2020-03-22, 21:34
Medlem
Testerna visar om man är smittad? Är det möjligt att se om man varit smittad?
Citera
2020-03-22, 21:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Ok nu är det verkligen illa. Sverige skulle nog må bra av en militärjunta just nu.

Tänkte i mitt förra inlägg skriva att det förvånar mig att inte folket gör uppror. Fast medelsvensson följer ju Rapport och litar blint på överheten.
Militärkupp (finns ingen riktig militär kvar, mest överbetalda befäl som svassar runt i Nato-högkvarter och hetsar mot Ryssland för att fjäska för Washington) så kanske vårt enda hopp är att någon utländsk makt går in och skapar ordning.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja men vi har inga jävla 80% smittade i dag, vi har med största sannolikhet någonstans runt 0.5% och redan nu börjar sjukhusen få problem.

I kriser som denna så blir konsekvenserna av 40 års massinvandring mycket smärtsamma.

En urholkad välfärd, och en sjukvård som redan blöder efter endast 2000 smittade.

Sverige är så misskött att vi idag bara har 2 vårdplatser per 1000 invånare.
Sämst i Europa.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Österrike förbjuder sammankomster om fler än 5 personer, och Tyskland gör likadant fast för fler än 2 personer. Sverige hävdar fortfarande att det är säkert med folksamlingar på 499 personer

Gud hjälpe detta land.
Det där talet var mer för att informera folk om att det är dags att ta ansvar och att livet kommer se lite annorlunda ut de kommande månaderna. Det kan snabbt komma mer inskränkande begränsningar men i dagsläget är det inte nödvändigt då vi hållit smittspridningen på en nivå som dagens vård klarar av. Men som vi sett på andra håll kan det gå snabbt. Jag tycker det var ett bra tal.

Alla här verkar se detta som någon show där man vill att drastiska tag ska tas för att man vill se action utan att tänka på hur det påverkar andra sektioner av vårat samhälle. Bara för att andra gör stora ändringar behöver inte det betyda att vi måste göra det.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett bra tal. Inte rätt forum för att presentera åtgärdsförslag, men för att få folk att förstå allvaret i situationen. Senast regeringschefen höll tal till nationen var 2003, så det är ganska ovanligt i Sverige. Att man gör det nu visar i sig på att man ser allvaret i situationen.
Håller med. Han var tydlig med att skärpningar kan komma, och med kort varsel.
Tyckte också han sa ”Jag är beredd att fatta beslut ...”, vilket innebär att ”han” tagit kommandot.
Citera
2020-03-22, 21:36
Medlem
Grollarens avatar
Vilket beklämmande tal. Det var ju inte ens uppmuntrande.
Inte sprida panik. Vad menar han med det?
Är det att vi inte ska ifrågasätta myndigheternas information att detta bara drabbar äldre?
Vi ska ta ansvar så sjukvården kan klara detta. Vad menar han med det?
Vi kan väl inte fixa ett virus?
Allrahelst inte när vi inte har skyddats på något sätt alls.
Nej detta kändes bara eländigt.
Citera
Medlem
Rätt förutsägbart tal.
Att alla ska ta sitt ansvar för att minska spridning samtidigt som vi fortfarande tvingas sprida via skolan är lite motsägelsefullt.
Men människor i min närhet verkar ha vaknat till och insett situationen vi står inför, dom har tidigare varit helt oberörda trots att jag försökt få dom att förstå.
Så talet kan nog ha fyllt en funktion.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Djävulen själv pratar nu på SVT2

Kolla hur mycket han säger TROR.

Han vet ingenting!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Testerna visar om man är smittad? Är det möjligt att se om man varit smittad?

en som frågade den frågan på tv4 morgonprogram, och tydligen skulle det gå och ett viktigt verktyg i framtiden för att få fram mer information
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Vad bra att vi är överens då. Det krävs alltså medicinering för högt blodtryck för att det skall klassas som en underliggande sjukdom. Alla som har aningen förhöjt blodtryck medicineras inte, det är i alla fall vad jag fått lära mig.

Där ser man, lustigt att vissa myndigheter listar astma som en riskfaktor då.

WHO klassar astma som riskfaktor rent generellt. Man har inte tagit ställning (mig veterligen) kring forskningen på just detta Corona. Men alla 5 studier hittills visar att astma inte är en riskfaktor.

Astma är en riskfaktor för mers-cov-infektion, vilket gjort att man dragit den hittills felaktiga slutsatsen att astma är en riskfaktor även vid covid 19. Forskningen visar att detta virus inte fungerar som de vanliga influensavirusen.

https://www.researchgate.net/publication/339778439_2019-novel_coronavirus_outbreak_A_new_challenge

Men som sagt, forskningen är än så länge inte omfattande. Dock finns inget som med nuvarande forskning talar för att astma är en riskfaktor.
Citera
2020-03-22, 21:37
Medlem
Tegnell sa att viruset inte gillar värme.

Vet han att det sprids som en löpeld i Australien och Brasilien!?
Citera
2020-03-22, 21:37
Medlem
Kedoslavs avatar
Nu va jag ung vid 2009-2010 då de va en rådande pandemi och följde inte de så frenetiskt som denna pandemin. Ni som följde de, var de lika allvarligt som nu? Jag minns att folk gick i masker, men va de isolering? Karantäner , överfulla sjukhus, nedstängning av länder ? Har frågat par gånger efter detta men ingen som gett mig riktigt svar på de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in