2020-03-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack, det citatet var värt att lägga på minnet.

"Tyskland är som Sverige - fast för vuxna"

Mitt i prick.

Ännu mer nu...
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Räkna ut hur många månader det tar ifall vi ska hålla oss inom kapaciteten för sjukvården, samt hur många som kommer dö då (1% av de som hamnar på sjukhus kanman räkna med).

Mörkertalet är kanske 4/5 så vi kanske har 10000 smittade atm. Med den hör hastigheten på smittspridningen kommer det ta flera år att uppnå flockimmunktet.

200 000 - 300 000 smittade i Sverige redan.

och endast 21 döda
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Efter kvällens Agenda och Löfvens tal så tycker jag, släpp skiten lös. Enda sättet för våra barn att få en bättre framtid. Så kan vi börja om med mer normala människor.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, det blev en kontrast mot det allvar som Löfven försökte fram strax innan. Kan se framför mig hur svenskarna andas ut och planerar krogsväng i veckan, nu när det börjar planas ut.

Hoppas dock innerligt att han har rätt.

Det är ju väder att sätta sig på Lydmars uteservering eller Tak med ett glas rose eller aperol spritzel.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
*Första rapporterade fallet av Covid19 i Syrien.

Vem fan bryr sig i sammanhanget? Eller just det ja, drabbas Syrien får väl vi ta emot alla från det jävla skräplandet. Igen.
Citera
Bannlyst
Om man tittar i statistiken nedan:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Där ser man att "Tot Cases/1M pop" är högst i länder som Island, Färöarna, Luxemburg, Vatikanstaten, San Marino, Andorra. Vad kan det bero på?
Island och Färöarna är ju öar, så det kanske påverkar på något sätt. Och San Marino som ligger långt över alla andra, är helt omsluten av Italien. Vatikanstaten likaså.
Senast redigerad av vemsa 2020-03-22 kl. 22:10.
Citera
2020-03-22, 22:08
Medlem
Fan vad man slits mellan hopp och förtvivlan.

Tycker att helgens mycket låga dödstal är positiva. På det Tegnells funderingar.

Kände en stund förtröstan.

Nu är det mörker igen.

Ser ni några ljus i tunneln?

De låga dödstalen i helgen är väl positiva eller har jag fel?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Fan vad alla hackar på AT. Jag kan ju tycka att det är FHM som ska ha kritik mot hur det hanteras, inte AT, det här med rena personangrepp är lite överdrivet. Han är knappast ensam på FHM. Sen kan jag absolut hålla med om att han kanske inte är så mediatränad som man skulle önska.

Ja det är ganska lätt att bli personlig, när han säger att våra unga ska användas som hans personliga immunitetsexperiment.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
En ärlig fråga nu till de som inte går panic mode, utan väljer en lite mer analyserande väg.

1 Var någonstans befinner sig Sverige nu de två närmsta veckorna?
Innan toppen/peaken, i peaken, eller inte ens i närheten av peaken?

2. Om man jämför med Kina och andra asiatiska länder som var före oss, vart ligger Sverige i den gemensamma snitt utvecklingskurvan?

3. I vilka städer är smittan nu loss? Den verkar ju sprida sig sjukt lätt iaf.

Denna smitta är verkligen sämst för mig!! Jag har ett examensarbete som kräver praktiskt arbete! FAN alltså. Visst det är ju viktigare att tänka på sin hälsa, men detta gör saker myyycket jobbigare för mig.

1. Just nu är vi nog ganska långt från peaken. Om två veckor kommer vi vara hyfsat nära peaken, men kulmen kommer troligen ligga ytterligare någon vecka senare.
2. Kina går nog inte riktigt att jämföra med, för mycket som är osäkert på alla möjliga sätt, men skulle säga att vi är ca två veckor efter Italien.
3. Man får nog utgå från att det redan idag finns personer som har smittan i alla städer/samhällen i Sverige med mer än 10 000 invånare, de flesta utan att veta om det.
Citera
Medlem
Finland har haft problem med få fram en tydlig lista över de kritiska yrkena för skolorna - det är inte skolans uppgift att avgöra vem som är "kritisk" och vem inte. Staten ska kontakta alla såna föräldrar och ge dem beskedet och det har man ännu inte hunnit med. Därför denna vändning. Utbildningsministern uppmanar ändå att alla som har möjlighet fortfarande håller barnen hemma.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/22/undervisningsminister-li-andersson-vadjar-till-foraldrar-for-inte-era-barn-till

Så läget är i praktiken oförändrat.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Har en kollega nere i Italien som jag har tät kontakt med. Han har gråtit en del kan jag säga.
Det förstår jag! Jag läste i en italiensk tidning där en kvinnlig läkare uttalade sig om just detta att välja och att de arbetade 48-timmars skift. Hon sa att när hon väl åkte hem för att sova, vaknade hon en gång i timmen av hemska mardrömmar.
Citera
2020-03-22, 22:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilket betyder långt fler människoliv. Utan en fungerande ekonomi kommer självmord och psykisk ohälsa slå i taket. Då kommer mängder med unga människor att stryka med.

Se exempelvis:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/971c5b8bdc304db6864ee7d51b0be450/tabell.-antal-suicid-och-antal-suicid-per-100-000-invanare-man-och-kvinnor-1987-2018.pdf

Ingen större uppgång vare sig under 90-talskrisen, it-bubblan eller finanskrisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in