en helt kollapsad sjukvård som då inte bara drabbar coronapatienterna utan alla som har allvarliga sjukdomar av något slag. Det är ingen slump eller ett verk av idioter att allt fler länder stänger ner så mycket de kan. För läser man in sig på siffror och statistik vad gäller det här så inser man snabbt att åtgärderna är helt nödvändiga och att det är helt omöjligt att sätta någon slags tidsplan på det hela.
Vad man kunde ha sagt till henne är kanske följande. Det här viruset sprider sig mycket snabbt vilket är en ödesdiger faktor i det hela. Ca. 80% av de smittade blir bara lindrigt sjuka. Det kan tyckas vara bra men är egentligen en farlig faktor eftersom de då kanske fortsätter att springa runt ute i samhället och ökar farten på smittspridningen. Om smittspridningen kommer igång ordentligt så kan på ganska kort tid en stor del av Sveriges befolkning smittas. Mycket snabbare än för en vanlig influensa. Många experter säger att ca 70% av befolkningen kan smittas på relativt kort tid. Men om det inte blir fullt så illa kan vi räkna på att 40% av befolkningen smittas. 80% kommer som sagt inte att bli särskilt sjuka de kan istället springa runt på arbetsplatser och andra ställen och sprida smittan. Ca. 15% kommer att bli allvarligt sjuka och behöver eventuellt sjukhusvård. Det blir då 600 000 personer. Ca. 5% blir kritiskt sjuka och behöver intensivvård och många av dem respiratorbehandling. Det blir 200 000 människor! Smaka på den siffran. Är det någon som tror att sjukvården pallar något sånt? Ja men säger kanske någon vi kan skydda riskgrupperna och så får vi "friska och starka" ta stöten. Ok bara ett problem ca. 30% av de kritiskt sjuka kommer inte att vara folk från någon riskgrupp utan yngre personer utan kända bakomliggande sjukdomar. Med det upplägget att precis alla i riskgrupperna kan skyddas från smitta (en omöjlighet bara det men iaf) så kommer ändå bortemot 70 000 människor att behöva intensivvård! De här siffrorna är inget jag hittar på utan så här har det procentuellt sett ut på de ställen där viruset slagit till hårdast. Jag fattade inte själv det här förrän jag började läsa på ordentligt om det hela och tog till mig siffror och statistik från andra länder. Så ja det finns en anledning till de drastiska åtgärder som många länder tagit till men jag tror Kerstin Hessius fattar nada av detta. Med henne är det precis som Leif Östling, tidigare vd för Scania skriver:
https://www.expressen.se/dinapengar/leif-ostlings-kritik-hon-lever-i-en-finansbubbla/
Mycket vettigt inlägg av Hessius.
Hon vet precis vad hon handlar om.
Italien och Spanien kör total karantän.'
Samma länder har flest döda.
Klart samband.
Sverige = 21 döda