2020-03-22, 22:29
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Kollade på Agenda och den här Kerstin Hessius som krävde att få en tidsplan för när detta är över, och dessutom verkade hon fundera på om det inte var bättre att sjukhusen blev överfulla istället för att ekonomin går i botten. Hon måste vara helt pantad i roten så varför talar ingen om för henne vad konsekvenserna skulle bli om viruset tillåts börja härja mer fritt. Det handlar då inte om överfulla sjukhus utan om en helt kollapsad sjukvård som då inte bara drabbar coronapatienterna utan alla som har allvarliga sjukdomar av något slag. Det är ingen slump eller ett verk av idioter att allt fler länder stänger ner så mycket de kan. För läser man in sig på siffror och statistik vad gäller det här så inser man snabbt att åtgärderna är helt nödvändiga och att det är helt omöjligt att sätta någon slags tidsplan på det hela.

Vad man kunde ha sagt till henne är kanske följande. Det här viruset sprider sig mycket snabbt vilket är en ödesdiger faktor i det hela. Ca. 80% av de smittade blir bara lindrigt sjuka. Det kan tyckas vara bra men är egentligen en farlig faktor eftersom de då kanske fortsätter att springa runt ute i samhället och ökar farten på smittspridningen. Om smittspridningen kommer igång ordentligt så kan på ganska kort tid en stor del av Sveriges befolkning smittas. Mycket snabbare än för en vanlig influensa. Många experter säger att ca 70% av befolkningen kan smittas på relativt kort tid. Men om det inte blir fullt så illa kan vi räkna på att 40% av befolkningen smittas. 80% kommer som sagt inte att bli särskilt sjuka de kan istället springa runt på arbetsplatser och andra ställen och sprida smittan. Ca. 15% kommer att bli allvarligt sjuka och behöver eventuellt sjukhusvård. Det blir då 600 000 personer. Ca. 5% blir kritiskt sjuka och behöver intensivvård och många av dem respiratorbehandling. Det blir 200 000 människor! Smaka på den siffran. Är det någon som tror att sjukvården pallar något sånt? Ja men säger kanske någon vi kan skydda riskgrupperna och så får vi "friska och starka" ta stöten. Ok bara ett problem ca. 30% av de kritiskt sjuka kommer inte att vara folk från någon riskgrupp utan yngre personer utan kända bakomliggande sjukdomar. Med det upplägget att precis alla i riskgrupperna kan skyddas från smitta (en omöjlighet bara det men iaf) så kommer ändå bortemot 70 000 människor att behöva intensivvård! De här siffrorna är inget jag hittar på utan så här har det procentuellt sett ut på de ställen där viruset slagit till hårdast. Jag fattade inte själv det här förrän jag började läsa på ordentligt om det hela och tog till mig siffror och statistik från andra länder. Så ja det finns en anledning till de drastiska åtgärder som många länder tagit till men jag tror Kerstin Hessius fattar nada av detta. Med henne är det precis som Leif Östling, tidigare vd för Scania skriver:
https://www.expressen.se/dinapengar/leif-ostlings-kritik-hon-lever-i-en-finansbubbla/
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det beror på var man bor och vad för förutsättningar man har. Bor man i ett land med ingen socialt skyddsnät
och med en familj så är det jobbigt. Var lite förstående.

I andra länder kan det absolut vara ganska förödande, jag trodde vi diskuterade Sverige nu med fortfarande väl fungerande skyddsnät och bra möjligheter till omskolning m.m.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Så dina kompisar jobbar inom vård eller logistik och har barn i åldern 7-9, och inga som helst andra möjligheter än att skicka dem till skolan?

Det retar mig enormt att behöva posta den här artikeln ännu en gång Minister vädjar: för inte barn till skolan

Läs gärna också kommentarsfältet under den artikeln.

