Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Jaha fast nu handlar det ju inte om att folk ska klicka på "gilla"-knappen, utan att folk ska överleva.
De kanske har blandat ihop det.
Ja sant, lätt att sammanblanda i vår tid, 2020. Alla vill bli gillade.
Samtidigt, huruvida folket gillar de "regler" och anvisningar som sätts upp har ju stor betydelse för efterlevnaden och hur illa smittspridningen blir. Jag tror att Folkhälsomyndigheten är mycket mån om att lyssna nere på maken, hur saker tas emot...För om inte människor själva förmår att inse situationen och begränsa smittspridningen (genom allt som sagts hittills; allt i från handtvätt till stanna hemma vid minsta symtom, skydda äldre, osv) så behöver ju tvångsåtgärder tas till.
Och i de delar där folk verkar dumma i huvet, t.ex. som det var med fortsatt afterski i Åre tills typ igår, så lyfts det fram och åtgärdas.
Jag var kritisk/skeptisk i början, och även om jag inte fullt sympatiserar med Sveriges strategi idag, så är det ju överlag rimligt upplägg ändå. Men jag vore helt med mer action mot viruset - bl.a. att Sthlm fick in- och utreseförbud imorgon, inkl. stängning av nattklubbar mm, och även stängning av för- och grundskolor inom kort.