Att påstå att Finland på något sätt är på väg att lätta på distanseringen är bara feberfantasier.
De lättar på det sättet att årskurs 1-3 tillåts att återvända till skolan oavsett vilket yrke man har. Det är väl en lättnad?
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är fruktansvärt! Man vill bara skrika rakt ut!
Jag vill bara skrika til alla dumma jävla svenskar att ta det allvarligt innan ni lägger upp liknande bilder från era sjukhus
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Coronavirus: 18-year-old 'youngest' to die in UK as fatalities rise by 48 to 281

The number of COVID-19 infections has risen by 635 in a day to 5,683, the Department of Health.

Källa: https://news.sky.com/story/coronavirus-number-of-deaths-in-uk-rises-by-48-to-281-11962009
Citera
2020-03-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Hanterat vad?

Det har ju inte ens startat här...

Låter som bästa betyg i mina öron
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ja verkar som att vissa e ute och går på stan och pang slutar pumpen att fungera

Otäckt och de faller ju inte ihop utan stupar raklånga framåt eller bakåt.

Kan det vara det som vissa påstod i läckt info från sjukhusen att personerna har varit sjuka men börjat tillfriskna och känner sig bättre så plötsligt blir de dramatiskt sämre med total organ failure.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
självmord är av fri vilja. corona-död är det inte.

Självmord är inte av fri vilja. Man kan inte leva.
Citera
Medlem
HGs avatar
Statsministerns tal till nationen gav ju ingenting. Tyckte någon att han sade något vettigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Ja sant, lätt att sammanblanda i vår tid, 2020. Alla vill bli gillade.

Samtidigt, huruvida folket gillar de "regler" och anvisningar som sätts upp har ju stor betydelse för efterlevnaden och hur illa smittspridningen blir. Jag tror att Folkhälsomyndigheten är mycket mån om att lyssna nere på maken, hur saker tas emot...För om inte människor själva förmår att inse situationen och begränsa smittspridningen (genom allt som sagts hittills; allt i från handtvätt till stanna hemma vid minsta symtom, skydda äldre, osv) så behöver ju tvångsåtgärder tas till.

Och i de delar där folk verkar dumma i huvet, t.ex. som det var med fortsatt afterski i Åre tills typ igår, så lyfts det fram och åtgärdas.

Jag var kritisk/skeptisk i början, och även om jag inte fullt sympatiserar med Sveriges strategi idag, så är det ju överlag rimligt upplägg ändå. Men jag vore helt med mer action mot viruset - bl.a. att Sthlm fick in- och utreseförbud imorgon, inkl. stängning av nattklubbar mm, och även stängning av för- och grundskolor inom kort.

Exakt. After ski I Åre stängde självmant eftersom folk själva såg det olämpliga i att samla en stor grupp människor på samma plats när läget fortfarande är känsligt och osäkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag kan förklara:

-Italien

Alla dör inte, många blir inte ens sjuka.

Men någonstans mellan 10-20% behöver vård och cirka 5-10 procent Intensivvård.

De platserna blir en oerhörd påfrestning på en redan ansträngd vård.

10 döda nu, issss nooothiiing, självklart.
Det handlar om när många flera riskerar att bli sjuka, och några få sjuka behöver vård och ytterligare några få procent behöver avancerad intensivvård.

I Italien kraschar vården nu. För det finns inte platser till de svåraste fallen.

Vi har en väldigt begränsad kapacitet för extremsjuka.

Ha det fint Spersson.

*Edit Sedan är inte Rökning, Fetma, Diabetes, Aids; Cancer, Njursvikt, Demens etc smittsamt.

Då hade det varit problem det också.
Ändå har Italien bästa sjukvården inom EU. Totalt kaos där nu, vet inte om det är över 1000 bara döda idag.
Citera
2020-03-22, 22:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Se exempelvis:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/971c5b8bdc304db6864ee7d51b0be450/tabell.-antal-suicid-och-antal-suicid-per-100-000-invanare-man-och-kvinnor-1987-2018.pdf

Ingen större uppgång vare sig under 90-talskrisen, it-bubblan eller finanskrisen.

Följderna efter detta går inte att jämföra eftersom hela samhället/världen är lamslaget/lamslagen. Du har uppenbarligen missat att det jämförs med 30-talets depression. Bättre kan du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in